رشته کوه آرارات

کوه آرارات یک آتشفشان پوشیده از برف و یخ است که در شرقی ترین قسمت ترکیه قرار گرفته است. دو مخروط آتشفشانی بزرگ بلندترین قله ترکیه و فلات ارمنستان است. برای کسب اطلاعات بیشتر از این رشته کوه پر ماجرا با تورکده همراه باشید.

کوه آرارات ارمنستان
نمادهای ملی هر کشوری که بتوان خیلی سریع آنها را تشخیص داد محدود است، در ارمنستان آرارات در بالای این فهرست قرار دارد. در دو صد سال گذشته از زمان پیشرفت روسیه به قفقاز و تصاویر رسمی که در این منطقه به ثبت رسیده است این کوه بلندترین کوه در محیط اطراف خود به ارتفاع 5139 متر یا 16854 فوت بوده است.
موقعیت مکانی این کوه در شمال شرقی ترکیه (استان آغری) در مرز ایران، جمهوری ارمنستان و آذربایجان واقع شده است. ارتفاع آن از سطح 800 تا 1000 متر است و طول و عرض آن 200 کیلومتر در 20 الی 45 کیلومتر از مرز شمالی تا رودهای ارس و اخوریان و مرز جنوبی  تا کوه گایلیدرونگ می رسد.
این رشته کوه دارای دو قله آتشفشانی است که در سمت جنوب غربی استان آغری واقع شده که در طول سال پوشیده از برف می باشد. رودخانه ارس دشت آرارات را به دو دسته تقسیم کرده قسمت راست منطقه بین ایران و ترکیه و قسمت چپ آن در جمهوری ارمنستان و نخجوان قرار گرفته است.

کوه آرارات

رشته کوه آرارات

اولین صعود که بطور مستند ثبت گردیده است در 1829 صورت گرفته است. این صعود توسط یک تیم اکتشاف به سرپرستی  دانشمند آلمانی Friedrich Parrot، و یک بومی ارمنستان که تحصیلات خود را در غرب انجام داده بود در زمینه دستاوردهای ادبی خود و برای کار پیشگام خود در توسعه مدرن آموزش و پرورش سکولار در زبان بومی از امپراطوری روسیه  انجام گرفت.
علاوه بر دخالت Abovian ( و پس از آن ناپدید شدن مرموز آن ) و بعدها صعود دیگران، نگه داری از کوه آرارات در تصور عوام جامعه بر عهده ارامنه است. از نام و نماد کوه آرارات به صورت نام شرکت و استفاده از نماد کوه در لوگو بسیاری از موسسات خصوصی و دولتی استفاده فراوان شده است این در صورتی است که خواهان استفاده از نام و لوگو بیش از این است.
محل قرار گیری کوه آرارات در فرهنگ ارامنه، هرچند این باور به سالها قبل برمیگردد، مکانی است که کشتی نوح پیامبر بر آن فرود آمده است. به هر حال با توجه به کتاب مقدس نام ماسیس (از زبان سانسکریت آمده است) نامی است که در کنار نام آرارات برای این کوه استفاده میشده است.

کشتی نوح

کشتی نوح پیامبر

قطعه ای از کشتی نوح را در موزه Etchmiadzin ، در دشت آرارات می توان مشاهده کرد. آرارات قلب تاریخ ارمنستان و محل بسیاری از پایتخت های ارمنی و بسیاری از جنگ های دلاورانه ارامنه است.
چیزی که کوه آرارات را نماد قدرت ارامنه ساخته است تسلط ارتفاع این کوه است. بخشی از نمای افق پایتخت را کوه Aragats تشکیل داده است که یک مخروط آتشفشانی احاطه شده توسط چهار قله با نام های آراگاتس – آرا – ماسیس های کوچک و بزرگ، که بلندترین آنها 4090 متر یا 13418 فوت تشکیل شده است.

رشته کوه آرارات

رشته کوه آرارات

آب و هوای این رشته کوه در تابستان گرم و خشک و در بهار و زمستان دارای آب و هوای سرد می باشد. بهترین ماه های صعود تیر، مرداد و شهریور می باشد. اگر برای صعود به دنبال آسانترین مسیر می گردید، جبهه جنوبی را انتخاب نمایید. همچنین توجه داشته باشید صعود به این قله بدون اخذ مجوز و بدون کمک گرفتن از راهنما امکان پذیر نمیباشد.
کوه آرارات محل زیست گاه گونه های بسیاری از حیوانات است که قبل ها به عنوان شکارگاه سلطنتی ارمنستان اعلام شده بود. بر اساس روایات قدیمی مردمی در مورد “آرتاوازد”، آرتاوازد – پادشاه ارمنی – در ژرفای کوه ماسیس به زنجیر کشیده شده و سعی می‌کند از آنجا بیرون آید. طبق روایات زمین آرتاوازد را در نزدیکی سرچشمه رود گینو بلعیده است.

رویداد‌های تاریخی در این منطقه

جنگ‌های بین سومریان و پادشاهان اورارتو در هزاره‌ی سوم پیش از میلاد.
حمله‌ی اسکندر مقدونی در ۲۸۰سال پیش از میلاد.
مهاجرت و حمله‌ی سلجوقیان، مغول، خوارزمشاهیان و تیموریان در قرون سیزدهم و چهاردهم میلادی.
تهاجم نادرشاه و شاهان صفوی.
جنگ‌های ایران و روسیه در دشت‌های ارمنستان در دوران صفویه.
نسل‌کشی ارمنیان.
کشتار و تبعید استقلال طلبان ارمنی به دست بلشویک‌های سرخ جمهوری آذربایجان و رهبران روسی آنها در ۱۹۱۷ میلادی

نقشه محل قرار گیری رشته کوه آرارات

نقشه آرارات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *