غار سه گانه بان مسیتی چابهار

غار سه گانه بان مسیتی چابهار

چابهار از پر جاذبه ترین شهرهای ایران است. قلعه پرتغالی‌ها، مسجد جامع، باغ گیاه‌شناسی، غار سه‌گانه بان‌ مسیتی، پلاژ ساحلی، ساحل صخره‌ای، اسکله ماهیگیری، تالاب لیپار، دریاچه صورتی، درخت کهنسال، درخت انجیر معابد، کوه‌های مریخی، ساحل شنی از جمله جاذبه های چابهار است.

چابهار را میتوان یکی از پر جاذبه ترین شهرهای ایران نام برد، شهری با المان های طبیعی و تاریخی که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. تیس یکی از روستاهای تاریخی چابهار است که بازدید کامل این روستا را در کنار تورکده به گردشگران پیشنهاد میدهیم. روستای تیس، روستایی کوچک اما سرسبز با قدمتی 2000 ساله است. از نظر موقعیت مکانی در دهانه خلیج فارس و از یک سو به بندر چابهار و از سوی دیگر به بندر کنارک می رسد. از جاذبه های این روستا میتوان به غارهای سه گانه تیس (بان مسیتی) در 8 کیلومتری شمال غرب بندر چابهار اشاره کرد. در دامنه کوه شهبازبند در ارتفاع 25 متری از سطح زمین سه غار در کنار یکدیگر واقع شده است، دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی که این سه غار توسط  بومیان منطقه به بان مسیتی نام گذاری شد.

محوطه داخلی غار

این نام گذاری بیشتر بخاطر غار میانی است، در زبان سیستانی (بلوچی) بان به مرد صالح، خداپرست و تارک دنیا گفته میشود و مسیتی یعنی پرستشگاه و معبد مرد صالح و خداپرست.
در غار میانی، یک مقبره کوچک از گچ در عمق یک متری از سطح غار قرار دارد. این مقبره کوچک شکل مکعب و صندوقچه ای داشته و گنبدی به ارتفاع 40 سانتی متر بر روی آن ساخته شده است. در ورودی مقبره رو به دره تیس و به موازات دهانه ورودی غار واقع است. در گذشته مردم محلی قرآن و اوراق متبرکه را در این محل می آوردند تا در آنجا محفوظ بمانند اما امروزه این باور و سنت به فراموشی سپرده شده است. بر روی دیوارهای معبد، با جوهر قرمز و بنفش خطوط و علاماتی نقش گردیده که مانند خط گجراتی و هندی هستند. در سمت راست این غار، غار دیگری وجود دارد که از سکویی از گچ و سنگ ساخته شده است. دهانه ی ورودی غار 80 سانتی متر بوده و سقفی کوتاه دارد. در اطراف این غار کنده کاری هایی مشاهده میشود. این غار در انتها مسدود شده است. احتمال می رود این غار به غار سمت چپ راه داشته باشد و یا از طریق چاه های زیر زمینی مکانی برای دفن مردگان بوده باشد.
محوطه داخلی غار

غار دیگری در سمت چپ غار اصلی وجود دارد که دهانه قوسی آن 20 متر است. برای ورود به غار از چند پله باید بالا رفت. در سمت راست این غار حفره ای وجود دارد که گفته می شود به جایی در دل کوه و در عمق آن راه دارد.
به نظر می آید که این غارها در زمره یک واحد تاسیساتی و ساختمانی و به منزله توقفگاه ها یا مذبح یا پرستشگاه بوده است که سکویی برای انجام اعمال مذهبی یا تشریفات دیگر در سر تا سر پهنه جلوی هر سه غار ساخته بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *