کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان

کاخ چهل ستون اصفهان یکی از زیباترین بناهایی است که بی شک در سفر به اصفهان از آن دیدن خواهید کرد. تاریخ ساخت این بنا به عهد صفویی بر می گردد.

کاخ چهل ستون اصفهان
این کاخ با داشتن زیر بنای بیش از 67000 متر مربع مساحت باغ یکی از بزرگترین باغ های شهر زیبای اصفهان است. باغ کنونی در واقع قسمتی از باغ بزرگ جهان نما است و اکنون در میدان امام حسین اصفهان، خیابان استانداری اصفهان واقع شده است. قسمت اولیه باغ در زمان شاه عباس اول شروع به ساخت شد و قسمت اولیه کوشک به دست این شاه صفوی بنا گردید بعدها در زمان شاه عباس دوم ساختمان تکمیل گردید. درمیان باغ چهل‌ستون، شاه‌عباس عمارتی به شكل کلاه‌فرنگی با اتاق‌های كوچك در اطراف آن طرح انداخت كه از آن به‌عنوان هسته اولیه كاخ چهل‌ستون یاد می‌شود. این باغ درباری برای پذیرایی از میهمانان دربار شاه در مراسم و جشن‌ها استفاده می‌شده. پس‌ ازآن با شروع سلطنت شاه‌عباس دوم، هفتمین پادشاه صفوی، عمارت چهل ‌ستون توسعه داده‌ شده و تالارها و ایوان‌هایی بر آن افزوده‌اند. باغ شامل قسمت های بنای مرکزی باغ: ساختمان اصلی، تالار آینه، تالار 18 ستون و دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه حوض بزرگ مقابل تالار ایوان های طرفین سالن پادشاهی با تمامی نقاشی ها، آینه کاری و کاشی کاری های منحصر به فرد دیوارها و سقف ها  شیرهای سنگی چهار گوشه حوض، تصویر شاه عباس اول با تاج مخصوص، ازاره‌های مرمری منقش اطراف که معرف صنعت حجاری در عهد صفویه است، می شود. طول استخر مقابل کاخ به 110 متر می رسد و عرض آن 16متر است جالب است بدانید که کف این استخر از رنگ تیره استفاده شده تا عمق بیشتری را نشان بدهد و طول آن به حدی بلند است که عکس عمارت به خوبی در آن جای بگیرد.

عدد چهل درفرهنگ ایرانیان معنای کثرت را دارد، وجود ستون های بسیار در معماری این بنا که خود باعث جلب نظر می شود و انعکاس آن در آب باعث شده که این بنا به چهل ستون معروف گردد.
بعد از اینکه شهر اصفهان به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد طراحی کاخ های پادشاهی به دست شیخ بهایی انجام شد. طراحی خیابان چهار باغ یکی از پروژه هایی بود که شاه عباس بعد از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت دستور ساخت آن را داد. باغ چهل‌ ستون سه در ورودی داشته که در قدیمی آن، رو به شرق قرار گرفته است. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید. محور اصلی باغ، جهت حرکت را به کمک درختانی در دو سو به سمت کاخ اصلی نشان می‌دهد. باغ چهلستون دارای شیب بسیار كمی است كه به جاری شدن آب در جوی‌ها كمك می‌کند.

آب باغ در گذشته از شاخه‌ای از مادی «فدن» تامین می‌شده که پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان می‌شد. در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهل‌ستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. در باغچه‌های اطراف کاخ، گل‌هایی فصلی كاشته شده كه در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده می‌شود. مساحت کاخ ۲۱۲۰ متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است.
در تالار اصلی عکس های بسیاری نقش بسته است. این نقاشی ها حاکی از جنگ ها و جشن هایی است که در عصر صفوی برگزار گردیده است. سبک این نقاشی ها مینیاتور ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *