تفرج گاه های درون شهری شیراز

تفرج گاه های درون شهری شیراز

بلوار چمران بزرگ راهی است که در سال 1367 خورشیدی ساخته شده است و مرکز شهر را به غرب شیراز وصل می کند. در سمت پایین آن، رودخانه ی خشک و در بالادست آن کوهستان و باغچه های بسیار زیبایی دیده می شود.

تفرج گاه های درون شهری شیراز

بولوار چمران

بولوار چمران بزرگ راهی است که در سال 1367 خورشیدی ساخته شده است و مرکز شهر را به غرب شیراز وصل می کند. در سمت پایین آن، رودخانه ی خشک و در بالادست آن کوهستان و باغچه های بسیار زیبایی دیده می شود. شهرداری شیراز با ایجاد فضای سبز، نماسازی های جدید، ساخت آبشار و فواره و سنگ چین کردن پیاده رو بالادست، جذابیت هرچه بیشتری به آن بخشیده است؛ به گونه ای که این بولوار در شب های تابستان، گردش گاه هزاران نفر از شهروندان شیرازی به ویژه جوانان است. تأسیس «نگارخانه ی آبگینه» در حاشیه ی بولوار چمران، موجب جذب هنرمندان به ان محیط شده است. چندین رستوران و غذاخوری مدرن، پذیرای بازدید کنندگان حاشیه ی بولو ار چمران می باشد.

موزه ی تاریخ طبیعی و تکنولوژی
این موزه در « بولوار مدرس»، ابتدای «خیابان آزادگان» واقع شده است. در این موزه نمونه های گوناگونی جانوران به صورت تاکسی درمی (خشک شده)، و یا نگهداری در محلول، گیاهان نمایش داده شده در تابلوهای متعدد، و در بخش هرباریوم؛ نمونه های متنوع اسکلتی جانوران (موزه ی آناتومی)، سنگ ها، کانی ها و فسیل ها نگهداری می شود. از نمونه های جذاب این موزه، موجودات شگفت زاد انسان، بزغاله ی دوسر، مرغ چهار پا، گوساله ی دو سر، بره ی هشت پا و قوچ انسان نیز دیده می شود. موزه ی تاریخ طبیعی در سال 1359 خورشیدی ساخته شده ساختمان آن به صورت دو طبقه، در برگیرنده ی یک سالن بزرگ مرکزی و سالن های متعدد جانبی است که از بی نظیر ترین موزه ها در ایران می باشد. در سال های اخیر، موزه ی تکنولوژی، آناتومی و تمبر نیز به آن افزوده شده است. این موزه متعلق به دانشگاه شیراز است.
شادی شهر شیراز
مجموعه ی شادی شهر، در غرب شیراز، ابتدای جاده ی شیراز-سپیدان، «روبه روی شهرک گلستان» واقع شده و یکی از مجموعه های تفریحی – فرهنگی بی همتای جنوب کشور است. مساحت آن 160000 و زیربنای آن 60000 مترمربع می باشد. این مجموعه ی بی نظیر دست آورد تلاش کارکنان شرکت شاهد فارس است که از سال 1368 ساخت آن را آغاز نمودند و در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رساندند.
در این مجموعه، نمونه های بی نظیری از دستگاه های گوناگون تفریحی و سرگرمی به کار گرفته شده است که می توان از: چرخ و فلک، آپولو، سورتمه، کشتی شادی، ماشین برقی، رنجر، آبشار، سرسره ی آبی، قایق پایی، مری گرانت، آکروجت، قلعه ی بادی، قایق های کنترل دار، قوی آبی، توپ و عروسک، سفینه ی کودکان، قایق ضربتی، موتور و ماشین رالی، قطار بزرگ، تاب برقی، تا به تا، هیلی کوپتر بالا برنده، جیروسکوپ، گاو وحشی، استخر توپ و ۰۰۰ نام برد. مجموعه ی شادی شهر در منطقه ی سردسیر شیراز قرار دارد و به همین دلیل تنها در ایام تابستان و عید نوروز باز می باشد. در طرح آینده ی این مجموعه ی تفریحی، خصوصی سازی آن در نظر گرفته شده که قرار است امکانات آن افزایش یابد و به روز شود.
لونا پارک (شهر بازی)
لونا پارک در بلوار جدید قرآن» در دامنه ی کوه ساخته شده است. نمای کوهستانی این پارک و پله ای بودن آن زیبایی اش را دوچندان کرده است. انواع اسباب بازی های جدید در این پارک دیده می شود. تونل وحشت و چرخ فلک از جذاب ترین اسباب بازی های لونا پارک می باشد. ارتفاع چرخ فلک آن تا اندازه ای است که در بالاترین سطح آن، چشم انداز شهر شیراز به زیبایی دیده می شود. این پارک متعلق به سازمان همیاری شهرداری های استان فارس است که با توجه به قدمت آن، نیاز به یک سری بازنگری هایی از لحاظ ایمنی و به روز کردن دارد.
بوستان ها
شیراز دارای بیش از صد بوستان بزرگ و پارک های محله ای است که توسط شهرداری اداره می شود. مهم ترین بوستان های تفریحی شیراز عبارتند از: بوستان آزادی (در میدان آزادی)، بوستان کوه پایه (در دروازه ی قرآن)، بوستان ولی عصر(در دروازه ی سعدی)، بوستان هاشمی (در بولو ار عدالت)، بوستان علوی (در تاچارا)، بوستان فاطمی (در میدان صنایع)، بوستان رضوی (در بولو ار نصر)، بوستان فضیلت ( در خیابان فضیلت)، بوستان پرواز (در بولوار مدرس) و بوستان خلد برین در خیابان خلد برین که جای گاه جهان دیدگان و یکی از زیباترین و آرام ترین بوستان های شیراز است. هم چنین در محله های مختلف شهر نیز پارک های محله ای بوستان هایی کوچک برای رفاه حال مردم ساخته شده است. بوستان های شیراز دارای درختان زیبا، مناظر چشم انداز و سرگرمی های مختلف می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *