باغ جهان نما شیراز

باغ جهان نما شیراز

این باغ در دوره فرمانروایی آل مظفر و آل اینجو بسیار سرسبز و آباد بوده است به طوری که در اشعار حافظ از صفا و سرسبزی آن سخن به میان آمده است. این باغ همانند سه باغ ارم، دلگشا و تخت قراچه که از باغ‌های مشهور شیراز می‌باشند، پیش از حمله تیمور گورکانی در نهایت آبادانی بوده است و ابن عربشاه مورخ دوره تیمور در عجایب المقدور این باغ را «زینت‌الدنیا» نامیده است. باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز مورد توجه واقع شد به طوری که همانند آن را در اطراف سمرقند که زادگاه تیمور بوده است، احداث نموده و آن را «جهان نما» نامیدند.

باغ جهان نما

باغ جهان نما در «خیابان قرآن» و نزدیک چهارراه حافظیه قرار دارد. این باغ قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز، در نهایت آبادی بوده است. در دوره ی صفویه نیز آباد و قابل اهمیت بوده است. به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورودی شیراز، هر مسافری که از دروازه ی قرآن وارد می شده قبل از ورود به شیراز از جلو این باغ می گذشته خستگی راه را می کرده است. «شاردن»، « تاورنیه»، جهان گردان فرانسوی که در زمان صفویه به شیراز آمده اند، خیابان زیبایی را توصیف کرده اند که از دروازه ی قرآن تا پل علی بن حمزه ادامه داشته و در طرف چپ آن باغ زیبای جهان نما جلوه می کرده است.  در زمان زندیه به دستور کریم خان زند به سال ۱۱۸۵ هـ. ق دور آن دیواری بلند از آجر کشیده شد و عمارت کو شکک (کلاه فرنگی) در وسط آن ساخته شد. در اطراف این عمارت، خیابان کشی های زیبا درخت کاری گل کاری های قشنگی انجام شده است. در ضلع جنوبی باغ، بقایای آب نمایی دیده می شود که فواره ی آن هنوز پابرجاست. این آب نما از جلو ضلع جنوبی عمارت شروع می شود و به حوض جلو بنایی که در دوره ی قاجار در انتهای آن احداث گردیده است، ختم می شود.
این باغ در مهرماه سال 1383 توسط شهرداری شیراز سازمان میراث فرهنگی فارس، پس از یک سال فعالیت، بازگشایی، و توسط آقای سید محمد خاتمی (رئیس جمهور) افتتاح و در آن بر روی عموم باز شد. بازگشایی این باغ، چشم مشتاقان بسیاری را پس از سال ها، به دیدار همیشگی آن روشن نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *