یزد نخستین شهر جهانی ایران

یزد یکی از شهرهای نمونه خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است.

یزد نخستین شهر جهانی ایران
تاکنون بالغ بر ۶۵۰۰ اثر تاریخی گردشگری شناسایی و حدود ۱۵۴۹ اثر آن به ثبت ملی رسیده است. در این بین دو باغ جهانی دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز از مجموعه باغ های ایرانی در سال ۲۰۱۱ میلادی با شماره ۱۳۷۲ به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده اند و نیز در سال آتی نام یزد در مجموعه مواریث در شرف ثبت جهانی: میراث معنوی فن آوری ساخت بادگیر، میراث قنوات: قنوات زارچ و حسن آباد و میراث طبیعی کویر لوت، خودنمایی نموده و افتخارات جهانی شدن آن با ارسال پرونده بافت تاریخی و ثبت آن در فهرست مواریث فرهنگی یونسکو در سال ۲۰۱۸ میلادی تکمیل خواهد شد. مساجد استان یزد از نظر سیر تحول تاریخی، شیوه ساخت و تزئینات از اهمیت بالایی برخوردار است. مسجد جامع کبیر یزد یکی از بهترین
نمونه مساجد و نگین گردشگری شهر تاریخی یزد است. از دیگر آثار، مراکز مذهبی شهر یزد است امامزاده ها، بقعه ها و قبور با کتیبه از این دسته اند. از دیگر بناهای تاریخی یزد می توان: زندان اسکندر، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلی عتیق، دخمه زرتشتیان، قبه هزار ساله ۱۲ امام، مجموعه امیرچقماق و … رانام برد.

یزد، مرز کویر و کوهستان
این استان طبیعتی چند وجهی و کاملا متفاوت دارد. از یک سو پهنه های بیابانی و تپه های ریگ روان و از سوی دیگر و به فاصله ای نزدیک ارتفاعات زیبا و سرسبز شیرکوه، دره و دامنه های ان جلوه های زیبای طبیعت را به نمایشی می گذارند. کمپ های کویرنوردی، خانه های بوم گردی، استراحتگاه های موقت ییلاقی و … در مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف از جمله امکانات طبیعت گردی استان یزد است.

یزد، دیار یزدان پاک
از نظر بافت اجتماعی آن چه در این استان جلب نظر می کند همزیستی
مسالمت آمیز مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان در کنار یکدیگر است. استان یزد که عنوان ماندگار ((دارالعباده)) را یافته است، مردمانی پایبند به فرهنگ غنی که سنت های زیبای ایرانی – اسلامی را در خود پرورانده است. مراسم و رویدادهای فرهنگی – مذهبی نظیر: آیین های مربوط به محرم (تاسوعا و عاشورای حسینی) از جمله: نخل گردانی و …، آینه بندی جشن میلاد امام مهدی (عج)، جشن های: مهرگان و سده و… همگی با مشارکت مسلمانان و زرتشتیان در امنیت کامل برگزار می شود.

یزد، پایتخت نساجی سنتی ایران
یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری این استان صنایع دستی است. از جمله این صنایع که بالغ بر ۶۰ عنوان هست میتوان به مهم ترین آنها: بافته های سنتی و ترمه، ایکات، دارایی و سفالی و سرامیک میبد اشاره کرد.

خوراکی های سنتی 
شیرینی جات متنوع از جمله: قطاب، باقلوا، لوز، حاجی بادام، پشمک، سوهان اردی، کیک یزدی و … و نیز نوشیدنیهای سنتی: پالوده یزدی و عرقیجات و همچنین غذاهای سنتی مانند: انواع آش (شولی)، قیمه یزدی و…
گونه های نادر جانوری و گیاهی
گورکن، آهو، جبیر، بزکوهی، قوچ و میش، خارپشت ایرانی، خارپشت بیابانی، سمور سنگی، گراز، هامستر خاکستری، چایکا، خرگوش وحشی، تشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، روباه شنی، شاه روباه، پلنگ، یوزپلنگ آسیایی، گربه وحشی، کاراکال و کفتار و هوبره، گورخر، و زاغ بور و… از جمله گونه های نادر جانوری بوده و شکار گونه های مجاز طبق قوانین مربوطه صورت می گیرد. پوشش گیاهی استان یزد نیز بیشتر گونه های خشکی پسند یا استپی بوده از جمله: گیاهان تاغ، شور، اشان و به ویژه گز، گون، لارس، قیچ، درمنه، خارشتر، بادام، کوهی، بن و از گیاهان دارویی میتوان به: زعفران، آویشن، بارهنگ، خاکشیر، بید، تاجریزی، ختمی، سیاه دانه، شاهدانه، رازیانه، شیرین بیان، شاهتره و… که در استان یزد در طب سنتی و تهیه داروهای گیاهی نیز کاربرد فراوان دارند، اشاره نمود. درخت گز، پسته، زیتون، انار و نارنج از قابلیت محصول دهی خوبی در استان برخوردارند. از جاذبه ها و مواریث طبیعی منحصر بفرد از عقاب کوه و سرو ابرکوه؛ غارها: نباتی و … و چشمهها: نهر مسیح خاتم و تامهر و … و آبشار موسمی دره گاهان می توان نام برد.

یزد مرکز گردشگری سلامت ایران
یزد از جمله استان هایی است که در گردشگری سلامت به ویژه مراکز و بیمارستان های: درمان نازایی و ناباروری، قلب و… ضمن ارائه کیفیت بالا و خدمات و تجهیزات پزشکی روز از نظر هزینه درمان نیز بسیار ارزان و کم هزینه است.
پردیس کویر، بهشت جهانگردان، بازار هدف سرمایه گذاران
با ظرفیت ها و توانمندی هایی که به گوشه ای از آن ها و به اجمال اشاره شد، این استان از ظرفیت های بالای کارآفرینی و سرمایه گذاری تجاری، معدنی، صنعتی، فن آوری اطلاعات و بویژه حوزه حفظ و احیا و مرمت مواریث و معماری خاک، انواع صنایع دستی، مناطق نمونه گردشگری، بالغ بر ۲۰ شاخه و زیرشاخه از شاخه های مختلف گردشگری: تاریخی، فرهنگی، مذهبی، علمی، طبیعی: روستا گردی، زمین شناختی، کویرنوردی، ورزشی، شکار، سلامت، صنعت هتلداری و … برخوردار است.
همین شاخصه های گردشگری است که برطبق آمار افزایش جهانگردان فرهنگی – علمی را در چند سال اخیر سبب شده است. گردشگران خارجی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، لهستان، هلند، ژاپن، کره جنوبی و روسیه به این شهر تاریخی سفر می کنند. با ثبت جهانی مواریت این استان در آینده شاهد افزایش چشم گیر جهانگردان به این منطقه خاطره انگیز خواهیم بود.
تسهیلات و امکانات و منابع موجود گردشگری
هم اکنون ۶۵ واحد اقامتی – پذیرایی شامل: ۴۹ هتلی (۲۴ هتل سنتی می باشد)، ۱۵ مهمانپذیر و ۱ هتل – آپارتمان با جمعا ۱۵۲۰ اتاق و ۳۸۳۱ تخت، ۲ اقامتگاه بوم گردی (تراب در یزد و مزرعه کلانتر) و نیز ۳۶ واحد بین راهی، ۳۵ سفره خانه سنتی، ۴ مجتمع رفاهی – گردشگری در استان یزد موجود هستند. ۶۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و ۲۵۴ نفر راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (با بلد محلی بالغ بر ۳۵۰ نفر راهنمای گردشگری) در حوزه گردشگری فعالیت کرده و خدمات ارائه می دهند. ۵ کمپ کویرنوردی در زمینه طبیعت گردی فعالیت نموده و سه شهر نمونه گردشگری: میبد، تفت و ابرکوه (با ۴۵ منطقه نمونه گردشگری مصوب) از جمله بازارهای هدف سرمایه گذاران گردشگری محسوب می گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *