کلیسای اچمیازین ایروان

کلیسای اچمیازین ایروان

واژه اچمیازین به معنای ظهور تک فرزند (به معنی: واغارشاپات) معروف بود بدست ولاش شاه از دودمان ایرانی پارتی) در محل باستانی واردکساوان بنیاد شد. کلیسای اچمیازین در شهر اچمیازین در 20 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است.

کلیسای جامع Etchmiadzin   
اولین و آخرین امید ارامنه خداوند است و مردم مذهبی ارمنستان هم اکنون هم آماده ی مبارزه برای باورها و ایمان خود هستند. تعداد کلیساهای ساخته شده در بیشمار است. آنها در کلیسا احساس آرامش، محافظت و آرام و رها بودن دارند. ارامنه  معتقد هستند کلیسا باید در مکانی بسیار مناسب و خوب ساخته شود و این یک قاعده کلی است. اما عیسی مسیح معتقد بود که کلیسا باید در مکانی ساخته شود که مردم امکان رفت و آمد را داشته باشند و برای دعا به کلیسا مراجعه کنند. ارامنه مسیحیت را در سال 301 میلادی با تلاش های سنت گریگور روشنگر، پادشاه ارمنستان تیرداد عادل به مسیحیت گرویده و در نهایت مسیحیت را  به عنوان دین رسمی کشور خود برگزید. گریگور روشنگر، نقش بزرگی در گسترش مسیحیت در ارمنستان ایفا کرد. محل ساخت کلیسای اچمیازین را گریگور روشنگر در خواب میبیند. اعتقاد بر این است که یک روز گریگور روشنگر می گوید در آن عیسی مسیح را بر فراز چشم اندازی دیدم که با یک چکش طلا زمین را نشان می دهد ،نقطه ای که در آن از او می خواست یک کلیسا ساخته شود. او خواب خود را به اینصورت تعریف می کند: در خواب ظاهری با هیبت انسان را دیدم که بسیار بزرگ و فوق العاده بود. او با چکش طلایی که در دست داشت به زمین شاره میکرد و محل ساخت کلیسا را نشان می داد. در نهایت کلیسای اچمیازین در سال 303 میلادی به نام کلیسای مادر اچمیازین مقدس به معنی (از تبار آمدن تنها پسر مولود) ساخته شد.

کلیسای اچمیازین
واژه اچمیازین به معنای ظهور تک فرزند (به معنی :واغارشاپات) معروف بود بدست ولاش شاه از دودمان ایرانی پارتی) در محل باستانی واردکساوان بنیاد شد. کلیسای اچمیازین در شهر اچمیازین در 20 کیلومتری شهر ایروان واقع شده است، و در نیمه اول قرن 2 کشف شد و در ابتدا واغارشاپات نامیده شد. از سال 1441 این شهر مرکز مذهبی ارمنستان بود. امروزه آن را مرکز کلیسای ارامنه میدانند و محل اقامت کاتولیک ارامنه است. محوطه و محل قرار گیری ارامنه زیبا و شگفت انگیز است.

کلیسای اچمیازین در طول تاریخ
در طول سالیان کلیسای اچمیازین با مشکلاتی از قبیل حملات و اعتصابات مواجه شده است. در سال 360 شاپوردوم،  شاه ایران به ارمنستان حمله کرد و تلاش بسیاری کرد تا کلیسای اچمیازین به معبد و پرستشگاه زرتشتیان تبدیل کند.بلافاصله بعد از ترک نیروهای شاپور دوم از کلیسا، بزرگ کلیسای اجمیازین به سرعت کلیسا را بازسازی کامل کرد. پس از تصویب الفبای ارمنستان در سال 405  در نزدیکی Catholicosate ، مدرسه زبان ارمنی تاسیس شد.
جامعه اسقفی ارامنه در 484 به دوین( dvin) که مرکز سیاسی ارمنستان بود، انتقال یافت. با این وجود اچمیازین هرگز فعالیت های مذهبی خود را متوقف نکردند. در قرن دهم تاریخ نگار ارمنی Hovannes Draskhanakertsi چنین می نوسید در سال 618 یک سنگ گنبد شکل با شکوه جایگزین جایگاه گنبد شکل تلیق که از جنس چوب بود شد. در سال 931 Catholicosate  از دوین به آختامار و پس از آن به آنی و در نهایت به Cilicia انتقال یافت که پادشاهی ارمنستان در سال 1198 در این مکان بنا شد. در سال 1441تصمیم گرفتند که Catholicosate به اچمیازین انتقال یابد.

در سال 1869 میلادی سه بنا که در حال حاضر موزه صومعه به شمار می روند، به قسمت شرقی کلیسا افزوده شده است که برای نگهداری آثار گرانبها در نظر گرفته شده است. با دیدن پنجره های جفت جفت با طرح تیر حمال آن و طرح سنتوری آن تأثیرات سبک معماری روسی و کلاسیک معماری نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی دیده می شود. ساختمانهای قرن 19 میلادی اجمیازین ارزش هنری دارند. آنها با نقشه و ظاهر غیر معمول خود از دیگر ساختمانها متمایز می شوند.

ورودی کلیسای جامع 
کلیسای جامع دارای سه در ورودی اصلی به فرم برج ناقوس در حالی که دو ورودی دیگر در قسمت شمالی و جنوبی کلیسا واقع شده است، ورودی های تاریخی چهارم در زاویه شرقی کلیسا واقع شده است. در افسانه هاست که پادشاه ایران تیرداد و خانواده اش از این درب برای ورود به کلیسا استفاده می کردند.

تاج و تخت کلیسای جامع اچمیازین
دو تخت در کلیسای اچمیازین وجود دارد. یکی از آنها را می توان در مقابل bema  یافت. این تخت در سال 1721 توسط جامعه ارمنی سمیرنا ساخته و و هدیه شده است. این تخت دارای گنبد بزرگ است که با مروارید و طلا پوشیذه شده است. تاج و تخت دوم در نزدیکی ستون شمال غربی قرار گرفته است. این تاج و تخت هدیه ای از طرف پاپ سیزدهم اینوسنت بزرگ خاندان از غرب و اسقف رم، رییس کلیسای کاتولیک روم در 1696 ساخته و هدیه داده شد. اچمیازین مادر کلیسای مقدس تنها جایی برای بازدید به عنوان مکانی زیبا و تفریحی نیست، مکانی است برای روشن کردن شمع و عبادت و مطمیین بود که صدای شما شنیده می شود. کلیسا و باغ اطراف آن با وجود سادگی در زیبایی باشکوه و شگفت انگیز جلب توجه میکند.

عکس های زیر مربوط به انجام مراسم مذهبی در کلیسا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *