باغ گیاه شناسی چابهار

باغ گیاه شناسی چابهار

از جاذبه های شگرف چابهار میتوان به باغ ملی گیاه شناسی چابهار اشاره نمود. باغ در روستای تیس در منطقه ی آزاد تجاری _ صنعتی چابهار قرار دارد. این باغ 6 هکتار میباشد که بیش از 80 گونه گیاهی در مرکز تحقیقاتی آن پرورش و نگهداری می شود.

باغ در نزدیکی چابهار در دهه 40 ساخته و در اوایل دهه 50 افتتاح گردید.  در سالهای میانی دهه 80 زمینه های همکاری بین این مجموعه و دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه بین المللی چابهار برای ایجاد رشته های مرتبط تبدیل شده است. باغ گیاه شناسی مجموعه ای غنی از گیاهان بومی و غیربومی به عنوان یک بانک ژن زنده گیاهی  فراهم کرده و از آن ها محافظت می کند. این گیاهان هم در فضای گلخانه ای و هم در فضای باز کاشته می شوند. حفظ و نگهداری تنوع زیستی کشور از اهداف باغ گیاه شناسی ملی ایران است. مطالعه عملکرد این گونه ها، رفتارهای بیولوژیکی آنها در باغ های گیاه شناسی اطلاعات ارزنده ای فراهم می آورد. کاشت و نگهداری گیاهان نادر و در معرض انقراض یکی از روش های معمول برای حفاظت از آنها است. باغ های گیاه شناسی مکان های مناسبی برای حفاظت از گیاهان در خارج از رویشگاه اصلی هستند. در این باغ حدود ۴۰۰۰ گونه و رقم و کولتیوار از گیاهان بومی و غیر بومی وجود دارد که در میان آنها صدها گونه نادر، انحصاری و در معرض خطر ایران موجود است. باغ هاي گياه‌شناسي در حال حاضر تلاش‌هاي خود را معطوف به حفاظت براي کاهش اثرات منفي تغييرات آب و هوايي بر روي تنوع زيستي مي‌نمايند.

در این مجموعه، تحقیقات مختلفی مانند علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن ها، تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی و … انجام می شود و امکانات لازم برای این تحقیقات هم در اختیار محققین قرار می گیرد. از ديگر وظايف باغ گياهشناسي ملي ايران آموزش عمومی در زمينه منابع طبيعي و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *