باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد. این باغ با پیشینه ای دراز هم چنان سادگی دیرینه ی خود را حفظ کرده و شیوه ی باغ آرایی نوین در آن دیده نمی شود.

باغ عفیف آباد
باغ عفیف آباد در انتهای خیابانی به همین نام قرار دارد. این باغ با پیشینه ای دراز هم چنان سادگی دیرینه ی خود را حفظ کرده و شیوه ی باغ آرایی نوین در آن دیده نمی شود. در ورودی آن از چوب ساخته شده و در پشت آن دالانی است با سقف چوبی که اتاق های نگهبانان در دو سوی آن قرار دارد. بر روی هلالی پیشانی دالان که رو به باغ است، صحنه ی تبادل حلقه ی دوستی بین «شاپور ساسانی» پادشاه ایران و «والرین» امپراطور روم بر روی کاشی کشیده شده که برگرفته از نقش «تنگ چوگان» شهرستان کازرون است. پس از دالان ورودی، به فضای گسترده ی باغ می رسیم که دورادور آن را دیوارهای آجری فراگرفته اند. درازای این باغ ۵۰۰ متر و پهنای آن 250 متر است.

عمارت باغ عفیف آباد
کاخ زیبایی در میان باغ وجود دارد که از ساختمان های حد میانه ی روزگار زندیه و قاجاریه است. این بنا در سال 1248 ه. ق به فرمان (میرزا علی محمد خان الملک) ساخته شده است. در اواخر سده ی گذشته، از آن خواهرزاده ی قوام الملک، – عفيفه خانم – بوده است، و چون او بهسازی گسترده ای در باغ انجام داد، از آن پس، باغ را «عفیف آباد» نامیده اند. ساختمان کاخ دو طبقه است. طبقه ی هم کف دارای اتاق هایی تودرتو و سقفی طاق مانند است. کاشی کاری های زیبا و ستون های سنگی آن چشم انداز جذابی دارند و آب نمای وسیعی در میانه ی آن قرار دارد. هم اکنون این طبقه را تبدیل به موزه ی نظامی کرده اند و سلاح های گوناگون در آن به تماشا گذارده اند. این طبقه با سه پلکان به طبقه ی دوم راه دارد. طبقه ی دوم راهرویی بلند است که در دو سوی آن اتاق های زیبا و تودرتو قرار دارد. در میانه ی این طبقه تالار بزرگ و باشکوهی قرار دارد. سقف چوبی تالار، آراسته به نقش های گل و بوته، شکارگاه و مجالس بزم و شادی است. دورادور دیوارها گچ بری مقرنس کاری زیبایی انجام شده است. درها و دریچه های ساختمان از چوب و شیشه های رنگی، به شیوه ی ماهرانه ای ساخته شده اند. بیشتر درها و دریچه ها از نوع آرسی هستند. این طبقه را موزه ی عبارت نام نهاده اند. موزه ی عبرت شامل اتاق های همایش، رخت کن، نشیمن، مطالعه، سالن پذیرایی و قمارخانه است. در کف اتاق ها فرشی های گران بها جای داده اند. پیانوی شخصی فرح پهلوی که در جشن ۰ ۲۵۰ سالهای شاهنشاهی استفاده می شده از دیگر اشیای گران بهای این موزه است. در ضلع شمالی و جنوبی تالار میانی، دو .دریچه با شیشه های ساده ساخته شده که به آنها دریچه های ایمنی می گویند دو طرف این دریچه ها هر گونه رفت و آمد به داخل باغ زیر نظر گرفته می شده در حالی که کمتر، کسی متوجه کاربرد این دریچه ها می شده است. در موزه ی نظامی، سلاح های گران بهایی هم چون تفنگ «فتح علی شاه»، «ناصرالدین شاه»، «مظفرالدین شاه قاجار»، «رضا شاه» و «محمد رضا شاه پهلوی»، سرپرهاى هم رزمان «ميرزا کوچک خان جنگلی » و مسلسل «رييس على دلواری» دیده می شود. جلوی پلکان ورودی نیز ارابه ی ویژه ی تشییع جنازه ی رضاشاه پهلوی و توپ فتح علی شاه قاجار دیده می شود. در جلوی ساختمان، حوض سنگی بزرگی ساخته شده که زیبایی چشم نواز باغ را دو چندان کرده است. درختان سرو، چنار، صنوبر، کاج، بید و نارنج بر زیبایی باغ افزوده اند. هلالی پیشانی نمای ساختمان، تاج گذاری یکی از پادشاهان ساسانی در حالی که موبد موبدان، نشان سلطنتی را به او هدیه می کند نشان می دهد. سطح جرزهای جلو يی ساختمان را سنگ هایی در بر گرفته است که بر روی آن ها پیکره های سربازان مسلح روزگاران هخامنشیان، ساسانیان، سلجوقیان صفویه قاجاریه کنده کاری شده است.

قهوه خانه ی سنتی باغ عفیف آباد
این قهوه خانه در سمت راست در ورودی باغ است و در حیاط ان درخت نارنج و حوض کوچکی قرار دارد. سالن قهوه خانه، دارای شش حجره است که بر هر کدام نقشی کشیده اند. این نقش ها عبارت اند از: «داستان ضحاک و کاوه ی آهنگر»؛ «داستان زال و سیمرغ»؛ «نبرد رستم و سهراب»؛ «نبرد تهمتن و دیو سفید»؛ «نبرد اشکبوس و رستم» و «نبرد رستم و اسفندیار». دیوارهای قهوه خانه از آجر ساخته شده و کاشی کاری اندکی در آن دیده می شود. در میان سالن قهوه خانه حوضی کوچک دیده می شود که ستون میانی سالن در آن قرار دارد.
حمام خزینه ای 

این حمام در جنب حیاط قهوه خانه است، دارای دو خزینه ی اب سرد و گرم می باشد. از جاسازی یک عدد دیگ مسی در خزینه، اب گرم فراهم می شده است. در دیوارهای خزینه، نقش های برجسته ای به چشم می خورد که عبارت اند: از تصویر (فرهاد در کوه بیستون )، ( دیدار مردم با خسرو پرویز ساسانی) (صحنه ی ورودی حضرت یوسف به جمع زنان مصری) و….

باغ عفیف آباد در سال 1340 خورشیدی توسط ارتش از فرح پهلوی خریداری شد. از سال 1348 به بعد، مرمت و بهسازی گردید. در سال ۱۳۷۰ هم زمان با روز ارتش به عنوان موزه ی نظامی شماره ی ۲ بازگشایی گردید و در حال حاضر مورد استفاده ی همگان می باشد. در سال های اخیر، تالار و مهمان سرای جنوب باغ به عنوان جای گاه پذیرایی از مهمانان ارتشی برگزاری مراسم جشن عروسی راه اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *