قلعه اربونی ارمنستان

قلعه اربونی ارمنستان

قلعه Erebuni  (ارمنی: Էրեբունի) به معنی قلعه خون یا اربونی در دوران پادشاهی اورارتو در مکانی حدودا در جنوب شهر ایروان کنونی می باشد بنا شد.

این قلعه در سده هفتم قبل از میلاد مسیح در جنوب پایتخت کنونی ارمنستان ساخته شده است.معماری با شکوه این قلعه و همچنین تاریخچه ساخت، این قلعه را یکی از برجسته ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان ساخته است. برای شناخت این قلعه و دژ تاریخی تورکده را همراهی کنید. معنای اِرِبونی همان یِرِوان در زبان ارمنی می باشد و نام ایروان از Erebuni گرفته شده است. در سال 1950 میلادی طی تحقیقات باستان شناسی کتیبه ی آرگیشتی یکم در قلعه اربونی یافت شد. طبق نوشته های این کتیبه سنگی این قلعه در 782 سال پیش از میلاد به دست پادشاه آرگیشتی یکم در منطقه ای بر فراز تپه ای به نام آرین به دست ارامنه ساخته شده است. دلیل ساخت این قلعه در دوران حکومت اورارتو نظارت بر این منطقه و منطقه شمال ایروان بوده که برای این منظور به ساخت قلعه اِرِبونی در جنوب ایروان و قلعه دیگری با نام تیشبانی در کنار رود هرازدان کرد.در آن زمان قلعه اِرِبونی مرکز اداری، اقتصادی و سیاسی حوکت اورارتو بود.

قلعه ایربونی

متن کتیبه ی یافت شده از قرار زیر است:
با بزرگداشت خدای خلدی آرگیشتی فرزند منوآ این قلعه را بنا کرد و نام آن را اربونی نهاد برای قدرت کشور بیاینا و هراس دشمنانش.
آرگیشتی می‌گوید:
زمین بایر بود و من در این مکان کارهای بزرگی انجام دادم با بزرگداشت خدای خلدی آرگیشتی فرزند منوآ پادشاهی است قدرتمند پادشاهی بزرگ پادشاه سرزمین بیاینا مالک شهر توشپا.
بعضی از کتبه ها برای نمایش به موزه انتقال یافته ان در حالی که هنوز تعدادی از کتیبه ها در این قلعه به نمایش در می آیند.
این منطقه بعدها تحت کنترل امپراتوری هخامنشی قرار گرفت. طی تحقیقات صورت گرفته از سوی باستان شناسان این مکان مرکز ساتراپ سیزده بوده و «کاخ آپادانا» و همچنین «معبد اهورامزدا» در آن ساخته شده بود که شواهد خبر از اهمیت منطقه برای حکومت‌های ذکر شده است. رفته رفته بخاطر جنگ های صورت گرفته در این مناطق این منطقه خالی از سکنه شد و به تدریج ایروان برپا شد.

در بخش جنوب غربی حیاط معبد Khaldi خدا قرار داشته است. معبد طرح مستطیلی شکل بزرگ با راه پله ای به زیگورات برج و یک اتاق جانبی در طبقه پایین تر منتهی شده است. در اطراف سالن دو rowed دوازده ستون ایوان باز با نیمکت در امتداد دیوار بود. محراب برای مراسم قربانی کردن در دیوار سمت چپ واقع شده بود . دیوارها را با رنگی نقاشی های دیواری به تصویر می کشد بازنمایی از چهره های انسانی ، خدایان ، طرح های هندسی و گل تزئین شده بودند . یکی از نقاشی های دیواری کشف خدا ایستاده Khaldi در شیر با یک عصا یا گرز در دست چپ او و تاج شاخدار بر سر او را به تصویر می کشد. این بازنمودهای دیگر از Khaldi موجود در سایت های دیگر به نوعی است.
طی حفاری های صورت گرفته توسط باستان شناسان، در مرحله اولیه حفاری طی سالهای (1950 – 1968) ، کاخ Argishti ، رویال سالن اجتماعات ، معابد و بیش از صد اتاق حفر شده است. ده ها اورارتیان و مصنوعات هخامنشی مانند سفالگری ، سفال ، کمربند – buckles ، دستبند، مهره، ظروف نوشیدن مشروب، کلاه ، فلش و سکه های نقره و غیره کشف شد.14 قطعه نقاشی های دیواری بودند که با استفاده از موضوعات مهم دینی تزئین شده است ، از جمله processions خدایان ، حیوانات مقدس و درخت زندگی، و همچنین صحنه های زندگی روزمره، صحنه نمایش شکار، دام و کشاورزی.
محل انبار سازی برای حبوبات ، روغن و شراب نیز کشف شد. درهای انبارها، کتیبه های درهای ورودی حکایت می کنند که مقدار موجودی انبارها در آنها ثبت شده است. در حال حاضر برای بازدید از این قلعه از مسیر خیابان های آرشاکونیاتس و گرگین نژده به این قلعه خواهید رسید، در صورتی که نیاز به راهنمایان ما در ارمنستان داشتید با تورکده تماس بگیرید.

عکس زیر نشان دهنده سبک معماری آن سده می باشد که محوطه قلعه زمینی مثلثی شکل دارد.

قلعه اربونی

عکس های زیر مربوط به محوطه خارج از دژ می باشد.

قلعه ایربونی

قلعه ایربونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *