وضعیت سرویس های بین راهی

معاونت گردشگری با اشاره به اینکه خدمات بهداشتی بین راهی ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد، ابراز کرد: وقتی بودجه، مجوز و امکانات در اختیار دستگاهی دیگر است؛ خودشان هم باید پاسخگو باشند.

مرتضی رحمانی موحد در ارتباط با برنامه‌های ستاد مرکزی خدمات سفر برای سفرهای تابستان گفت: برنامه‌ها و وظایف ستاد دائمی است و تلاش می‌کند با جلسات مستمر، فصول و مواقع پر سفر را مدیریت کند، ما نوروز و تابستان را در سال داریم که دو زمان پر سفر در سال هستند و برای این دو به صورت ویژه دستورالعمل خاص خود را تنظیم می‌کنیم و به کلیه ستاد‌های خدمات اجرایی سفر در استان‌ها ابلاغ می‌کنیم.
وی ادامه داد: امسال نیز در تابستان همین برنامه را انجام داده‌ایم و دستورالعمل سفرهای تابستان پس از اینکه در دستگاه‌های عضو ستاد بررسی شد و نظرات مختلف گرفته شد به عنوان ابلاغیه‌ای از طریق ستاد به همه استانداری‌ها و ادارات کل ابلاغ شد که باید در همین چارچوب فضای سفر و برنامه‌های مردم را نظارت و کنترل کنند تا همه ابعاد فرهنگی- اجتماعی و اوقات فراغت سفر در طول تابستان مدیریت شود.
معاون گردشگری کشور افزود: اولین مرحله سفر در پایان ماه مبارک رمضان و در ایام عید فطر است که آمادگی خاصی برای این ایام و روز‌ها ایجاد شده و ستاد خدمات سفر برای آن، هفته آینده جلسات مستمری را در استان‌ها خواهد داشت تا آمادگی‌هایش را احصا و مدیریت کند.
رحمانی موحد تاکید کرد: در طول تابستان همه استان‌ها موظف هستند که حداقل یک رویداد فرهنگی، هنری و اجتماعی مانند جشنواره کوچ عشایر در استان‌های عشایرنشین، جشنواره برداشت‌ محصول، جشنواره‌های غذا و… داشته باشند.
وی با تاکید براینکه نظارت‌ها بر واحد‌های گردشگری در این ایام تشدید می‌شود، اظهار کرد: بحث ترافیک، خدمات انتظامی، ایمنی و امدادی و به ویژه خدماتی که در محورهای مواصلاتی پر رفت و آمد وجود دارد که دستگاه‌های عضو ستاد در آماده‌باش هستند. دفا‌تر مسافرتی ما نیز متمرکز هستند و برنامه‌ریزی خاصی برای طراحی تورهای ویژه در تابستان انجام داده‌اند و در طول تابستان نیز بسته سفر معرفی می‌کنند، سامانه ۰۹۶۲۹ نیز مانند قبل آماده پاسخگویی و اطلاع رسانی به گردشگران و گرفتن انتقادات و پیشنهادات است.
معاون گردشگری در مورد پیش‌بینی معاونت گردشگری در مورد تعداد سفر‌ها در تابستان گفت: پیش بینی خاصی نمی‌توان کرد، زیرا مدت طولانی در ایام تعطیلات تابستان داریم، اما معمولا انتهای ماه مبارک رمضان و انتهای شهریور روزهای پرسفری را در پیش رو داریم که آمادگی لازم برای این روز‌ها وجود دارد.
رحمانی موحد در مورد دستشویی‌های بین راه توضیح داد: خدمات و ظرفیت‌های بین راهی در این دو سه ساله افزایش پیدا کرده است. واحدهای پذیرایی جدید و مجتمع‌های بین‌راهی اضافه شدند، سرویس‌های بهداشتی غیرفعال مدیریت شده و فعال شدند که البته هنوز نیازهایی وجود دارد. ما از واحدهای پذیرایی وابسته به سازمان تقاضا کردیم که سرویس خدمات بهداشتی‌شان را در اختیار همه مسافران، نه تنها مشتری‌هایشان، ارائه دهند و به صورت عام مردم بتوانند استفاده کنند و آن‌ها هم همکاری خوبی دارند.
وی ادامه داد: اما متولی مسیر‌ها سازمان حمل و نقل جاده‌ای است که امیدواریم با همکاری با یکدیگر بتوانیم تعداد بیشتری از واحدهای بهداشتی را در چرخه خدمت به مسافران قرار دهیم، در مجموع خدمات بهداشتی بین راه ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد و جزو وظایف دستگاه‌های دیگر مانند سازمان حمل و نقل و راهداری کشوراست.
معاون گردشگری کشور در پاسخ به اینکه دستشویی‌های بین راهی مستقیما مربوط به بحث گردشگری است توضیح داد: سرویس‌های بهداشتی بین راه نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند، اما هنوز کافی نیست و ما به عنوان متولی گردشگری با دستگاه‌ها در این زمینه جلسه می‌گذاریم، اما وقتی بودجه و مجوز و امکانات در اختیار دستگاه دیگری است؛ خودشان باید پاسخگو باشد.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *