باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد

باغی با معماری بی‌نظیر که از سرچشمه‌های قناتی در فرسنگ‌ها دورتر تغذیه کرده و نگین سبزی در دل کویر را هویدا کرده است.

شهر تاریخی یزد، شهریست در میان کویر مرکزی ایران که با بادگیرها و قنات هایش شهرتی جهانی دارد. اما گاهی این شهر خاکی تو را با رنگ های سبز و آبی به تعجب وا میدارد وقتی که پایت را به درون یک باغ ایرانی می گذاری و درختان سرسبز و تنومند را در کنار حوض های کاشی نیلگون به نظاره می نشینی.

یزد

باغ دولت آباد در میان شهر یزد قرار گرفته است البته این مورد به لطف گسترش بافت شهری یزد ممکن گشته است. برای کسانی که این باغ را ندیده اند، گفتن از شباهت به باغ فین کاشان می تواند تصورشان از شمایل باغ کمک کند.

باغ دولت آباد در اواخر دوره افشاریه به دستور محمد تقی خان معروف به خان بزرگ که بزرگ خاندان سلسله خوانین یزد بود به عنوان مرکز حکومت و زندگی خاندانش احداث گردید. برای تامین آب محل قناتی بلند به طول 65 کیلومتر از مهریز یزد به باغ کشیدند و باغ را با درختان میوه و زینتی و گل های بسیار آراستند.

یاغ دولت آباد

باغ دولت آباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. یک بخش به عنوان ارگ حکومتی، بخش مسکونی باغ که شامل دو قسمت تابستانه که در سایه قرار دارد و بخش زمستانه که آفتاب گیر است.

باغ دولت آباد بنایی است که واقعا اوج هنر و زیبایی شناسی و ظرافت معماری ایرانی را می توان در آن دید. از تقارن باغ می توان گقت که حتی قرینه کاشته شدن درختان را در محور اصلی باغ رعایت کرده اند و ساختمان کوشک که دقیقا روی محور تقارن باغ واقع شده است. وجه تمایز این باغ از باغهای دیگر همدوره خود وجود بلندترین بادگیر ایران در آن است. این باد گیر با ارتفاع 33/8 متر بلندترین بادگیر جهان لقب گرفته است.

باغ دولت آباد

متاسفانه بعدها مسیر آب به سمت باغ قطع گردید و در حال حاضر آبیاری باغ توسط آب چاه صورت می گیرد. مرحوم محمد تقی خان در اواخر عمر باغ را وقف 14 معصوم نمود و در حال حاضر مجموعه باغ دولت آباد توسط یکی از نوادگانش به عنوان متولی اداره می شود.

باغ دولت آباد یکی از جذاب ترین مکان های گردشگری شهر یزد است. در بازدید از یزد حتما به این باغ سری بزنید و از معماری اصیل و زیبای باغ های ایرانی لذت ببرید.

باغ دولت آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *