موقعیت جغرافیایی شیراز

شهرستان شیراز در مرکز استان فارس قرار گرفته است. از شمال به شهرستانهای مرودشت و سپیدان، از مشرق به شهرستان های فسا و استهبان، از جنوب به شهرستانهای جهرم و فیروزآباد و از مغرب به شهرستان کازرون محدود می باشد.

 شهرستان شیراز در ۳۳ درجه و ۵۲ دقیقه ی طول شرقی، و ۳۹ درجه و ۲۹ دقیقه ی عرض شمالی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا نزدیک به ۱۵۰۰ متراست.طبق آخرین تقسیماتی که در کشور صورت گرفته است این شهرستان 6 بخش 7 بخش و 22 دهستان دارد. بخش های آن عبارت اند از: مرکزی (شیراز)، سروستان، کوار، زرقان، ارژن و کربال.مساحت این شهرستان  کیلومتر مربع است. سرشماری سال ۱۳۷۵ خورشیدی جمعیت این شهرستان را 4 4 ۱.۲۹۳.۲ نفر اعلام داشته است.

موقعیت جغرافیای شهر شیراز
شهر شیراز، مرکز استان فارسی میباشد. این شهر در ۳۰ درجه و ۲۵دقیقه ی عرض جغرافیایی، و ۳۷ درجه و ۲۹ دقیقه ی طول جغرافیایی قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۵۹۰ متر می باشد. مساحت این شهر ۱۲۹۹۰ کیلومتر مربع است که طول آن ۹۰ و عرض آن از ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، متغیر است.

شهر شیراز از طریق بزرگراه هایی که دارد به پایتخت شهرهای بزرگ اطراف خود مانند شهر بندری بوشهر و سایر شهر ها متصل شده است و همچنین با اتمام عملیات احداث راه آهن اصفهان – شیراز شیراز که مرکز استان فارس است به شبکه ریلی متصل شده است.
دورادور شیراز را کوههای نسبتاً بلندی فرا گرفته است: کوه های شمالی عبارت اند از:«کوه چهل مقام» (بین دروازه ی قرآن و تنگ سعدی)، «باباکوهی» (بین تنگ الله اکبر و تپه ی تلویزیون)، «کوه پشت مله» (بین پردیس ارم تا بیمارستان چمران)، «کوه توسیاه»، «تنگ منصور آباد» و «کوه دراک.» در غرب شیراز کوه دراک قرار گرفته که از دور همانند شخصی است که به پشت خوابیده و دارای شکم بسیار برجسته ای است، به همین دلیل در گذشته به این کوه «مُستسقی» هم می گفتند؛ که منظور فرد شکم برجسته است. در سمت شرق شیراز کوه قلعه بندر»، «کوه احمدی» و «برم دلک»قرار دارد. در جنوب شیراز «کوه قره باغ» و «سبزپوشان واقع شده است. در جلگه ی شیراز دو رودخانه وجود دارد:

 اول؛ رودخانه ی خشک که از داخل شهر می گذرد و آبهای زمستانی را تخلیه کرده و به دریاچه ی مهارلو می برد. در قدیم به این رودخانه «خرم دره» نیز می گفتند.
دوم؛ رودخانه ی قره باغ که از -جنوب شهر شیراز می گذرد  و از طریق پل فسا به دریاچه ی مهارلو می ریزد.

طبق سرشماری سال ۱۳۷۵، جمعیت شهر شیراز ۱/۰۵۳/۰۲۵ نفر می باشد.
طبق سرشماری سال 1395، جمعیت شهر شیراز ۱٬۷۱۲٬۷۴۵ نفر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *