کاسکاد یا بنای هزار پله ایروان

کاسکاد یا بنای هزار پله ایروان

ایروان شهری است به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن اما ارامنه در این میان به ساخت بناهایی می پردازند که جهان مدرن را به تاریخ باشکوهشان پیوند می دهد. بنای هزار پله یا آبشار بنایی نه چندان قدیمی با داشتن تاریخچه ای 40 ساله یکی از بناهای پیوند دهنده گذشته و حال است.ایستادن بر فراز هزار پله و تماشای شهر ایروان از بالادست چیزی جز سکون به ناگهان به ارمغان نمی آورد، سکون و سکوت و آرامش ….

کاسکاد یا بنای هزار پله ارمنستان

در مرکز شهر محلی نزدیک به میدان اپرا بنایی ساخته شده است، که طرح اولیه آن در سال 1970 توسط معمار برتر شهر ااکساندر تامانیان برای دسترسی راحتر افراد از مرکز به شمال ایروان مطرح و پایه گزاری شد.

طرح اولیه به صورتی بود که محوطه ای بزرگ شامل فضای سبزی باغ مانند و آبشار مصنوعی بود. این طرح حدود یک دهه فقط طرحی روی کاغذ باقی ماند تا آنجا که کم کم به دست فراموشی سپرده شد، تا آنجا که جیم تورسیان مجدد طرح را با اضافه کردن طرح ها و ایده های خود مجدد مطرح نمود.در طرح وی شمال و مرکز ایروان با پلکانی عظیم به هم وصل می کرد. در طرح وی علاوه بر طراحی خود بنا محوطه باغ، آبشار مصنوعی، مجسمه های نمادین، پله برقی برای افرادی که علاقه یا توانایی برای استفاده از راه پله را ندارند پیش بینی شد. بنا و فضا به گونه ای طراحی شد که بیانگر فرهنگ و تاریخ ارمنستان باشد. طرح جدید در اوایل سال 1980 شروع به ساخت شد اما مواردی همچون فروپاشی شوروی سابق و زلزله سال 1988 مانع پیشرفت سریع پروژه گردید.به دلیل مشکلات به وجود آمده طرح ساخت هزار پله مجدد یک دهه به تعویق افتاد. این پروژه در نهایت در سال 2002 از سرگرفته شد و بدست جرارد کافسجیان افتتاح شد.

بنای کاسکاد دارای 572 پله است که پهنای آن به 50 متر می رسد. مجموعه با ارتفاع 302 متر مرکز ایروان را به شمال ایروان وصل میکند. مجموعه از 5 سطح تشکیل شده است. البته ساخت مجموعه هنوز به اتمام نرسیده است، و قرار بر ساخت موزه ای با نمای شیشه ای برفراز مجموعه کاسکاد است. فضای محوطه کاسکاد پوشیده از گلهای رنگارنگ و مجسمه های ساخت هنرمندان به نام ارمنستان و جهان تزئین گردیده است.

مجسمه‌ها هم ازنظر مالی و هم به لحاظ هنری ارزشمند هستند و در میان آن‌ها آثار برخی از مجسمه‌سازان صاحب‌نام دنیا مانند لین چادويک (مجسمه‌ساز انگلیسی و یکی از چهره‌های سرشناس هنر قرن بیستم)، بری فلاناگان (مجسمه‌ساز اهل ولز)، استانیسلاو لیبنسکی و ياروسلاو بريختوا (زوج معروف اهل چک)، پل کاکس (مجسمه‌ساز انگلیسی)، جیومه پلنسا (مجسمه‌ساز و هنرمند کاتالان اسپانیایی) و فرناندو بوتیرو (هنرمند کلمبیایی) به چشم می‌خورد.

موزه هنرهای کافسجیان با هدف معرفی بهترین آثار هنری معاصر به گردشگران و شهروندان ارمنستان است، به صورتی که در این موزه چندین نمایشگاه دائمی فعالیت می کنند. در این نمایشگاه آثار بلور و آبگینه سازی و نمایشگاهی از کلکسیون های مختلف به نمایش داده می شود.

عکس های مجسمه های موجود در محوطه کاسکاد را در زیر مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *