کلیسای خور ویراپ ارمنستان

کلیسای خور ویراپ ارمنستان

 خور ویراپ از مهمترین کلیساهای ارامنه است که وابسته به اعیاد مذهبی مراسم های مذهبی در آن برگزار می گردد.

صومعه خور ویراپ

صومعه خور ویراپ (به ارمنی: Խոր վիրապի վանք) به معنی گودال عمیق و یا چاه عمیق، از زیارتگاه های اصلی ارامنه بوده که در کوهپایه ی آرارات ارمنستان در روی تپه ودی پوکر قرار دارد که حدود 5 کیلومتر از جاده فاصله دارد و نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است. کوه آرارات در پشت این صومعه قرار گرفته است.این صومعه یکی از 4000 صومعه و کلیسای ارمنستان است. برای شناخت این صومعه با تورکده همراه باشید.

صومعه خورویراپ وابسته به  کلیساهای ارمنی بوده که از آن به عنوان مدرسه دینی و محلی برای زندگی کاتولیکوس ارمنستان استفاده می شده. قداست این زیارتگاه از آن جهت است که گریگور روشنگر که دین و باور مسیحیت را به ارمنستان آورده بود در این صومعه سال زندانی بوده است. سنت گرگوری روشنگر، در ابتدا برای 13 سال در اینجا توسط پادشاه تیرداد سوم به دلیل موعظه مسیحیت به مردم ارمنستان زندانی شد و پس از آن به استاد دینی پادشاه تبدیل شد، و او رهبر فعالیت های تبلیغی در کشور در سال 301 شد. ارمنستان اولین کشور در جهان بود که اعلام شد یک ملت مسیحی است. زنده ماندن گریگوری در این زندان همچون معجزه ای بوده است. کلیسای کوچک در ابتدا در سال 642 میلادی در منطقه از Virap Kirat ساخته شده نرسس سوم سازنده آن را به عنوان نشانه ستایش سنت گریگوری برپاساخت و در طول قرن ها بارها و بارها بازسازی شده است. در سال 1662 ، کلیسای کوچک بزرگتر به نام (سنت Astvatsatsin مادر مقدس خدا) در اطراف خرابه های کلیسای کوچک قدیمی ، صومعه ، سالن ناهار خوری و حجره راهبان ساخته شد.

ساخت این صومعه به قرن 7 بر می گردد، که در مکانی واقع شده که پیش از آن پایتخت قدیمی ارمنستان  یعنی همان شهر آرتاشات بنا شده بوده و در آن زمان از آن به عنوان زندان استفاده میشده است.در این بنا دارای امکاناتی از قبیل سیستم گرمایشی و حمام می باشد. هر ساله جشن با شکوهی با شروع سال نو  و رهایی گریگوری از اسارت در این کلیسا برگزار می گردد.

تصاویر زیر مربوط به سیاه چال و زندان صومعه خور ویراپ می باشد که گریگوری در این مکان زندانی بوده است.پایین رفتن از این نردبان برای افرادی که از مکان های بسته هراس دارند توصیه نمی شود.
سیاه چال صومعه خور ویراپ

 سیاه چال و زندان صومعه خور ویراپ

 سیاه چال و زندان صومعه خور ویراپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *