پاریس پایتخت خاطره ها

پاریس (به فرانسوی: Paris)، پایتخت کشور فرانسه، مرکز و یکی از شهرستان‌های ناحیه ایل-دو-فرانس است. رود سن از میان این شهر می‌گذرد.

پاریس را بی آنکه دیده باشی گویا مدت هاست که عاشق اش بوده ای! ناپلئون را در فیلم دزیره و بینوایان را در رمان ویکتورهوگو و کلیسای نتردام را با آنتونی کوئین در فیلم گوژپشت نتردام، هنرمندهای فرانسوی، آثار ادبی و موزه باشکوه لوور را بارها در خیالتن تجسم کرده ای، شهری تو در تو که متروهای قدیمی دارد و همینطور برج باشکوه ایفل که زمانی سازه بدقواره ای برای پاریسیها بود و حالا حسابی دلبری می کند و از بلندای آن پیچ و تاب رودخانه سن به راستی که دیدنی است. پاریس را اما باید از روی زمین قدم زد و دید و عاشق اش شد! خیابان شانزه لیزه، نام دیرآشنایی ست با فروشگاه های برند، گران و پر زرق و برق، در شانزه لیزه علاوه بر فروشگاه ها، خودروهای مدرن و مجلل زیاد میبینی، این خیابان پرزرق و برق از یک طرف به میدان شارل دوگل با آن بنای معروف دروازه ی پیروزی یا طاق نصرت) آرک دوتریومف (منتهی می شود که یادمانی برای کشته شدگان انقلاب فرانسه است. انتهای دیگر خیابان به میدان کنکورد با ستون بلند اهدایی از مصر و باغ توئیلری امتداد می یابد که از کاخ های سلطنتی فرانسه بوده و اکنون به باغی تبدیل شده که به موزه ی لوور منتهی می شود. گفتیم موزه لوور با آن هرم شیشهای معروف اش که دیدن تمام آثار شاخص هنری اش، روزها به طول می انجامد. اثر گرانقدر مونالیزا، مجسمه ی ونوس میلو، نقاشی تاجگذاری ناپلئون، بانوی صخره ها، لوح حمورابی و تکه هایی از تاریخ دوران هخامنشی در گالری های مختلف هوش از سرت می برد! کلیسای نوتردام، شما را به یاد آنتونی کوئین در فیلم گوژپشت نتردام می اندازد که از ناقوس های سنگین و بزرگش آویزان می شد. کلیسایی عظیم، دیدنی و شلوغ! شب زنده داری را در پاریس در کوچه های سن میشل تجربه کن، در رستوران های تو درتو و کوچه پس کوچه های پاریس رها شوا از سبک بی نظیر منو و پذیرایی فرانسوی و آن ساندویچ های فوق العاده اش لذت ببرا از دکه های آن نان محلی کرپ” با شکلات، کالباس و یا پنیر سفارش بده و در گوشه ذهنت هم این موضوع را مزه مزه کن که از ۵۰ رستوران معروف جهان ۱۰ تای آن در پاریس است! این رستوران ها سبک های متنوع آشپزی را عرضه می کنند از جمله آشپزی گاسکنی (از نواحی جنوب فرانسه) و با این حال صحبت کردن از آشپزی فرانسوی به عنوان یک واحد یکدست کار مشکلی است. غذاهای محلی فراوانی در این کشور وجود دارند که گسترش و شهرت ملی یافته اند. پنیر و نوشیدنی جایی استثنایی در آشپزی فرانسوی دارد، چه فرآورده های محلی فراوانی از این مواد غذایی ساخته می شود که برچسب یا نام مخصوصی محل ساخت  (AOC) (appellation d’origine contrôlée)خود را دارند و البته سس ها که هرکدام به فراخور نوع غذاهایی که انتخاب می کنید کارکرد مخصوصی خود را در طعم بخشیدن به غذاها ایفا می کنند.

در کافه های پاریس می توانی بهترین کیک ها و قهوه ها را نوش جان کنی! کافه های پاریسی به فضای کوچک داخلی و صندلی های چیده شده در کنار خیابان شهرت دارند که نوای موسیقی زنده و هنرنمایی نقاشان و نوازنده های دوره گرد همراه با طعم قهوه ی فرانسوی، بعدازظهر به یادماندنی برایت رقم میزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *