باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز با شکوه ترین باغ ایران که از قرن پنجم هجری طی سدهای متمادی شهرتش را حفظ کرد، بنای 9 طبقه این باغ بود. سازندگان باغ تخت هنر طراحی باغ و باغ آرایی را که یکی از کهن ترین هنرهای ایرانیان بوده در باغ تخت به اوجی رسانده بودند که تکرارش ناممکن است.

باغ تخت

این باغ در بین «چهار راه باغ تخت» و «بولوار جمهوری» قرار دارد و از ۷۰ سال پیش کنون به «مرکز پیاده ی ارتش» تبدیل شده است. باغ تخت در سال 480 ه .ق توسط « اتابک قراچه» ساخته، و «تخت قراچه» نامیده شد. در سال ۱۲۰۸ هـ.ق در روزگار «آقا محمد خان قاجار» بناهای جدیدی در آن ساختند و محوطه ی اطراف را گسترش دادند و آن را «تخت قاجار» نامیدند. در زمان «رضا شاه پهلوی»، به عنوان مقر ارتش شاهنشاهی در نظر گرفته شد و به «باغ تخت» معروف شد. از آن زمان تا کنون در اختیار مرکز پیاده ی ارتش است.

قلعه ی کریم خانی
قلعه ی کریم خحانی در واقع عمارت اصلی باغ تخت است که در شمال آن قرار دارد و در ورودی آن از سمت « بولوار جمهوری» باز می شود. این قلعه، تنها بخش عمومی باغ تخت است که به قهوه خانه ی سنتی تبدیل شده و دارای چهار برج است که به تقلید از ارگ کریم خان زند ساخته شده است. حمام خزینه ای قلعه تبدیل به چای خانه شده و حیاط زیبای آن که دارای درختان سرو، نارنج و کاج است، تفریح گاهی بس زیباست که به دلیل قرار گرفتن در سطحی بالاتر از شهر، چشم انداز بسیار زیبایی دارد. بنای نامبرده از هفت طبقه تشکیل می یافته و قصر در طبقه ی آخر، و استخر آبی در طبقه ی اول بوده است؛ و بین این دو، آبشار و آب سرسره از بالا تا پایین وجود داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *