بازدید حدود 20 میلیون گردشگر خارجی از ایران در دولت یازدهم

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از ورود 19 میلیون و 900 هزار گردشگر خارجی طی سال های 92 تا 95 خبر داد.

بازدید حدود 20 میلیون گردشگر خارجی از ایران در دولت یازدهم

مرتضی رحمانی موحد روز یکشنبه در نشست خبری همایش گفتمان میهمان نوازی با رویکرد توسعه گردشگری، با ارائه گزارشی از عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری اظهار کرد: گردشگری یک حوزه سیاسی نیست که برای منافع زودگذر مطرح باشد و این حوزه باید در راستای تقویت معیشت مردم باشد. وی افزود: این تعداد گردشگر بیش از 32 میلیارد دلار درآمد گردشگری برای کشور داشته که مطابق معیارهای جهانی محاسبه شده است.
رحمانی موحد گفت: سازمان جهانی گردشگری، هزینه هر گردشگر برای منطقه غرب آسیا را یکهزار و 520 تا یکهزار و 750 دلار برآورد کرده که ما میانگین یکهزار و 650 دلار را در نظر گرفته ایم. وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از موضوع های مورد توجه در حوزه گردشگری مربوط به درآمد و آمار و ارقام این حوزه است که امسال قرار شده طی قراردادی با مرکز آمار ایران، گزارش آماری گردشگری اعلام شود.

گردشگر کیست؟
رحمانی موحد گفت: بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری به کسی گردشگر می گویند که بیش از 24 ساعت در کشوری حضور دارد، شغلی را اشغال نمی کند و کسب و کاری را نیز به راه نمی اندازد. وی افزود: برخی می گویند چرا هزینه های گردشگری بر اساس میانگین یکهزار و 650 دلار برآورد می شود در حالی که این میانگین طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری است ولی تفکیک این هزینه ها در حساب پی. اس. ای.( که از سوی مرکز آمار ایران صورت می گیرد) مشخص می شود که چه اندازه این هزینه ها مربوط به حمل و نقل، اقامت، صنایع دستی، پذیرایی و مانند آن است.
رحمانی موحد افزود: برخی می گویند میزان درآمد حضور هر گردشگر در ایران 270 دلار است در حالی که این هزینه خالص می شود و هزینه های ثابت را درنظر نمی گیرد بلکه این مبلغ مربوط به خرید سوغات و صنایع دستی و مانند آن است درحالی که در هیچ جای دنیا نمی توان با 270 دلار به گردشگری پرداخت.

استانداردسازی هتل ها در دولت یازدهم
رحمانی موحد تعیین استانداردهای جدید برای هتل ها را یکی از کارهای خوب دولت یازدهم و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی دانست و گفت: در این عرصه بازبینی های انجام شده از سوی ارزیابان، کارشناسان و تشکل های استانی صورت گرفته که بیش از 400 ساعت کار کارشناسی انجام شده است. وی افزود: اقامتگاه ها و هتل ها با دو عنصر فیزیکی یعنی معماری اندازه ساختمان و عنصر نرم افزاری یا کیفیت خدمات و پایداری آن و عناصری که رضایتمندی مشتری را تقویت می کند، سنجیده می شود. معاون سازمان گردشگری همچنین گفت: ما ضمن بررسی الگوهای بین المللی هتل ها و هتل آپارتمان ها، ضوابط استاندارد یکی از کشورهای پیشرفته در گردشگری را با بیش از 100 جلسه کارشناسی در یک سال اخیر به استانداردهای کیفی و ضوابط غیرفیزیکی هتل ها تبدیل کردیم.
وی افزود: اگر بخواهیم هتل های پنج ستاره تا یک ستاره را درجه بندی کنیم بیش از 200 عنوان در چک لیست آنها وجود دارد و این موارد جمع بندی شده که قرار است طی یک هفته آینده برای ریاست سازمان ارسال تا ابلاغ شود. رحمانی موحد همچنین گفت: علاوه بر استاندارد فیزیکی که از قدیم وجود داشته، اکنون معیارهای دیگری مانند کیفیت خدمات را درنظر می گیریم که می توان به مواردی مانند حضور در بازار،‌ مهمان نوازی، آموزش نیروها، تنوع غذا، خدمات به افراد کم توان و همچنین خدمات پایدار اشاره کرد که این گونه هتل ها به رتبه های بالاتر ارتقاء پیدا می کنند.

فراخوان انتخاب برند برای گردشگری آماده شده است
درباره انتخاب برند برای گردشگری در ایران که همایش آن سال گذشته برگزار شد، اعلام کرد: برند را تا سطح فراخوان آورده ایم و متن فراخوان نیز آماده شده تا همه کسانی که در این زمینه استعداد دارند، نظر دهند و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد.

تنزل گردشگری با تبدیل سازمان به وزارتخانه
معاون سازمان گردشگری درباره پیشنهاد تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی گفت: ما باید از یک پیشنهاد تصور بهتری داشته باشیم به گونه ای که ما را به نقطه مطلوبی برساند و بر همین اساس از پیشنهادکنندگان این طرح می پرسم چه شاخص هایی برای این پیشنهاد داشته اند؟
وی با طرح این سوال که آیا با تبدیل این سازمان بودجه آن افزایش می یابد و یا قوانین اجازه می دهد که دولت بزرگتر شود در حالی که قرار است دولت کوچکتر شود، از پیشنهادکنندگان پرسید که چقدر مطمئن هستند و ضمانت می دهند که با تبدیل این سازمان، عنصر تخصصی فرهنگی این سازمان از هم گسیخته نشود. رحمانی موحد که پاسخ هایی برای این سوالات داشت، بر شنیدن نظرات پیشنهادکنندگان تاکید کرد و گفت: به نظر من با تبدیل این سازمان به وزارت خانه، در واقع گردشگری از جایگاه حاکمیتی به دستگاه بخشی تخصصی تنزل پیدا می کند و فقط دسترسی ها به وزیر بیشتر می شود که این نیز مشکلی را حل نمی کند و لذا با یک نسخه نمی توان در این زمینه نظر داد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *