باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا باغی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است که در شیراز جای گرفته است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ دلگشا
باع دلگشا در «خیابان بوستان» و در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد. این باغ با ۳۰۰ متر طول و ۲۵۰ متر عرض، نارنجستانی است نیکو که زیبایی ویژه ای دارد. آب زلال «حوض ماهی» سعدی از جوی های پرپیچ آن می گذرد و با عبور از حوض ها و آب نماها، منظره ای بهشت گونه را پدید آورده است.
ساختمان (عمارت) باغ
عمارت باغ در میانه ی آن به سبکی زیبا و شایسته ساخته شده است. در جلو عمارت، خیابان و نهر آب زیبایی تا در جنوبی باغ کشیده شده است. این عمارت از جمله ساختمان های کاملا بی همتای شیراز است که طرح آن از « کاخ ساسانی بیشابور کازرون» گرفته شده است. ایوان دو ستونی عمارت، بر زیبایی آن افزوده است. این عمارت، سه طبقه است؛ طبقه ی هم کف یک هشتی وسیع است که چهار شاه نشین در اطراف آن دارد. در میانه ی این شاه نشین، حوض هشت ضلعی از سنگ ساخته شده که با عبور آب به فواره ی میانی آن، منظره ای رویایی بـــه و جــود آمده است. در طبقه ی دوم، تالار بزرگی ساخته شده است؛ این تالار با پنجره های چوبی و مشبک، بر حوض پیش روی ساختمان و نمای جلو باغ دید دارد. سقف اصلی ساختمان، گنبد مانند است و هواکش و نورگیری در میان دارد.
تاریخچه ی باغ دلگشا

تاریخ این باغ به پیش از اسلام بر می گردد؛ چرا که آب کاریز کهن سال سعدی، آن را آبیاری می کرده و کوه فهندژ (قلعه ی بندر) بر آن مشرف است. این باغ همواره مورد توجه فرمان روایان فارس بوده و در روزگار قاجاریه به سال 1266 هـ. ق «حاجی میرزا علی اکبر قوام الملک» آن را بهسازی کرده و ساختمان کنونی آن را ساخته است. سپس پسر او «صاحب دیوان» آن را به سبکی نیکو نگهداری کرده و درخت کاشته است. آخرین وارث باغ، دختر قوام الملک – (خانم خورشید کلاه قوامی) – معروف به «لقاء الدوله» بوده که با خانواده اش در آن زندگی می کرده است. در سال 1348 خورشیدی شهرداری شیراز آن را خریداری کرد و از آن زمان تا کنون به عنوان تفرج گاهی زیبا مورد استفاده ی همگان قرار می گیرد. آب و هوای این باغ بسیار باصفاست. ھر ساله در اردیبهشت ماه، عطر بهار نارنج، فضای آن را بهشت گونه می کند. روزهای تعطیل، مردم شیراز در زیر درختان پر شاخ و برگ، و کنار جویبارهای پر آب آن به گردش و تفریح می پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *