جاذبه های گردشگری ارمنستان

جاذبه های گردشگری ارمنستان

هنگامی که سخن از گردشگری به میان می آید، ذهن ما ناخودآگاه به کسانی معطوف می شود. که برای دیدن جاذبه ای خاصی، دیدار دوستان و اقوام، گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت به سفر می روند.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

هنگامی که سخن از گردشگری به میان می آید، ذهن ما ناخودآگاه به کسانی معطوف می شود، که برای دیدن جاذبه ای خاص، دیدار دوستان و اقوام، گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت به سفر می روند. ممکن است اوقات فراغت خود را با شرکت در فعالیت جای ورزشی دوچرخه سواری، اسب دوانی، آوازخواندن، مطالعه کردن و قدم زدن در ساحل یا صرفا لذت بردن از طبیعت اسپری کنند. البته اگر دیدی وسیع تر داشته باشیم، فعالیت هایی همچون شرکت در همایش ها و کنفرانس های تجاری و سایر فعالیتهای حرفه ای و گردش های مطالعاتی و تحقیقاتی را نیز جزو فعالیتهای گردشگری به شمار می آوریم. این بازدیدکنندگان از انواع حمل و نقل، قدم زدن در پارک حیات وحش تا پرواز با هواپیماهای جت، برای دیدن شهری جذاب بهره میبرند. دامنهٔ حمل و نقل از انتقال ورزشکاران به بالای کوهستان ها تا ایستاندان بر لبهٔ کشتی های تفریحی کروز” . تماشای آب های آبی دریای کارائیب گسترده است. صرف نظر از نوع وسیله ای که این گردشگران استفاده میکنند (خودروی شخصی، اتوبوسی، قطار، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه) در فعالیتی شرکت میکنند که گردشگری نامیده می شود.ایروان پایتخت کشور ارمنستان در فاصله 802 کیلومتری از مرکز ایران در جنوب غربی قفقاز ونزدیکی سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع شده ،از نظر مرزهای مشترک زمینی، جمهوری اسلامی ایران از یک سو و جمهوری هاي آذربایجان و گرجستان از سوی دیگر دارای مرز زمینی می باشد. کشور ارمنستان کوهستانی است که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است . بزرگترین دریاچه  کشور ارمنستان دریاچه سوان (Sevan) است، یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین بزرگ جهان است.

شهرهای ارمنستان

پایتخت ارمنستان شهر ایروان (Yerevan) است که بیش از یک سوم کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد. از دیگر شهر های مهم ارمنستان شهرهاي گیومری (Gyumri) ، آبویان (Abovian) ، وانادزور (Vanadzor) ، اجمیادزین (Ejmiadzin) ، آشتاراک (Ashtarak) ، كاپان (Kapan) ، گوریس (Goris) ، آپاران (Aparan) ، آرتاشات (Artashat) ، هرازدان (Hrazdan) ، ایجوان (Ijevan) ، آماسیا (Amasia) ، مارالیک (Maralik) ، مارتونی (Martuni) ، ماسیس (Masis) ، الاوردی (Alaverdi) ، و وادنیس (Vardenis) را می توان نام برد.

دریاچه سوان

دریاچه سوان( به نام ارمنی Սևանա լիճ )محدودهٔ آبی است که به آب‌های آزاد راهی ندارد. این دریاچه در استان گغارکونیک قرار دارد. نام های دیگر این دریاچه گقارکونیک ، دریای گقام ، لیخنس ( یونانی و لاتین ) ، گکچا ( به ترکی به معنی دریاچه آبی )است. این دریاچه و پیرامون آن از جاذبه های گردشگری ارمنستان می باشد. این دریاچه بزرگ ترین دریاچه قفقاز و و بزرگترین دریاچه کوهستانی آب شیرین در جهان است، در 60 کیلومتری شمال شرقی ایروان و در قسمت مرکزی جمهوری ارمنستان در استان گغارکونیک با مساحت 940 کیلومتر مربع در ارتفاع 1916 متری (مرتفع ترین دریاچه جهان) از سطح دریا قرار گرفته است. رودخانه ای به نام هرازدان از این دریاچه جوشش میابد و میابد و به رود ارس در مرز ایران سر ریز می شود. از گونه های مشهور بومی این دریاچه میتوان از قزل آلایی به نام ایشخان (شاهزاده) نام برد. معابد و مناظر زیبای این دریاچه چشم انتظار گردشگاران است

معبد گارنی

معبد گارنی (به ارمنی: Գառնիի հեթանոսական տաճար) نام یکی از آثار باستانی ارمنستان در استان کوتایک ارمنستان در 32 کیلومتری ایروان است. این عبادتگاه تنها نیایشگاه غیر مسیحی در ارمنستان است، ساختمان گارنی را بازمانده از دوران مهرپرستی دانسته‌اند که برای نیایش خورشید و به عنوان مهرابه ساخته شده بود. مهرپرستی از دین های ایران باستان بود که از ایران به ایروان وارد شده است. مهرابه گارنی در سال ۷۷ پس از میلاد مسیح یعنی در دوره یونانی ساخته شده. در سال ۱۶۷۹ میلادی نیایشگاه بر اثر زلزله‌ی وحشتناکی ویران شد. خرابی‌ ها برای نخستین ‌بار بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۰۹ میلادی بازسازی شد. در سال ۱۹۳۰ میلادی، توجه ویژه‌ای به بازسازی آنجا شد. «معبد گارنی» برای نزدیک به ۳۰۰ سال خراب بود تا اینکه بین سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۶۸ میلادی بازسازی شد. در آن منطقه شمار زیادی چارچوب در و پنجره، سنگ ‌نبشته یا گچ بری بالای دیوار پیدا شد که آنها بی‌ گمان مربوط به بناهای تاریخی گوناگونی است.این قعله جایگاه اصلی حکومت تیرداد در ارمنستان بوده است.این بنا بر روی یک سطح مثلثی مانند قرار گرفته است. به وسیله ی دو دره از طرفین محافظت می شود. دیوار های قلعه از سنگ های معروف خود ارمنستان که  به نام سنگ بازالت شهرت گرفته ساخته شده است.در داخل قلعه خرابه ‌هایی از نیایشگاه میتراییسم، کاخ سلطنتی و یک کلیسا مانده است. سنگ نبشته‌ی یونانی در داخل دیوار قلعه نشان می‌دهد که این قلعه به‌دست تیرداد یکم در سال ۷۷ میلادی ساخته شده است. به نظر می‌رسد که طرح اصلی نیایشگاه از روی نیایشگاه ‌های یونانی-رومی ‌ساخته شده باشد. تزیینات و تندیس‌ های یونانی هم در نیایشگاه دیده می‌شود

دره گلها

كلمه زاخكازور یا تساخکازور در زبان ارمني به معناي “دره گلها”  (Tsaghkadzor) مي باشد. هر مقصدی اساسا ویزگی های جغرافیایی طبیعی ماهیت و ظاهر مناظر و شرایط آب و هوایی خاص ( شرایط آب و هوایی خاص در فصول مختلف سال، سردی و گرمی و رطوبت و خشکی هوا و وزش باد) دارد. زاخكازور شهر كوچكي است با جمعيت 1700 نفري كه در 60 كيلومتري ايروان(پايتخت ارمنستان) واقع شده است و اساسا بخاطر پيست اسكي زيبا و منحصر به فردش شهرت دارد. كساني كه مي خواهند شب را در اين شهر كوچك و دوست داشتني اقامت داشته باشند اين شانس را خواهند داشت كه نيمه شب خود را در ديسكوي هتل “كچاريس” و يا ديسكوي “خانه هنرمندان”(گروقنري دون) بروند. در هتل “كچاريس” علاوه بر ديسكو، سالن بولينگ نيز براي استفاده دوستداران بولينگ مهيا مي باشد و “گروقنري دون” نيز از استخر بزرگ، زيبا و مجهزي برخوردار است……برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«دره گل های ارمنستان»

صومعه خور ویراپ

صومعه خورویراپ وابسته به  کلیساهای ارمنی بوده که از آن به عنوان مدرسه دینی و محلی برای زندگی کاتولیکوس ارمنستان استفاده می شده. قداست این زیارتگاه از آن جهت است که گریگور روشنگر که دین و باور مسیحیت را به ارمنستان آورده بود در این صومعه سال زندانی بوده است. سنت گرگوری روشنگر، در ابتدا برای 13 سال در اینجا توسط پادشاه تیرداد سوم به دلیل موعظه مسیحیت به مردم ارمنستان زندانی شد و پس از آن به استاد دینی پادشاه تبدیل شد، و او رهبر فعالیت های تبلیغی در کشور در سال 301 شد. ارمنستان اولین کشور در جهان بود که اعلام شد یک ملت مسیحی است. زنده ماندن گریگوری در این زندان همچون معجزه ای بوده است. کلیسای کوچک در ابتدا در سال 642 میلادی در منطقه از Virap Kirat ساخته شده نرسس سوم سازنده آن را به عنوان نشانه ستایش سنت گریگوری برپاساخت و در طول قرن ها بارها و بارها بازسازی شده است. در سال 1662 ، کلیسای کوچک بزرگتر به نام (سنت Astvatsatsin مادر مقدس خدا) در اطراف خرابه های کلیسای کوچک قدیمی ، صومعه ، سالن ناهار خوری و حجره راهبان ساخته شد……برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«صومعه خور ویراپ»

 قلعه ایربونی

معنای اِرِبونی همان یِرِوان در زبان ارمنی می باشد و نام ایروان از Erebuni گرفته شده است. در سال 1950 میلادی طی تحقیقات باستان شناسی کتیبه ی آرگیشتی یکم در قلعه اربونی یافت شد. طبق نوشته های این کتیبه سنگی این قلعه در 782 سال پیش از میلاد به دست پادشاه آرگیشتی یکم در منطقه ای بر فراز تپه ای به نام آرین به دست ارامنه ساخته شده است. دلیل ساخت این قلعه در دوران حکومت اورارتو نظارت بر این منطقه و منطقه شمال ایروان بوده که برای این منظور به ساخت قلعه اِرِبونی در جنوب ایروان و قلعه دیگری با نام تیشبانی در کنار رود هرازدان کرد.در آن زمان قلعه اِرِبونی مرکز اداری، اقتصادی و سیاسی حوکت اورارتو بود…….برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

 «قلعه ایربونی»

کاسکاد یا بنای هزار پله ارمنستان

در مرکز شهر محلی نزدیک به میدان اپرا بنایی ساخته شده است، که طرح اولیه آن در سال 1970 توسط معمار برتر شهر ااکساندر تامانیان برای دسترسی راحتر افراد از مرکز به شمال ایروان مطرح و پایه گزاری شد.طرح اولیه به صورتی بود که محوطه ای بزرگ شامل فضای سبزی باغ مانند و آبشار مصنوعی بود. این طرح حدود یک دهه فقط طرحی روی کاغذ باقی ماند تا آنجا که کم کم به دست فراموشی سپرده شد، تا آنجا که جیم تورسیان مجدد طرح را با اضافه کردن طرح ها و ایده های خود مجدد مطرح نمود.در طرح وی شمال و مرکز ایروان با پلکانی عظیم به هم وصل می کرد. در طرح وی علاوه بر طراحی خود بنا محوطه باغ، آبشار مصنوعی، مجسمه های نمادین، پله برقی برای افرادی که علاقه یا توانایی برای استفاده از راه پله را ندارند پیش بینی شد. بنا و فضا به گونه ای طراحی شد که بیانگر فرهنگ و تاریخ ارمنستان باشد. طرح جدید در اوایل سال 1980 شروع به ساخت شد اما مواردی همچون فروپاشی شوروی سابق و زلزله سال 1988 مانع پیشرفت سریع پروژه گردید.به دلیل مشکلات به وجود آمده طرح ساخت هزار پله مجدد یک دهه به تعویق افتاد. این پروژه در نهایت در سال 2002 از سرگرفته شد و بدست جرارد کافسجیان افتتاح شد…….برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«کاسکاد یا بنای هزار پله ارمنستان»

ساختمان اپرا ایروان ارمنستان

ساختمان اپرا و باله ملی ارمنستان در واقع همان تئاتر دانشگاهی ارمنستان است که در سال 1933 توسط معمار طراح برجسته ارمنستان، الکساندر تامانیان طراحی و به دست خود او افتتاح گردید. از شگفتی های بی نظیر این ساختمان آن است که در یک ساختمان دو تالار با سقفی مشترک است اما هر دو سالن از نظر اکوستیک بسیار عالی هستند. این ساختمان دو سالن کنسرت دارد که یک سالن به نام اولین اپرانویس ارمنی نامیده شده و دیگری سالن اپرا و باله ملی تئاتر الکساندر سپندریان است. این ساختمان جدا از یک جاذبه گردشگری برای مسافران محلی برای تماشای اپرا و باله ملی تئاتر دانشگاهی ارمنی است. ساختمان اپرا یکی از سایتهای فرهنگی در ایروان است. این ساختمان در چهار راهی استقرار دارد که خیابان های تامانیان، تریان، سایات نوا و خیابن ماشتوت به این چهار راه منتهی می شود……برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«ساختمان اپرا ایروان ارمنستان»

صومعه TATEV ارمنستان

در صد سال گذشته این صومعه نه تنها مرکز معنوی سیونیک بوده بلکه مرکز مهم علمی، فرهنگی و آموزشی ارمنستان بوده است. این صومعه در حال حاضر شامل یک مجموعه توریستی بزرگ است. قابل توجه ترین تله کابین که رکورد دار در گینس جهانی می باشد به عنوان طولانی ترین تله کابین جهان در این منطقه توجه ها را به خود جلب میکند. با توجه به اینکه کلیسای تاتو مهمترین و شناخته شده ترین منطقه گردشگری در استان سیونیک است ارامنه با ساخت این تله کابین از روستای هالیدزور به تاتو کشیده شده است و برای سهولت دسترسی کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد. آنها نام این تله کابین را بال های تاتو نام نهادند. دیگر جاذبه ی این منطقه وجود پل “Satani Kamurj” و دیگر منظاظر طبیعی ساخت دست بشر می باشد. صومعه تاتو و مناطق مجاور آن در سال 1995 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است…..برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«صومعه tatev ارمنستان»

کلیسای جامع ETCHMIADZIN

اولین و آخرین امید ارامنه خداوند است و مردم مذهبی ارمنستان هم اکنون هم آماده ی مبارزه برای باورها و ایمان خود هستند. تعداد کلیساهای ساخته شده در بیشمار است. آنها در کلیسا احساس آرامش، محافظت و آرام و رها بودن دارند. ارامنه  معتقد هستند کلیسا باید در مکانی بسیار مناسب و خوب ساخته شود و این یک قاعده کلی است. اما عیسی مسیح معتقد بود که کلیسا باید در مکانی ساخته شود که مردم امکان رفت و آمد را داشته باشند و برای دعا به کلیسا مراجعه کنند. ارامنه مسیحیت را در سال 301 میلادی با تلاش های سنت گریگور روشنگر، پادشاه ارمنستان تیرداد عادل به مسیحیت گرویده و در نهایت مسیحیت را  به عنوان دین رسمی کشور خود برگزید. گریگور روشنگر، نقش بزرگی در گسترش مسیحیت در ارمنستان ایفا کرد. محل ساخت کلیسای اچمیازین را گریگور روشنگر در خواب میبیند. اعتقاد بر این است که یک روز گریگور روشنگر می گوید در آن عیسی مسیح را بر فراز چشم اندازی دیدم که با یک چکش طلا زمین را نشان می دهد ،نقطه ای که در آن از او می خواست یک کلیسا ساخته شود. او خواب خود را به اینصورت تعریف می کند: در خواب ظاهری با هیبت انسان را دیدم که بسیار بزرگ و فوق العاده بود. او با چکش طلایی که در دست داشت به زمین شاره میکرد و محل ساخت کلیسا را نشان می داد. در نهایت کلیسای اچمیازین در سال 303 میلادی به نام کلیسای مادر اچمیازین مقدس به معنی (از تبار آمدن تنها پسر مولود) ساخته شد…….برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«کلیسای جامع Etchmiadzin»

میدان جمهوری ایروان

هراپاراگ یا هراپاراک در زبان ارمنی به معنای میدان است. هراپاراک میدان بزرگ مرکزی در ایروان ، ارمنستان است که به نوعی از برجسته ترین نماد های شهر ایروان است. میدان دارای یک الگوی خاص به شکل سنگ فرش شبیه به فرش ارمنی می باشد. رقص فواره بزرگ آب در قسمت شمالی محوطه و در مقابل گالری ملی قرار گرفته است.در فصل های گرم هر شب حدود دو ساعت از ساعت 9 یا 10 تا ساعت11 رقص نور و فواره ی موزیکال در میدان جمهوری اجرا می شود.میدان جمهوری محل برگزاری جشن ها و مراسم ها است. در مورخ 21 دسامبر برابر با جشن استقلال ارمنستان جشن بزرگی در این میدان برگزار می گردد. میدان هراپاراک از میادین بیضی شکل است که خیابان های آبوویان، نعلبندیان، تیگران کبیر، وازگن سارگسیان و آمیریان به آن وارد می شود. این میدان که 14000 متر مربع مساحت دارد، توسط آلکساندر تامانیان طراحی شده است و کل طراحی میدان دارای طراحی واحدی است. ساخت این میدان از سال 1926 شروع و در سال 1958 تکمیل گردید……برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«میدان جمهوری ایروان»

کلیسای گغارت

این مجموعه در40 کیلومتری شرق ایروان در منطقه استان کوتایک ارمنستان که در دل یک کوه کنکاری شده است. تصور ساخت آن با توجه به ابزار محدود و فن آوری آن زمان خیلی ساده به نظر نمی رسد و این مورد یکی از نکات قابل توجه برای ثبت این اثر در فهرست میراث فرهنگی معنوی یونسکو گنجانده شده است.این کلیسا در 9 کیلومتری از معبد گارنی در درون دره ای قرار گرفته است. این صومعه در قرن 4 مجدد توسط گریگور روشنگر بازسازی شد. ساخت این بنا به دستور آل زاکریان یکی از ثروتمندترین ارامنه در زمان خود بود داده شد و مالکیت این بنا برای خاندان زاکریان بود که بعدها خاندان پروشیان این ملک را از خاندان زاکریان خریداری می کنند و دستور ساخت کلیسای درونی را می دهند. بیرون کلیسا بالاتر از درب جنوب، نشان خانواده شاهزاده زاکاریان وجود دارد. این نماد شیر سلطنتی همانند نماد های سلطنتی اقوام شرقی است. در سمت راست راهرو، دو ورودی سنگی وجود دارد. ساخت این بنای تکمیلی که از تراش صخره به وجود آمده، ده سال به طول می انجامد…….برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک نمایید.

«کلیسای گغارت»

مجسمه مادر ارمنستان

مانند هر کشوری ارمنستان نیز نماد های شهری خاص به خود را دارد. مجمسمه مادر ارمنستان که در پارک پیروزی بر بلندی های ایروان پایتخت کشور ارمنستان واقع شده است. مجسمه مادر ارمنستان (به ارمنی: Մայր Հայաստան، تلفظ: مایْر هایاستان) از تمامی نقاط شهر قابل رویت می باشد. در مکان فعلی که مجسمه مادر در آن واقع شده است مجسمه استالین که ساخته سرگی مرکوف بوده است قرار گرفته. بعد از پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم در تمامی پارک های روسیه پارکی با عنوان پیروزی ساخته شد که در ارمنستان به هاختاناک پارک واقع در خیابان مانومت معروف می باشد. بعد از استقلال ارمنستان مجسمه استالین را پایین آوردند و مجسمه مادر که به دست آراهاروتیان ساخته شده و نشان قدرت و صلح است در سال 1967 جایگزین آن مجسمه شد. این مجسمه نماد زنی است که در زمان حمله ترکان عثمانی در ارمنستان مانده و کشورش را حمایت کرد. مجسمه بالای موزه وزارت دفاع قرار گرفته است که شامل یادبودهای شهدای جنگ جهانی دوم می باشد. ساعت کاری موزه از ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر و روزهای شنبه و یکشنبه 10 صبح تا 3 بعد از ظهر می باشد. این مجسمه از بلندترین مجسمه های این کشور است که از هر نقطه ایی دیده می شود، ارتفاع مجسمه 22 متر و ارتفاع کلی بنا 51 متر می باشد. مجسمه را از مس و پایه بنا از بازالت تشکیل شده است.

«مجسمه مادر ارمنستان»

پارک آبی ایروان

با توجه به بهترین فصل سفر به ایروان که از اردیبهشت تا شهریور ماه می باشد، تفریحات آبی در این فصل از پرطرفدارترین لذت های این سفر می باشد. مجموعه آبی و تفریحی ارمنستان در منطقه ای حدودا 15 دقیقه خارج از مرکز شهر ایروان در خیابان میاسنیکان در منطقه دوردورک ایروان واقع شده است. این مجموعه دارای دو بخش تابستانی و مجموعه سالنی می باشد. مجموعه ایی که پارک آبی ایروان در آن واقع شده است شامل باغ وحش و باغ گیاه شناسی است. ساخت این مجموعه به سال 2001 برمی گردد. پارک آبی داخل سالن دنیای آب ایروان که به آکواتک نیز معروف است، در سال 2008 در زمینی به مساحت 5هزار متر در کنار پارک تابستانی دنیای آب افتتاح شد. پارک آبی داخل سالن ایروان دارای دو استخر بزرگ، یک استخر کودکان، چندین سرسره بزرگ آبی، آبفشان و امکانات دیگر است. آکواتک همچنین دارای یک هتل با 29 اتاق، یک باشگاه بدنسازی، یک مرکز توانبخشی پزشکی، و امکانات صخره نوردی است.  هتل آکواتک نیز خود دارای استخر سرپوشیده و سرباز می باشد و بسیاری از مسافران مجذوب تفریحات آبی این هتل می شوند. معمولا در بیشتر فصول سال با اقامت در این هتل یک بلیت رایگان برای استفاده از مجموعه پارک آبی دریافت میکنید. اگر قصد شما از سفر به ارمنستان استفاده از این پارک آبی می باشد با توجه به دور بودن این مجموعه از منطقه شهری اقامت در هتل 4 ستاره آکواتک رو به شما پیشنهاد می دهیم. این مجموعه در تمامی فصول سال باز نیست، فصل کاری از 1 ژوئن تا 30 سپتامبر است. در زمستان بزرگترین استخر پارک با مساحت ۵۰۰ مترمربع به یک پیست اسکیت تبدیل می‌شود. برای دسترسی به این مجموعه از میدان ریپابلیک (جمهوری) در مرکز این شهر، که حدودا 5/5 کیلومتر فاصله دارد این مسیر را می توان از طریق خیابان های نعلبندیان، هراتسی و میاسنیکان در ده دقیقه با خودرو پیمود.

آدرس: ارمنستان، ایروان، نورنورک، خیابان میاسنیکیان، شماره 40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *