مسجد مشیرالملک شیراز

مسجد مشیرالملک شیراز

این مسجد از مسجدهای بنام و بسیار زیبای شیراز است که پی‌ریزی آن در سال ۱۲۶۴ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۲۷۴ هجری قمری پس از ۱۰ سال به پایان رسید. از دیدگاه زیبایی و استواری ساختمان این مسجد نوشته‌اند: پس از مسجد جامع وکیل بر حسب استحکام و ترتیب و دریاچه(حوض) و ستون‌های سنگی و شبستان و سنگ ازاره، همانندش مسجدی در شیراز نیست.

مسجد مشیرالملک
مسجد مشیرالملک در «بازارچه ی ارمنی ها» و نزدیک «محله ی سنگ سیاه» قرار دارد. این مسجد توسط مشیرالملک ساخته شده است. (میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک ) در سال 1226 (هـ . ق) متولد و در سال 1254 هـ.ق به لقب مشیرالملکی و ضابطی نقاطی از فارس منصوب شد. او به جز این مسجد، حسینیه ای نیز در نزدیک همین مسجد ساخت. هم چنین سرای مشیر، باغ جنت، چهار طاق مشیری، کاروان سرای برازجان و پل قدیمی خان زنیان نیز از آثار او ست. مسجد مشیرالملک در سال 1264 (هـ.ق) پی ریزی شد و ساخت آن در سال 1274 (هـ . ق) به پایان رسید. دارای سردری بسیار زیباست که به وسیله ی کاشی های رنگی کاشی کاری شده است. طول آن 45 و عرضش ۳۰ متر است. در حیاط آن چندین شبستان و حجره های دو طبقه وجود دارد که در گذشته مورد استفاده ی طلاب علوم دینی قرار می گرفته است. شبستان زمستانه ی آن به سبک بسیار زیبایی کاشی کاری شده و تاریخ ۱۲۷۹ بر روی می خورد. بر بالای این شبستان، دو گلدسته ی کاشی کاری شده ساخته شده است. این حسینیه، سال ها جایگاه تعزیه داری بود و در اوایل سده ی اخیر تبدیل به با دبیرستان سلطانی شد. هم اکنون، نیاز به یک بازسازی اساسی دارد. چهارتاقی مشیری در قبرستان قادر سلم لا شیراز است. خان زنیال از دهستان های ارژن، در مسیر جاده ی شیراز- کازرون است. شبستان دیگری پشت این رواق است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در این شبستان چهار ستون سنگی مارپیچی قرار دارد. در سمت غرب حیاط مسجد، شبستان اصلی مسجد قرار دارد. بر بالای سر در ورودی این شبستان شعر زیر نوشته شده است:

 در فارس ابوالحسن مشیر الملک است    در بحر سیادت و سعادت فلک است

تاریخ بنای مسجدش گفت(خرد)    آبادی مسجد از مشیر الملک است
در شبستان اصلی مسجد، ده ستون سنگی بزرگ قرار دارد و محرابی زیبا نیز در سمت قبله ی آن ساخته شده است. در میان حیاط مسجد حوض بزرگی از سنگ ساخته شده که در قدیم از آب روان پر می شده است. در بالای طاق غربی مسجد، ساعت بزرگی نصب شده که در قدیم صدای آن در تمام شهر می پیچیده است. منازل روبه روی مسجد، محوطه ی جلوی آن را تسطیح کرده و به صورت زیبایی طاق مشیری که در جنب مسجد قرار دارد و به صورت کوچه ای قدیمی است ،به سبک سنتی بازسازی شده که ان شاء الله در آینده شاهد رونق آبادی بیشتر آن خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *