جاذبه های دیدنی خارج از شیراز

جاذبه های دیدنی خارج از شیراز

در اطراف شیراز جاهای کهن، طبیعی و خوش آب و هوایی است که برای مردم این شهر و گردش گران، بسیار دل پذیر و جذاب هستند.

جاذبه های دیدنی خارج از شیراز
در اطراف شیراز جاهای کهن، طبیعی و خوش آب و هوایی است که برای مردم این شهر و گردش گران، بسیار دل پذیر و جذاب هستند. برخی از این گردشگاه ها عبارات اند از:
1-کوه بمو: در پشت کوه شمالی و در مقابل تنگ الله اکبر به فاصله ی 18 کيلومتری شمال شیراز واقع شده و پارک وحش حفاظت شده ی آن دارای انواع حیوانات است. چندین چشمه ی پر اب در دامنه های این کوه جاری است که گردش گاه مردم می باشند. کوه بمو منبع با رکن آباد و زنگی می باشد. ارتفاع کوه ۲۷۰۰ متر است و از قله ی آن جلگه ی شیراز دیده می شود.
۲- دریاچه ی مهارلو (نمک): در ۲۵ کیلومتری شرقی شیراز و در مسیر جاده ی شیراز سروستان قرار دارد. این دریاچه که آب ریز رودخانه ی خشک شیراز است، ۱۲۰ کیلومترمربع مساحت دارد و نمک فراوان در آن دیده می شود. این دریاچه مکان مناسبی برای زیست پرندگان وحشی است.
۳- بند بهمن: بند بهمن سدی است باستانی مربوط به زمان ساسانیان که بر روی رودخانه ی قره آقاج در مــيانه ی تنگه ای که دو کوه بزرگ دو طرف آن را فراگرفته اند، بسته شده است. این بند در ۵۰ کیلومتری جنوب شیراز در بخش کوار واقع شده است.

4-دریاچه ی پریشان (فامور): دریاچه ی پریشان که از مناطق حفاظت شده ی کشور به شمار می آید در ۱۷۰ کیلومتری غرب شیراز و ۱۵ کیلومتری کازرون قرار دارد. این دریاچه دارای آب شیرین است و 45 کیلومتر مربع مساحت دارد. نرگس زارهای اطراف، پرندگان وحشی، ماهی های زیبا و کوه های جنگلی کنار دریاچه، آن را به یکی از زیباترین مناطق دیدنی استان فارس تبدیل کرده است.
۵- بهشت گم شده و سد درودزن: بهشت گمشده در ناحیه ی شمال غربی شهرستان شیراز در بخش کامفیروز واقع شده و افزون بر چشم انداز بسیار زیبای سد درودزن، در محوطه ی کوهستانی آن چشمه های آب و درختان بسیار زیبا، فضایی بهشت گونه پدید آورده اند. پوشش گیاهی مناسب، تپه های جنگل گونه، درختان بلوط، بادام کوهی و آب فراوانی که از سرچشمه ی کوه در مسیر دره سرازیر می شود زیبایی بی همتایی به این منطقه بخشیده است. تا آن جا که در تابستان دوست داران طبیعت در این بهشت، چادرهایی برپا کرده چند شبانه روز اقامت می کند.
۹- تنگ بوان: این تنگه ی بسیار زیبا که دارای چشمه ی فراوان و درختان بسیار مو و گردو است، یکی از گردشگاه های شهرستان ممسنی می باشد. طول این تنگه ۱۸ کیلومتر و دارای انواع درختان، آبشارها و کوهستانی بسیار زیباست. قدمت تاریخی این تنگه به عنوان تفرجگاه، در کتاب های قدیمی نیز آمده است.
۷- آبشار مارگون: در شهرستان سپیدان واقع شده و جایی است که آب از ارتفاع بسیار زیاد به دره ی سرسبز و جنگلی زیبا فرو می ریزد. فاصله ی شیراز تا آنجا نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر است. پیست اسکی سپیدان نیز از نقاط پر جاذبه ی استان فارس در زمستان می باشد.
8-چشمه ی کوهمره سرخی: این چشمه و آبشار که دارای اب زلال و طبیعت بسیار زیبایی است، در منطقه ی کوهمره سرخی حدود 60 کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته است. مسیر آن، از جاده شیراز کازرون به سمت کوهمره سرخی منشعب می شود.
۹- برم دلک: برم دلک در ۱۰ کیلومتری بولوار نصر (کفترک) قرار دارد. چشمه ی روانی است در کنار کوه که اطراف آن را نی زاری پوشانده است. در کمر کوه هم جوار، سه نقش برجسته، مربوط به زمان ساسانیان کنده کاری شده است. نقش اول، شاپور ساسانی، نقش دوم، بهرام و نقش سوم دو نفر که یکی از آن دو، زنی است که گلی را از دیگری می گیرد.

۱۰- قصرابونصر: قصرابونصر محلی در شرق شیراز و در ۷ کیلومتری میدان گلستان، بعد از بولوار نصر واقع شده است. در آنجا بر فراز تپه ای، ویرانه های کاخی عظیم مربوط به دوره های پیش از اسلام (هخامنشیان و ساسانیان) باقی مانده است. پس از اسلام نیز مقر «ابونصر» یکی از والیان فارس بوده است.

۱۱- قلعه ی دختر و آتشکده ی فیروزآباد: فیروزآباد در ۷۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است. در 6 کیلومتری شمال این شهر، قلعه ای است که در بالای کوهستان مشرف رود خانه ی تنگاب جاده واقع شالده است. این دژ محکم که بر تمام منطقه تسلط دارد در زمان شاپور اول ساسانی برای دیدبانی و حفاظت از پایتخت اولیه ی ساسانیان در شهر گور (فیروزآباد) ساخته شده است. همچنین آتشکده ی ساسانی فیروزآباد از بزرگ ترین آثار دوره ی ساسانی است که ۸۵۰۰ متر مربع زیربنا دارد. این آتشکده دارای طاق ها و تزیینات زیبایی است.
۱۲- بیشاپور: در فاصله ی ۲۵ کیلومتری غرب کازرون ویرانه های شهری قرار دارد که در زمان ساسانیان یکی از مراکز مهم سیاسی این حکومت بوده است. آثار تاریخی بیشاپور شامل ویرانه های شهر، نقوش برجسته ی مربوط به شاهان ساسانی و هم چنین مجسمه ی شاپور اول در غار شاپور می باشد.

۱۳- غار شاپور :در 4 کیلومتری شمال شرقی آثار بیشاپور، غار بزرگی قرار دارد که یکی از آثار دیدنی تاریخ ایران باستان در آن جاست. در این غار مجسمه ی عظیم شاپور اول وجود دارد. ارتفاع این مجسمه ی سنگی حدود 7 متر و پهنای آن نزدیک 2 متر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *