جاذبه های بکر گردشگری مهمترین مزیت چابهار

چابهار، شهری متفاوت است، شهری که تمایز از نامش هویداست. چابهار یعنی شهر همیشه بهار، شهری با چهار فصل بهار.

فر صتهای گردشگری منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با گذشت بیش از ۲۰ سال از تاسیس و بویژه مناطق پیرامونی از جمله جذابیت های طبیعی، تاریخی و گردشگری (سواحل طولانی و متنوع، جنگل های حرا، کوه های مریخی و مینیاتوری، کوه گل فشان، و…) آن همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است که این خود بهترین فرصت برای برنامه ریزی و راهبری مناسب توسعه گردشگری این منطقه می تواند باشد و چه بسا این خود بهترین عامل و مزیت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است. شاید به جرات بتوان مدعی شد که چابهار به عنوان محور توسعه شرق کشور و کانون اصلی توسعه استان سیستان و بلوچستان با توجه به سواحل طولانی و متنوع آبی در حاشیه اقیانوس هند به عنوان تنها نقطه دسترسی کشور به آب های آزاد جهان چنان بکر مانده است که این خود یکی از مزیت های منحصر بفرد این منطقه از نظر جاذبه های گردشگری در کشور محسوب می شود. امروزه به هر کجای کشور و بویژه مناطق گردشگری از شمال گرفته تا جنوب، از شرق گرفته تا غرب سفر کنیم مشاهده می کنیم که اکثر جذابیت های طبیعی و گردشگری محصور در سازه های ساختمانی و اقتصادی و اقامتی شده اند و در حقیقت آن مناطق زیبا، کیفیت اثر بخشی و لذت بخشی از سفر و گردشگری را به معنای واقعی از دست داده اند. از همین روی است که وقتی گردشگری پای به چابهار می گذارد، فضای بکر موجود در طبیعت و جاذبه های گردشگری آن خاطره های شیرین و فراموش نشدنی را به مهمانان و گردشگران هدیه می دهد که تقریبا شبیه آن را در سفر به هیچ نقطه ای از کشور تجربه نکرده اند.

چابهار

واقعیت این است که گردشگران از دیدن مناطق گردشگری ایران که به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب به فضاهای تصنعی و غیربومی تبدیل شده اند، لذت مورد نظر را دریافت نمی کنند و چه بسا همه هم و غم آنها سفر به مناطقی است که هنوز بکر مانده و زیبایی های طبیعی در آن مناطق قابل رویت و مشاهده باشد. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که متولیان امور گردشگری چابهار و مناطق پیرامونی اطمینان پیدا کنند که بکر بودن فضاهای گردشگری در این مناطق خود بهترین مزیت برای جذب گردشگران است و در فرایندهای اجرایی در توسعه این مناطق تجربه دیگر مناطق ایران را در ایجاد سازه های مصنوعی و غیربومی خدماتی که به نوعی ضد سیاست های گردشگری بومی و محلی است تکرار نکنند و سعی کنند این فضاها و طبیعت بکر را با سمبلی های بومی و محلی مدیریت کنند. به دیگر سخن ارائه خدمات مناسب گردشگری و سفر در این مناطق با سازه های محلی و بومی حتی با ابتدایی ترین سازه های زندگی بومیان این مناطق از جمله کپرها، سیاه چادرها، غذاهای محلی و بومی خود بهترین شیوه تبلیغ و جذب گردشگری داخلی و خارجی است که می تواند حضور گردشگران را بیش از پیش افزایش و باروند صعودی و مستمر مواجه کند. از آنجا که برنامه ریزی های کلان دولت تدبیر و امید در ایجاد جهش اقتصادی در منطقه آزاد چابهار با راه اندازی و استقرار صنایع کلان از جمله هاب سوم پتروشیمی، خودروسازی، فولاد، پالایشگاه و… به صورت جدی در حال پیگیری و عملیاتی شدن است امید است با آماده شدن زیرساخت های لازم از جمله توسعه بنادر، فرودگاه، راه آهن، جاده های ترانزیتی و… فرصت های لازم برای ایجاد سهولت در سفر گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه نیز فراهم شود.

چابهار

مطمئنا ایجاد سهولت و تنوع در راه های دسترسی برای گردشگران برای سفر به چابهار به عنوان منطقه ای بکر و زیبا این قابلیت را دارد که به هاب گردشگری ایران و منطقه تبدیل شود و از همین روی است که متولیان از هم اینک باید بدنبال حفظ این مزیت های طبیعی و بکر و ایجاد سازوکارهای بومی و محلی برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران داخلی و خارجی باشند. پر واضح است آنچه در این مقال در خصوص حفظ وضعیت طبیعی و یا ارائه خدمات بومی و محلی مورد تأکید است منظور در محدوده جغرافیایی این مناطق بکر است و چه بسا ارائه خدمات متناسب با استانداردهای روز ملی و منطقه و جهانی در مناطق دورتر از این جاذبه های گردشگری لازم و ضروری است.

چابهار، جلوہ گاہ طلوع خورشید بردریا

بندر چابهار با مردمانی خونگرم ومهمان نواز که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده بهترین کرانه اقیانوسی و معتدل ترین آب و هوا در سواحل جنوب را دارد و این بندر جلوه گاه طلوع خورشید بر دریاست. با توجه به محسوس نبودن فصول پاییز و زمستان و باقی ماندن سبزی درختان در بندر چابهار، فصول چهارگانه به فصل بهار شبیه و منطقه به «چهار بهار» معروف شده و رفته رفته به چابهار تغییر پیدا کرده است. این بندر از لحاظ عرض جغرافیایی هم عرض بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا امریکا و دارای شرایط آب و هوایی به طور کامل مشابه آن است. متوسط دما ۲۳ درجه و میانگین آن بین ۳۴ و 5/10 درجه متغیر است. این شهر در زمان های قدیم «بندر تیس» نام داشته و یکی از مراکز مهم تجاری کرانه های دریای عمان به شمار می آمده، آثار باقی مانده بندرتیس اکنون در ۹ کیلومتری چابهار امروزی بر جای است.

جاذبه های گردشگری بندر چابهار

در چابهار پدیده های شگفت انگیز طبیعی و آثار به جا مانده تاریخی زیادی از روزگار کهن وجود دارد که دارای ارزش فراوانی است. از جاذبه های گردشگری طبیعی مهم این بندر زیبا میتوان به جنگل حرادر خلیج گواتر، سواحل صخره ای زیبا تا خلیج گواتر، تالاب لیپار در مسیر جادهٔ ساحلی چابهار – گواتر در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، رودخانهٔ باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار، کوه های مینیاتوری (مریخی) به موازات دریا از منطقهٔ کچو تا نزدیکی های خلیج گواتر، تپهٔ گل فشان در شمال غرب چابهار، رشتهٔ ارتفاعات فرسایش یافته در مسیر جادهٔ ساحلی چابهار – گواتر، و چابهار – کهیر، تمساح منحصربه فرد پوزه کوتاه، درخت انجیر معابد و بویژه طبیعت بکر، دست نخورده و بسیار زیبا با سواحل شنی و صخره ای که امواج آن پس از برخورد با صخره ها گاهی تا ۵ متر اوج می گیرد و غیره را می توان اشاره کرد. از دیگر جاذبه های گردشگری تاریخی مهم بندر زیبای چابهار می توان به روستا و بندر تیس در ۹ کیلومتری شمال بندر چابهار و در دهانهٔ خلیج چابهار، قلعهٔ تیس، حسینیهٔ آل رسول در بافت سنتی چابهار در مجاورت دریا، غارها و معبد بان مسیتی شامل ۲ غار طبیعی و یک غار مصنوعی که در دامنهٔ رشته کوه شهباز بند روستای تیس قرار دارد، ساختمان قدیمی پست تلگرافخانه، قلعهٔ گواتر در امتداد جادهٔ ساحلی چابهار – گواتر، مساجد زیبای محلی، بافت سنتی زندگی هموطنان سلحشور بلوچ، امامزاده غلام رسول، مقبرهٔ شیخ شمیل و غیره از مهمترین دیدنی های تاریخی چابهار به شمار می روند. با وجود این همه طبیعت زیبا در این خطه از کشورمان که نقطه آغاز و پایان ایران مشهور است باید گفت: ادب، وقار، قناعت، مهمان نوازی و وفاداری و وفای به عهد مردم این دیار خود بهترین شاخصه برای گردشگری است. شاید خیلی ها سیستان و بلوچستان و بویژه مردمان آن را مساوی با محرومیت ها و مظلومیت ها و خورده شرارت های گاه و بی گاهش بشناسند اما واقعیت این است در کنار همه آنها آنچه از دیده بسیاری پنهان مانده است، خوی و خصلت و رفتار محبت آمیز وصفا و صمیمت این مردم است که حتی در بدترین شرایط مهمانان را بر خود ارج می نهند و هر کسی که یکبار با مردمان این منطقه از ایران افتخار همنشینی داشته باشد متوجه خواهد شد اگر در هر نقطه ای از کشور احساسی ناامنی داشته باشد اما در این منطقه و در جوار این مردمان امنیت و آسودگی خاطر یافت می شود که کمتر نمونه آن در دیگر نقاط قابل احساس است. مرسوم این است که این منطقه را بازیبایی های طبیعی، بکر و خدادادی همچون کوه های مریخی (میناتوری)، غارهای سه گانه روستای تیس، درخت انجیر معابد، سواحل زیبا و تنوع منحصربفرد آن، تپه گل فشان و صنایع دستی و… معرفی می کنند که نمونه های آن شاید به وفور در دیگر نقاط ایران نیز یافت شود اما از همه این ها که بگذریم، مشاهده ادب، وقار و قناعت و مهمان نوازی و روحیه شادی آفرین و نشاط بخش این مردمان به ویژه در مناطق محروم تر، نمونه ای از فرهنگ کهن این سرزمین است که هنوز نیز باوجود همه ناملایمات قابل درک و مشاهده است. در منطقه چابهار و جنوب شرق کشور حدود ۲۰۰ جاذبه طبیعی، تاریخی و تاریخی قطب گردشگری وجود دارد که همه ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران اسلامی هستند.

چابهار

منطقه آزاد چابهار جاذبه گردشگری در حال توسعه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار معتقد است، منطقه آزاد چابهار یکی از نقاط مهم و بهینه قابل اتکا در توسعه صنعت گردشگری کشور است. «حامد علی مبارکی» با اشاره به تنوع جذابیت های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی چابهار می گوید: نقش کلیدی که این منطقه در دسترسی به بازارهای گردشگری دارد غیرقابل انکارست و به همین دلیل یکی از نقاط مهم و بهینه قابل اتکا در توسعه صنعت گردشگری بشمار می رود. وی در توصیف اهمیت جایگاه گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: این منطقه در تقسیم بندی های منطبق با طرح توسعه ملی گردشگری جزو منطقه ۷ کشور محسوب می شود به طوری که در کنار استان های سه گانه خراسان و سیستان و بلوچستان منطقه شرق کشور را پوشش می دهند. وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد چابهار به نوعی دروازه ورود گردشگران به این منطقه قلمداد می شود و از طرفی قرابت این منطقه با دریای عمان و اقیانوس هند، جایگاه کم نظیری از نظر توسعه گونه های پرطرفدار گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و ساحلی بدان می بخشد. به گفته وی، باید یادآور شد که طبیعت بکر و بی نظیر این منطقه که محصول اقلیم و موقعیت جغرافیایی آن است، به حق صفت نگین شرق کشور را با مسما جلوه می دهد. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به تأکید دولت تدبیر و امید بر توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به آثار مثبت آن تصریح کرد: ما سعی داریم تعداد گردشگران را با اجرای برنامه های متنوع افزایش دهیم و تلاش می کنیم الگوی توزیع گردشگر را به تمام ماه های سال تعمیم دهیم و طبعا بدون برنامه ریزی توسعه زیرساخت ها و روساخت های این صنعت مقدور نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *