کاخ شيروان شاه قصر و بنای تاریخی شهر باکو

کاخ شيروان باکو

شهر باکو از شهرهای بندری، بزرگترین و مهمترین شهر کشور آذربایجان است. مردم این شهر نیز به زبان آذری صحبت می کنند.

قصر شیروان شاه باکو

شهر باکو از شهرهای بندری، بزرگترین و مهمترین شهر کشور آذربایجان است. مردم این شهر نیز به زبان آذری صحبت می کنند. این شهر بخاطر داشتن بناهای تاریخی از جمله قلعه و حصار جز آثار ثبت شده در یونسکو است. اما قصر شیروان شاه یکی از جاذبه های برجسته شهر باکو است که در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته است. برای ورود به بافت قدیم شهر نیازی به پرداخت هزینه نیست. اما برای بازدید از قصر باید ورودیه پرداخت کنید. ساعت بازدید از بنا نیز از ساعت 10 صبح تا 6 عصر می باشد. کسانی که به تور زمینی باکو می روند باید توجه کنند که برای بازدید کامل از این اثر تاریخی چیزی در حدود دو ساعت به زمان نیازدارید.
اما علت ساخت این بنا برمی گردد به زلزله ویرانگری که در قرن پانزدهم در شهر شماخی رخ داد و ابراهیم یکم تصمیم به عوض کردن پایتخت نمود. او پایتخت را به شهر باکو انتقال داد و دستور به ساخت قصری مجلل داد. اما در دوران صفوی با تصرف شهر باکو توسط آنان این قصر به ویرانه تبدیل گردید که بعدها با مرمت و بازسازی آن را به موزه تبدیل کردند. قدمت این بنا به 600 سال می رسد.

قصر شیروان شاه

کاخ شیروان شاه باکو دارای مجموعه ای شامل ساختمان قصر اصلی ، مسجد یک مناره شاه ، مقبره سید یحیی باکویی ، دروازه مراد ، چنبره دفن ، پورتالی در ضلع شرقی ، مخزن آب و باقیمانده های حمام خانه میباشد . جالب از بدانید که این کاخ بر روی اسکناس 10 هزار مناتی آذربایجان چاپ شده است .
بناهای کاخ شیروان شاه
ساختمان اصلی: بنای اصلی این مجموعه در سال ۱۴۱۱ توسط شیروان شاه شیخ ابراهیم اول ساخته شد. ساختمان دو طبقه این قصر حدود  ۵۰ بعد دارد و قسمت های بیرونی بنا با ۳ راه پله باریک و پیچ در پیچ با هم مرتبط شده اند. دروازه بزرگ مستقیما از حیاط به طبقه دوم به اتاقی که بر روی آن یک گنبد است می رود و راهرویی کوچک و هشت ضلعی آن را به دیگر اتاق های قصر مرتبط می کند. درب غربی آن از جنس سنگ است که توجه زیادی را به خود جلب می کند و بر روی آن نوشته هایی حکاکی شده است.

دیوان خانه: دیوان خانه غرفه ای سنگی و کوچک است که در داخل حیاطی کوچک که از سه طرف با گالری ها احاطه شده قرار دارد. غرفه Pharid از سالنی هشت ضلعی که در داخل و بیرون آن گنبدی سنگی وجود دارد تشکیل شده است. دروازه ورودی اصلی با کتیبه های عربی مزین و بر روی آن برگ های درخت انجیر نقاشی شده است. بر روی دروازه اصلی دو مدال قرار دارد که درون هر کدام کتیبه ای عربی وجود دارد.

مقبره: مقبره شیروان شاه مستطیلی شکل است و بر روی آن قبه ای شش گوش قرار دارد که روی آن از سمت بیرون با ستاره های مختلفی تزئین شده است. طبق کتیبه ای که بر روی در ورودی قرار دارد بزرگ ترین پادشاه سلسله شروان شاهان در سال ۸۳۹ دستور داد تا این مقبره را برای مادر و پسر او بسازند.

مقبره شیروان شاه

مسجد: مقبره سید یحیی در بخش جنوبی این مجموعه قرار دارد، سید یحیی محققی سلطنتی بود.
از بناهای که می توانید در اطراف این بنای تاریخی بازدید کنید می توان از مسجد کیقباد نام برد که البته خرابه هایی بیش نیست.

کاخ شیروان شاه

قصر شیروان شاه باکو

نمای داخل کاخ شیروان شاه

نمای داخلی قصر شیروان شاه

نمای از بالای قصر شیروان شاه

بنای تاریخی شیروان شاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *