هزینه های سفر به ارمنستان

دلایل بیشماری ارمنستان را مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی ساخته است. از این دلایل بیشمار می توان به دارا بودن مرز مشترک با این کشور اشاره کرد. تنها با صرف زمان کوتاهی میتوان از مرز نوردوز وارد خاک ارمنستان شد. از دلایل دیگر می توان به امنیت، فرهنگ نزدیک به مردم ایران، لغو روادید، هزینه ای کم و منطقی سفر، مردم مهمانواز و همچنین طبیعت بکر و بی نظیر اشاره کرد. این کشور در شمال غربی ایران با دارا بودن پهنه خاکی خیلی کمتر از ایران اما دارا بودن منظر بکر و چشم نواز سالانه گردشگران زیادی را به خود جلب مینماید. البته قبل از اقدام به سفر برای هر منطقه ای باید اطلاعات کافی از آن نطقه به دست آورد. بسته به اینکه برای سفر به ارمنستان از چه مسیر و وسیله نقلیه ای استفاده کنید هزینه ها متفاوت است. در ادامه به توصیه های تورکده توجه نمایید.

واحد پول ارمنستان
واحد پول ارمنستان درام است. برای سفر به ارمنستان دلار به همراه خود داشته باشید و در صرافی های ایروان به میزان نیاز پول خود را به درام تبدیل نمایید. بطور تقریبی هر درام 7 یا 8  تومان است.

حمل و نقل زمینی

حمل و نقل زمینی
مسلما ارزانترین نوع حمل و نقل زمینی است که می تواند از طریق خودرو شخصی، تاکسی و یا اتوبوس باشد.
اتوبوس 
همه روزه اتوبوس های vip 25 صندلی از پایانه بیهقی به مقصد ارمنستان ساعت حدود ظهر (ساعت 13) حرکت می کنند. هزینه بلیت برای هر سمت 180 هزار تومان می باشد. تاریخ برگشت اتوبوس ها باز می باشد یعنی نیازی به تعیین دقیق تاریخ برگشت در زمان حرکت را ندارید. محل توقف در مقصد نیز میدان جمهوری ارمنستان می باشد که میتوانید در پایانه اتوبوس های رویال تاریخ برگشت خود را نیز تعیین نمایید.
خودرو شخصی
برای خروج خودرو شخصی از مرز هزینه ثابتی وجود دارد که شرح آن در زیر آمده است:
۱- هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: ۹۵ هزار تومان
برای اطلاعات بیش تر بخوانید: راهنمای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی
۲- هزینه پلاک بین المللی: ۲۸۸ هزار تومان
۳- کارت عضویت یک ساله کانون جهانگردی (اجباری) : ۴۴ هزار تومان
۴- دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: ۸۶ هزار تومان
۵- برچسب CD و IR: چهار هزار تومان (۴۰۰۰)
۶- هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: ۲۵ هزار تومان
۷- هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: ۱۸ هزار تومان
۸- کارنه دو پاساژ (مجوز ورود به کشور خارجی) : ۱۴۸ تا ۲۳۰ هزار تومان، بسته به تعداد برگه ها
۹- بیمه ۱۰ روزه ماشین: ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان
-برای گرفتن گواهینامه و پلاک ترانزیت می توانید به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کنید.
– برای کاپوتاژ ماشین یا گرفتن مجوز خروج از کشور باید به گمرک شهر و یا مرکز استان خود مراجعه کنید.
– آخرین هزینه به هنگام خروج از مرز، پرداخت عوارض خروج از کشور است که می توانید آن را در شعب بانک ملی سراسر کشور بپردازید تا قبل از خروج از کشور و لب مرز معطل نشوید. (عوارض خروج از کشور برای سفر هوایی ۷۵۰۰۰ تومان است که همراه با هزینه بلیت پرداخت می شود).
در گمرک ارمنستان نیز هزینه هایی باید پرداخت کنید:
۱- اگر در ایران بیمه نامه بین المللی نداشته باشید، هزینه ای نزدیک ۱۰۰ هزار تومان برای بیمه از شما دریافت می شود. دقت کنید که حتما برچسب بیمه را روی شیشه ماشین بچسبانید، وگرنه جریمه خواهید شد.
۲- برای ورود خودرو به خاک ارمنستان نیز هزینه ای در حدود ۱۵۰ هزار تومان از شما گرفته می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر از مسیر و نکات سفر زمینی با خوردو شخصی متوانید مطلب زیر را مطالعه نمایید.

سفر زمینی با خودرو یا اتوبوس به ارمنستان

نکته:برای رسیدن به مقصد ارمنستان می توانید برای راحت تر شدن مسیر را به دو قسمت تقسیم نمایید یعنی اول تبریز و توقف یک روزه و بازدید از تبریز و مناظر بی نظیر آن و سپس حرکت به مرز نوردوز و خاک ایران را ترک نمایید.

حمل و نقل هوایی
برای سفر به ارمنستان در حال حاضر (تابستان 1396) 4 شرکت هواپیمایی ( ماهان، آسمان، کیش ایر، آرمنیا) در حال خدمات رسانی هستند. که هر کدام بسته به زمانبندی در روزهای مشخص پرواز میکنند. با توجه به کم بودن تعداد پرواز های این مسیر پیشنهاد تورکده به شما این است که بلیت سفر با برنامه ریزی به موقع در زمان زودتری تهیه شود که از نظر هزینه برای گردشگران مناسبتر باشد. بلیت هواپیما نرخ ثابتی ندارد از نرخ 630000 تومان شروع و در زمان های پیک سفر به نرخ 1450000 تومان نیز خواهد رسید.
پرواز های ارمنستان بیشتر از تهران به صورت مستقیم انجام می شود . ولی بعضا از مسیر مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز نیز پرواز های مستقیم بر قرار می گردد.

اقامت در هتل 

هزینه اقامت
اقامت در هتل

هتل های ارمنستان از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. اقامت سه شب برای هر نفر میتواند از هزینه 200000 تومان شروع شود. بسته به درجه کیفیت هتل و منطقه قرار گیری آن هزینه ها متفاوت است.
نکته: توصیه تورکده به شما این است که محل اقامت خود را در مرکز شهر ایروان انتخاب نمایید. البته ایروان شهر کوچکی است و هزینه تاکسی ناچیز ولی هتل های مرکز شهر هم از نظر کیفیت مناسب هستند هم از نظر دسترسی برای گردشگران مناسبتر هستند.

اقامت در آپارتمان 
آپارتمان های اجاره ای نیز در ارمنستان وجود دارد که شروع نرخ آنها از چیزی در حدود 50 دلار برای هر شب شروع می گردد و این هزینه بسته به محل استقرار آپارتمان، سال ساخت و امکانات آن می باشد. در زمان اجاره آپارتمان در ایروان به این نکته توجه کنید که هزینه آب و گاز با شما بطور جداگانه حساب میگردد و یا در هزینه اجاره گنجانده شده است.
نکته : اجاره آپارتمان را در سفر های گروهی به شما پیشنهاد میدهیم.

حمل و نقل در داخل ایروان
اکثر مکان های دیدنی ارمنستان در خارج از منطقه شهری قرار گرفته است. دریاچه سوان، دره گلها و ….
برای بازدید از این مناطق چند راه وجود دارد که مطمیین ترین راه تور لیدر های معرفی شده از شرکت های گردشگری ایرانی است. البته تاکسی های فراوانی در میدان جمهوری برای ارایه خدمات آماده هستند که بهتر است بحث هزینه ها را از قبل با آنها تمام کنید، از تاکسی‌های اصلی شهر استفاده کنید و به هنگام سوار شدن از راننده بخواهید که تاکسی متر خود را روشن کند. تاکسی‌های گذری اغلب هزینه ای دو چندان دریافت می‌کنند. پایه ی هزینه‌های تاکسی از ۶۰۰ درام (حدود ۵ هزار تومان) شروع می‌شود و به ازای هر کیلومتر ۱۰۰ درام (حدود ۸۰۰ تومان) به هزینه آن افزوده می‌شود. هزینه حدودی گشت های اپشنال خریداری شده از لیدر ها بطور مثال دریاچه سوان و ناهار در رستوران 15 دلار برای هر نفر می باشد.

مترو ایروان

مترو

ارزان ترین و سریع ترین راه برای جا به جایی درون شهر ایروان، مترو می باشد. هزینه مترو ایروان بسیار مناسب بوده و بلیت تک سفره آن تنها ۱۰۰ درام یا حدود ۸۰۰ تومان است. البته ساخت مترو ارمنستان به زمان شوروی سابق بر میگردد.

اتوبوس

یکی از دیگر  راه های راحت برای گشت درون شهر ایروان، استفاده از اتوبوس هاست. در این شهر دو نوع اتوبوس معمولی و اتوبوس برقی به چشم می خورد که هزینه های مناسبی هم دارند. بلیت اتوبوس های معمولی ۱۰۰ درام (حدود ۸۰۰ تومان) و اتوبوس های برقی نیز ۵۰ درام (حدود ۴۰۰ تومان) می باشد. تقریبا در هر ایستگاهِ اتوبوس می توانید شماره‌ی خطوط اتوبوس و مسیرها را ببینید.
هزینه اتوبوس معمولی: ۱۰۰ درام یا حدود ۸۰۰ تومان ؛ اتوبوس برقی: ۵۰ درام یا حدود ۴۰۰ تومان
با وجود آن که اتوبوس های برقی هزینه کم تری داشته، اما به نسبت سایر اتوبوس ها نیز تعداد کم تری دارند. خوب است بدانید در اتوبوس های ایروان سیستم خرید و فرش بلیت وجود ندارد و شما به هنگام پیاده شدن، هزینه را مستقیما به خود راننده پرداخت می‌کنید.

مینی بوس

 مینی بوس ها از دیگر گزینه های پرطرفدار و مورد استفاده در ایروان هستند. جالب است بدانید که بیش از هزار خط مینی بوس در شهر ایروان وجود دارد که علاوه بر گشت و گذار در پایتخت ارمنستان، می توانید از آن ها برای دسترسی به حاشیه شهر و شهرهای اطراف استفاده کنید. قیمت این وسایل حمل و نقل نیز ارزان است و برای هر مسیر ۱۰۰ درام (حدود ۸۰۰ تومان) می پردازید. البته باید بدانید که اغلب مینی بوس ها شلوغ هستند و در ساعات اوج شلوغی احتمالا مجبور شوید که تمام مسیر را بایستید. برای شناسایی خطوط مینی بوس ها، به شماره آن ها روی شیشه توجه کنید.
هزینه کرایه مینی بوس ها: ۱۰۰ درام (حدود ۸۰۰ تومان) اگر با وسیله شخصی خود به ارمستان سفر کرده اید هزینه بنزین در ارمنستان بالاست، هزینه هر لیتر بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ درام در طی زمان متفاوت است. (حدود ۲۸۰۰ تا ۳۴۰۰ تومان)

غذاهای ایروان

هزینه غذا
با توجه به فرهنگ و سنت نزدیک ارامنه به ایرانی ها غذاهای آنها نیز شبیه هم می باشد. جالب است بدانید یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان استفاده از غذاهای لذیذ این کشور است. انواع کباب ها و خورشت ها با طعمی لذیذ و قیمت های مناسب قابل تهیه می باشد.

در فست فودهای زنجیره‌ای، هزینه ی یک وعده‌ی کامل، چیزی بین ۱۵۰۰-۳۰۰۰ درام می‌شود. (۱۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰۰ تومان)
هزینه غذا در رستوران های ارزان قیمت در حدود ۲ هزار تا ۴ هزار درام (حدود ۱۶ هزار تا ۳۲ هزار تومان)
هزینه غذا در رستوران‌هایی با غذای متوسط بین ۸۰۰۰-۱۳۰۰۰ درام است که به پول ما از ۶۳ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۲ هزار تومان یا بیشتر می‌رود که تنوع قیمت آن به رستوران و نوع غذایی که انتخاب کردید برمی‌گردد.

تفریحات ایروان

هزینه های تفریح در ایروان
ایروان گرچه شهری کوچک است، اما مسلما مانند هر شهر دیگری جاذبه ها و دیدنی های خودش را دارد. در این جا هزینه ورودی برخی از مهم ترین جاذبه های پایتخت ارمنستان را شرح می دهیم:
۱- ورودی باغ وحش ایروان: ۳۰۰۰ درام (حدود ۲۰ هزار تومان)
ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱
۲- موزه تاریخ ارمنستان: ۱۰۰۰ درام (حدود ۷ هزار تومان)
ساعت بازدید: ۱۱ تا ۱۸
۳- پارک آبی آکواتک ایروان: بین ۴۰۰۰-۸۵۰۰ درام (حدود ۲۷ هزار تا ۵۸ هزار تومان)
ساعات بازدید: ۸ تا ۲۲
۴- باغ گیاهشناسی ایروان: حدود ۲ هزار تومان
ساعت بازدید: ۹ تا ۲۱:۳۰
۵- مرکز هنری کافسیجان: اغلب بخش ها و مغازه های موزه: رایگان، هزینه ورودی نمایشگاه های مجموعه: ۱۰۰۰ درام (حدود ۷ هزار تومان)
ساعات بازدید: ۸ تا ۲۰
۶- موزه نسخ خطی باستانی: ۱۰۰۰ درام (حدود ۷ هزار تومان)
ساعات بازدید: ۱۱۰ تا ۱۶
۷- مسجد آبی: رایگان
۸- موزه کشتار جمعی ارمنستان: رایگان
ساعت بازدید: ۱۰ تا ۱۶

هزینه ارتباطات
اگر برای سفر به ارمنستان با تورکده همراه باشید لیدر ها در هنگام ورود سیم کارت های شرکت های ارمنستان (اپراتورهای ارمنی، بی لاین (Beeline)، اُرنج (Orange)، ویواسل (VivaCell)، ام تی سی (MTC)، آرمنتل (Armentel) و کاراباخ (Karabakh) بوده که نرخ های متفاوتی دارند) را در اختیار شما قرار خواهند داد که دیگر نیازی به استفاده از خدمات رومینگ نداشته باشید. برای اطلاع از هزینه های رومنگ به سایت اپراتور همراه خود مراجعه نمایید.

سوغات ارمنستان

هزینه سوغاتی 
پوشاک برند و مغازه های مختفلی برای خرید سوغاتی در ارمنستان وجود دارد. هزینه خرید پوشاک برند نیز در تمامی نقاط جهان به یک میزان است. ارمنستان دارای صنایع دستی و سوغاتی های مخصوص به خود هم می باشد که می توانید مقاله مربوط به سوغات ارمنستان را در سایت تورکده مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *