چابهار معجونی از سیاحت، تجارت و طبیعت

باز هم موسم سفر است و دل کندن از دیاری و دل سپردن به دیاری دیگر، حتی اگر فقط چند روز باشد. پاییز که می آید، سفر به جنوب را تجربه کنید.

سرزمین رویاهای آبی، غوطه خوردن در آب، بازی با موج خورشید، راه رفتن روی شن های نرم، مردمان خونگرم و مهربان و خلاصه گرمی و گرمی. آن وقت به خودتان بگویید که من می خواهم بهاری بشوم. نقشه خوش نقش ایران را باز و کرانه های جنوب و ساحل خلیج همیشه فارس یا دریای عمان را جستجو کنید؛ دریای عمانی که می تواند شما را تا آبهای گرم دنیا و اقیانوس های بیکران و بی نهایت دنیا پیوند دهد.
سیستان و بلوچستان، سرزمین رازها و رمزها
خیلی دورتر از پایتخت، سرزمینی است که ادیبان و پهلوانان آن را به نام سرزمین رستم دستان می شناسند، سرزمینی که از یک سو پیوسته با کویر و از سوی دیگر آرمیده بر بستر دریای بیکران عمان است. سرزمین افسانه ها و اسطوره ها، سرزمین نخلستان و گندم زار، سرزمین تفتان سربلند و کوه خواجه ورجاوند. سرزمین سفال کلپورگان و سوزن دوزی های چشم نواز، این راوی هزار ساله صبوری زنان سرزمینم، میعادگاه عاشقان همیشه بهار در چابهار، به همان اندازه که استان سیستان و بلوچستان گسترده است، طبیعتش هم متنوع است. از ریگزارهایی که نماد مناطق کویری ایران است تا ساحل متنوع و غروب های زیبا، کشتزارهای موز، نخلستان های خرما، دریاچه هامون و…. از این همه تنوع بگذارید به شهر بندرو بهار، چابهار سفر کنیم !
یک غروب دل انگیز کنار دریای عمان 
چابهار، شهری متفاوت است؛ شهری که تمایز از نامش هویداست. چابهار یعنی شهر همیشه بهار، شهری با چهارفصل بهار، نیمه دوم سال آب و هوا کاملا بهاری است و در نیمه نخست سال و در سال های گرم نیز تابستان هایش به نسبت سایر شهرهای بندری جنوب متعادل تر و دلنشین تر است و به سبب رطوبت بالا و شرایط آب وهوایی گرمابه نسبت کمتر است. شاید در هیچ کتابی نوشته نشده باشد اما نظاره نشستن طلوع و غروب خورشید بر بیکرانه دریا، بی تردید یکی از زیباترین جاذبه های طبیعت است که می تواند ساعت ها وقت گردشگران علاقه مند را به خود اختصاص دهد و ساحلی چابهار در کنار دریای عمان بابامدادهای آرام و غروب های آتشین یکی از زیباترین ساحلی ها برای همین منظور است. ساحل دریای چابهار از جهات دیگر نیز ارزشمند است. با توجه به گونه های متنوع سواحل چابهار، بویژه در شش ماهه دوم سال، از این سواحل می توان به عنوان یکی از پایگاه های اصلی ورزش های آبی بهره جست و چنان چه شرایط مناسب سفر به این منطقه فراهم شود تا حد زیادی سواحل این دریا در دو فصل پاییزوزمستان می تواند جایگزین سواحل شمالی کشور شود.
پاییز، فصل تخم ریزی لاک پشت های سبز
لاکپشت سبز یکی از پنج گونه لاک پشت بومی منطقه خلیج فارس و دریای عمان است که زیست آن بیش از هر منطقه دیگری در چابهار مشاهده شده است و سواحل شنی و آرام این منطقه همه ساله در فصل پاییز میزبان این لاک پشت هاست. همان طور که تخمگذاری لاک پشت ها در سایر سواحل مانند قشم یا شهرهای دیگر اهمیت دارد و از جمله جاذبه های جهانگردی محسوب می شود، این مسئله در چابهار نیز از جمله جاذبه های منطقه به شمار می آید. هر چند در مناطق مختلف چابهار، تخمگذاری لاک پشت ها مشاهده شده است اما سواحل ماسه ای روستای ساحلی کچو از جمله مناطقی است که به عنوان یکی از مهمترین مناطقی تخمگذاری لاک پشت ها ثبت شده است. تا پیش از این به دلیل عدم گستردگی مناطق شهری، لاک پشت ها برای تخمگذاری نیاز به مناطق حفاظت شده نداشتند اما هم اکنون باتوجه به گستردگی مناطق شهری، همچنین وجود سایر آلاینده ها و موانع در مناطق مختلف، جهت حفظ این گونه بومی دریای عمان به نظر میرسد مسئولان باید تدابیر لازم را برای ایجاد مناطق حفاظت شده تخمگذاری لاک پشت های سبز بیندیشند.
جنگل های حرا 
برخلاف آن که همه ما جنگل های حرارا در قشم می شناسیم، در مناطق مختلف سواحل خلیج فارس و دریای عمان، جنگل های حرا پراکندگی دارند، از جمله اینکه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار که به دلیل تقسیم بندی سیاسی از جمله مناطق شهرستان چابهار محسوب می شود، در خلیج گواتر جنگل های حرا به وسعت ۲۰۰ هکتار وجود دارند. همچنین خور باهو در این منطقه به عنوان بیستمین تالاب بین المللی کشور که در فهرست کنوانسیون رامسر نیز به ثبت رسیده، واجد اهمیت است. جنگل های حرا برای ساکنان مناطق بومی از چند جهت با اهمیت هستند، نخست اینکه به عنوان یک آب شیرین کن طبیعی عمل می کتتد و همچنین از فرسایش سواحل در مقابل امواج سنگین دریا محافظت می کنند. علاوه بر این در بسیاری از مناطق از برگ های مانگرو برای تغذیه چارپایان استفاده می شود. مزیت دیگر جنگل های حرا این است که فضای مناسبی را نیز برای حضور انواع پرندگان بویژه پرندگان دریایی و سایر آبزیان فراهم میآورند. نکته حائز اهمیت این است که برخلاف آن که همه ما جنگل های حرا را در قشم می شناسیم، در مناطق مختلف سواحل خلیج فارس و دریای عمان، جنگلهای حرا پراکندگی دارند، از جمله اینکه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شرقی چابهار وجود دارد.
تالاب لیپار
در ۱۵ کیلومتری شهر چابهار بعد از روستای رمین در مسیر جادهای ساحلی گواتر و در تنگه ای صخره های مشرف به درهای سبز و زیبا قرار دارند که از بالای آن روستای لیپار در میان سبزه زارها پیداست. در میان دو کوه که فاصله چندانی با هم ندارند. آب بندی ایجاد شده که آبهای سرگردان اطراف را در خود جمع کرده و به آبگیری به طول ۱۴ کیلومتر تبدیل شده است. در این آبگیر چشم نواز انواع بوته ها و درختچه ها از نوع گز و کلیروچش با چشم اندازی زیبا، منطقه ای بکر با اکوسیستم خاصی را به وجود آورده است. پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووس کن، باقرقره، تیهو، عقاب دشتی، خوتکا، منظره زایدالوصفی را به وجود آورده اند.

گل فشان های چابهار
تپه های گل فشان، یکی از نوادر دنیاست که تنها در ۳ جای دنیا مشاهده شده و حال این دره نادر دردل چابهار جای گرفته است. در ۲۰ کیلومتری روستای کهیر در مسیر جاده تنگ – گالک به فاصله چند کیلومتری ۳ تپه کوچک گل فشان به ارتفاع ۲۰- ۱۰ متر وجود دارد که ۲ تای آنها همانند تپه بوده و از چندین سال پیش غیرفعال شده و سومین آن که هنوز فعال شده و سومین آن که هنوز فعال است، گلی سرد و طوسی رنگ از دهانه آن تراوش می کند.

هم سیاحت، هم تجارت
چابهار، معجونی از سیاحت، تجارت و طبیعت است. اگر به آثار تاریخی علاقه مندید، قلعه تاریخی تیس، ساختمان قدیمی تلگراف خانه چابهار و قدمگاه خضر از جمله آثاری هستند که میتوانند توجه شما را جلب کنند و علاوه بر طبیعت و سیاحت آثار تاریخی، چابهار محلی برای تجارت نیز محسوب می شود و باتوجه به اینکه این منطقه به عنوان منطقه آزاد به ثبت رسیده است، بخش مهمی از مسافران علاقه مندند در کنار سیاحت و استراحت از تجارت و خرید نیز بهره مند شوند و حتی بخش مهمی از گردشگران که جذب این منطقه می شود به دلیل جذابیت های تجارتی این منطقه می باشد.
چابهار، حسی که باید تجربه کرد
آری، چابهار سرزمین دوردست هاست، سرزمینی که شاید سفر کردن به آن خیلی آسان نباشد اما در کنار این سختی، چابهار سرزمین فرصت ها نیز محسوب می شود. سرزمین فرصتی برای دوستی و آشنایی با طبیعت، غروب های دل انگیز، سرزمین تخمگذاری لاک پشت ها و شاید باور نکنید سرزمین تمساح ها، سرزمینی در آستانه عمان، سرزمین انجیر معابد و فلامینگو و البته در کنار همه این ها سرزمین سوزن دوزی که هنوز لباسهای سنتی زنان بلوچ آن از جمله زیبایی های آن به شمار می رود و شاید با سفر به این شهر فرصتی پیدا کنید که با صنایع دستی این شهر نیز بیشتر آشنا شوید. خلاصه چابهار حسی است که باید آن را تجربه کرد و چه فرصتی بهتر از پائیزوزمستان برای رفتن به این سرزمین بهاری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *