پکن سکونت گاه 3000 ساله

پکن (به چینی: 北京) (تلفظ در زبان ماندارین: بِیچینگ) پایتخت جمهوری خلق چین و یکی از پرجمعیت‌ترین شهرها جهان است. این شهر در سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۱٬۵۱۶٬۰۰۰ میلیون نفر سکنه داشته‌است.

به پکن خوش آمدید. شهری که داستان تاریخ و تمدنش به ۳۰۰۰ پیش برمیگردد. تاریخ قدیمی پکن در شهر ممنوعه و تاریخ جدید آن در میدان تیان من ناگفته های بسیار دارد. دیوار چین را به عنوان بزرگترین سازه دست ساز بشر ببینید. این جا پایتخت سلسله امپراتوران باستانی است.
اما پیش از پکن گردی چند توصیه ضروری را در این شهر ۱۹ میلیون نفری در نظر داشته باشی. لازم نیست به هیچ رستورانی انعام بدهی مگر این که خیلی از خدمات آن شگفت زده شده باشی چون آنها پیش تر انعام را در صورت حسابتان منظور کرده اند. همین طور پیش از سفارش غذا حتما از قیمت منوها مطمئن باش! خرید در فروشگاه های گردشگری چین هم با طیف متنوعی از قیمت ها همراه است.
برای دیدن جاذبه های خارج شهر مانند دیوار چین و قصر تابستانی وقت زیادی بگذار زیرا این مکان ها دور هستند. حمل و نقل شهری و مترو ارزان و مطمئن هستند. کارتهای تردد شهری خریداری کن. همانند شهروندان چینی، ماسک ضد آلودگی هوا به چهره بزن تا از ریه هایت محافظت شود.
به شهر ممنوعه که وارد شوی در واقع به وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان آمده ای! احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جودی دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز شد و ۱۴ سال طولی کشید. اینجا ۹۹۹۹.۵ اتاقی دارد زیرا اعتقاد بر این بود که قصر امپراتوران اسطورهای چین ۱۰ هزار اتاق دارد و بنابراین این پادشاهان به اندازه نیم اتاق فروتنی و خضوع در برابر آنان نشان دادند! تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ (قریب ۵۰۰ سال) ۲۴ امپراتور در این شهر ممنوعه اقامت داشتند و از سال ۱۹۲۴ بازدید از این مجموعه به عنوان کاخ موزه برای عموم آزاد شد. قصر تابستانی پکن نیز از دیگر آثار تاریخی پکن است که در آن شاهکاری در طراحی باغ های چینی میبینی. در این محوطه چشمانداز طبیعی تپه ها و آب ها با سرسراها، معابد، پل ها و قصرهای ساخته دست بشر ترکیب شده است و مجموعه ای هماهنگ که واجد ارزشی های زیباشناختی والایی را به وجود می آورد که حالا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. معبد آسمانی بزرگ ترین و کامل ترین قربانگاه باستانی در چین به حساب می آید که ۴ برابر شهر ممنوعه وسعت دارد.

اما دیدن چین بدون دیوار بزرگ چین بی فایده است. دیوار بزرگ چین یکی از شاهکارهای معماری بشر است مانند یک اژدهای عظیم، به طول ۶۷۰۰ کیلومتر از میان صحراها، چمنزارها، کوه ها و فلات ها، از غرب تا شرق کشور چین عبور کرده است. این دیوار در حدود ۲۷۰۰ سال پیش ساخته شده و یکی از نکات جالب توجه در ساخت این دیوار استفاده از آرد برنج در ساختار آجرهای آن است. میدان تیان آن من در مرکز شهر پکن نیز عنوان بزرگترین میدان شهری دنیا با مساحت ۴۴۰٫۰۰۰ متر مربع (حدود ۱۰۹ هکتار) را از آن خود کرده است. این میدان با هزاران گل پر زرق و برق زیبا تزئین شده و رقص پرچم کشور چین در باد و در میان لین گلها چیزی است که هیچ گردشگری آن را از دست نمیدهد. این میدان بزرگ با بناهای متعددی مانند بنای قهرمانان سالن یادبود مائوتسه تونگ موزه ملی چین و تالار بزرگ خلق چین احاطه و تزئین شده است که روزانه هزاران گردشگر را به خود جلب می کند. در مرکز این میدان بنای یادبود قهرمانان کشور با ۳۷٫۹۴ متر ساخته شده از سنگ گرانیت به یاد قهرمانان ملی چین چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. اگر به دیدن آرامگاه پادشاهان چین علاقه مند باشی میتوانی به معبد مینگ در منطقه Chang ping در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر پکن بروی. مجموعه ای از ۱۳ آرامگاه از پادشاهان سلسله مینگ (۱۳۶۸ – ۱۶۴۴) که در مجموع شامل ۷ معبد برای COnCubineS و یک قبر برای eunuchs که در مجموع این منطقه را به یکی از معروفترین معابد دنیا مبدل کرده است که همه ساله میلیون ها گردشگر از این محلی بازدید می کنند. پکن پارک هزار سالهای نیز به نام Beihai دارد. از قسمتهای مهم این پارک میتوان به معبد YOng an اشاره کرد که بزرگترین مجموعه این پارک است و به معبد صلح نیز موسوم است. در شرق میدان تیان من موزه چین قرار گرفته و مرکز نمایشی تاریخ و هنر مردم چین است. این مرکز در سال ۱۹۵۹ تاسیس و در سال ۲۰۰۳ مورد بازسازی مجدد قرار گرفته است. این موزه شامل آثار تاریخی چین از دوره Yuanmou Man (یک ونیم سال قبل) تا Qing dynasty(آخرین امپراطوری) با ۳۸۵. ۶۲۰ قطعه اثر تاریخی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *