سفرنامه وان ترکیه (قسمت دوم)

وان شهری در شرق ترکیه و بسیار نزدیک به مرز ایران است و به همین خاطر بسیاری از ایرانیان به وان سفر می کنند. به دلیل نزدیکی سفر به وان زمینی است و به همین خاطر هزینه سفر از سفرهای هوایی بسیار پایین تر است

سفرنامه وان – قسمت دوم

بعد از کمی استراحت به محوطه هتل رفتیم تا با فضا و امکانات هتل آشنا بشیم. هتل مریت شاه ماران یک هتل ۴ ستاره هست که حدود ۱۵ سال از زمان ساختش میگذره . این هتل تنها هتل وان هست که ساحل اختصاصی داره و فضای باز قشنگی هم داره که یه استخر روباز و فضای سبز توش کار شده و یه اسکله هم داره که داخل آب کشیده شده و برای قایق سواری و ورزش های آبی استفاده میشه.

هتل مریت شاهماران وان ترکیه

البته مدیر هتل به ما گفت که قراره تا ۶ ماه آینده یه بازسازی اساسی در هتل انجام بشه و هتل تبدیل به 5 ستاره بشه با امکانات uall مشابه هتل های آنتالیا و به نظر من هم این هتل پتانسیل این تغییرات رو داره.

هتل شاهماران وان ترکیه

هتل مریت شاه ماران وان ساحل اختصاصی دارد

خلاصه بعد از کمی گشت اطراف هتل و لذت بردن از ساحل بسیار زیبای دریاچه وان و کمی عکاسی با بچه ها قرار گذاشتیم و حوالی عصر به سمت شهر حرکت کردیم. شهر وان یه شهر کردنشین هست و بزرگترین شهر شرق ترکیه هست که با جمعیت حدود نیم میلیون نفر که تو این چند سال اخیر به خاطر زیاد شدن توریست ها که اغلب ایرانی هستن، پیشرفت خوبی داشته و بزرگ شده و همچنان داره ساخت و ساز انجام میشه و حتی دارن هتل های جدیدی  میسازن . بیشتر درامد وان از توریسم و کشاورزی هست . مردم وان به زبان کردی کرمانجی و ترکی استانبولی صحبت می کنن .
شهر وان وسعت زیادی نداره و چند تا خیابون اصلی بیشتر نداره که مهمترینشون خیابون جمهوریت و ماراش هست و بیشتر مراکز خرید و فروشگاه ها در این 2  تا خیابون قرار داره. بیشتر هتلا هم در همین خیابون و اطرافش ساخته شده و اگه شما در هتل های مرکز شهر اقامت کنید اصلا لازم نیست که هزینه تاکسی بدید چون پیاده خیلی جاها رو میتونید دسترسی داشته باشید.
ماهم از هتل سوار ون شدیم و در میدان ماهی که ترکیش میشه «بش یول » که میدون اصلی شهر هست پیاده شدیم تا گردش خودمونو شروع کنیم.
زیر میدون ماهی رو یه مرکز خرید زیرزمینی ساختن یه چیزی شبیه زیرزمین متروی چهارراه ولی عصر تهران خودمون که ما هم رفتیم پایین ببینیم چه خبره . این مرکز خرید پر بود از مغازه های پوشاک و کفش ولی جنس هاش همه بنجل بود و به لعنت خدا نمی ارزید. فضاش هم بوی موندگی خیلی بدی داشت و ما سریع فرار کردیم و اومدیم بالا تو فضای باز تا نفسی بگیریم . باز پیاده شروع کردیم به گز کردن خیابون ها و تماشای مردم و مغازه ها. مردم وان کرد و مسلمان سنی هستن. از نظر وضعیت حجاب اصلا با شهرهای ساحلی ترکیه و یا حتی استانبول قابل قیاس نبود . بیشتر خانومای بالای 30 سال محجبه خیلی محکم بودن و بی حجاب ها دخترای جوون و نوجوون بودن که البته اونها هم بد حجاب نبودن و لباس پوشیده داشتن و موهاشون فقط بیرون بود. البته دخترای ایرانی هر جور میخاستن می گشتن و فکر کنم برای دخترای وان کلی بد آموزی داشته باش.
خلاصه به خیابون جمهوریت رسیدیم و مشغول گشت زنی شدیم ولی دیگه دیر شده بود ما هم سوار یه ون شدیم و با نفری 3 لیر به هتل برگشتیم و بقیه شهر گردی رو گذاشتیم برای فردا.
فرداش برای صبح تا ظهر یه برنامه داشتیم برای بازدید از جزیره آکدامار که داخل دریاچه وان واقع شده پس صبح زودتر پا شدیم و رفتیم برای خوردن صبحانه و جاتون خالی صبحانه مفصلی زدیم به بدن. صبحانه هتل شاه ماران بسیار مفصل بود و رستوران هم کنار ساحل بود که ما میزای بیرون کنار ساحل رو انتخاب کردیم و صبحانه مفصلی خوردیم. منوی صبحانه شامل انواع پنیر و کره، مربا و عسل ، میوه و تخم مرغ، املت ، انواع زیتون و یه سری خوراکی های ترکی بود که بیشترش خوشمزه بود و بعضیاشم با ذائقه ایرانی جور نبود.
خلاصه صبحانه رو زدیم و بعد از آماده شدن گروه با وان حرکت کردیم برای بازدید از جزیره آکدامار. برای رسیدن به جزیره حدود ۲۰ دقیقه در امتداد ساحل دریاچه به سمت غرب حرکت کردیم تا به یه اسکله رسیدیم که کشتی های کوچیک تفریحی لنگر انداخته بودن و توریست ها رو به جزیره می بردن. ۲۰ لیر کرایه کشتی رو دادیم و سوار شدیم تا به جزیره بریم. کشتی حرکت کرد و ما هم از دیدن مناظر زیبای دریچه و هوای مطبوع بسیار لذت بردیم. بعد از ۲۰ دقیقه به ساحل رسیدیم.

ورودی برای بازدید از جزیره ۱۰ لیر بود که ما چون یه گروه بودیم تخفیف گرفتیم. جزیره آکدامار یا آختامار یک کیلومتر مربع وسعت داره و بیشتر به خاطر یه کلیسا معروف هست . کلیسای آکدامار یه کلیسای قدیمی هست که حدود ۱۰۰۰ سال قدمت داره و برای موقعی هست که وان یه شهر بود در قلمرو ارمنستان و هنوز هم ارمنی ها در هفته اول سپتامبر برای اجرای مراسم مذهبی میان به این کلیسا. گشتی داخل کلیسا و اطرافش زدیم. نکته جالبی که برام جالب بود اینکه روی دیوارها هیچ نوشته ای به عنوان یادگاری دیده نمیشد و افسوس میخوردم که ما در ایران چرا انقدر با آثار باستانی بد رفتار می کنیم.
خلاصه اطراف جزیره گشتی زدیم و بعد از یه ساعت به ساحل برگشتیم و سوار کشتی شدیم. در برگشت به هتل نرفتیم و مستقیم رفتیم شهر تا وقت بیشتری برای گشت و گذار داشته باشیم.
ایندفه وقت بیشتری برای گشت و گذار و خرید داشتیم. پس پیاده شروع به خیابون گردی کردیم. بیشتر در  خیابون ماراش و جمهوریت وقت گذروندیم.
همون طور که گفتم بیشتر مراکز خرید  در این دو خیابون هست. برند های معروف لوازم خانگی مثل بوش، سامسونگ، بکو و برندهای پوشاک مثل کوتون ، السی ، آدیداس، نایک و غیره . خیلی از فروشگاه ها تخفیف داشتند ولی انقدر لیر بالا رفته بود که اصلا صرفه نداشت خرید کردن و ما هم چند تا خرت و پرت خریدیم. زمانی که ما رفتیم هر لیر ۳۰۰۰ تومن رسیده بود و واقعا نمی شد با خیال راحت خرید کرد.
مراکز خرید خوبی در وان هست . بهترین و بزرگترینشون مرکز خرید آ و م  A V M که در خیابون جمهوریت هست یکی از بزرگترین مراکز خرید وان هست که خیلی از برند ها اونجا نمایندگی دارن. حتما در سفر به وان یه سری به این مرکز خرید بزنید.

در مورد دریاچه وان بیشتر بدانید

مرکز خرید آ و م avm وان ترکیه

مرکز خرید آ و م  A V M

بعد از چند ساعت گشت و گذار گشنمون شد و دنبال رستوران گشتیم که ناهار بخوریم. رستوران و فست فود های زیادی در خیابونای اصلی هست. کباب ترکی و غذاهای ترکی خیلی زیاد هستن و از برندهای فست فود هم برگر کینگ رو دیدیم . یه رستوران پیدا کردیم به اسم مولانا و رفتیم نشستیم و جاتون خالی حسابی غذا خوردیم. ما اسکندرکباب و کباب آدانا انتخاب کردیم. اسکندر کبابی که برای ما آوردن تیکه های گوشت ورقه شده بود مثل کباب ترکی که کنارش ماست محلی و یه سس قرمز رنگ میذارن که خیلی خوشمزه بود. کباب آدانا هم خیلی شبیه به کباب کوبیده خودمونه ولی گوشت رو چرخ نمیکنن و مثل باب بناب ساطوری میکنن و توش سبزی هم میریزن. کباب ترکی هم خوردیم که توی یه مدل نون می پیچن که شبیه بربری خودمونه و یکم نازک تر . من خیلی خوشم نیومد چون بیشترش نون بود و گوشت خیلی کم بود ولی خوشمزه بود.

رستوران در شهر وان ترکیه

رستوران مولانا در وان

قبلا گفته بودم که هتلای وان بیشترشون تو مرکز شهرن ما هم که در حال گشت و گذار بودیم خیلی از هتلا رو می دیدیم.
هتل الیت ورلد که پنج ستاره هست و در قسمت باکلاس خیابون ماراش هست. هتل چهارستاره هالدی که خیلی هتل خوبی به نظر میومد و در خیابون ماراش بود. هتل گرند چهار ستاره خوبی بود. هتل آپارتمان مای سوئیت که تمیز بود و جای دنجی داشت. هتل سه ستاره دمیت پارک نسبتا خوب بود هتل آپارتمان گلدن سوئیت که تو یه خیابون فرعی نبش خیابون ماراش بود و خیابون خیلی خوشگلی بود و کلی کافه داشت و بیرونشون پر از میز و صندلی و دختر و پسر بود که توصیه میکنم حتما یه سری بزنید.
یه هتل پنج ستاره دیگه هم در وان هست که اسم جدیدش هتل هیلتون هست و نزدیک هتل شاه ماران بود ولی ساحل اختصاصی نداره ولی فوق العاده لاکچری هست و امکاناتش خیلی خوبه.
وان جاهای دیدنی و تاریخی هم داره ولی ما چون بیشتر مشغول خرید بودیم خیلی فرصت بازدید ازشون رو نداشتیم که امیدوارم تو سفر بعدی به وان بتونیم همه جاهای دیدنی رو ببینیم. چن تا از جاذبه های دیدنی وان اینها هستن: قلعه وان ، دریاچه وان، آبشار مرادیه، مسجد حضرت عثمان و جزیره آکدامار.
بالاخره بعد از سه شب اقامت سفرمون با کلی خاطره خوب تموم شد به ایران برگشتیم. امیدوارم که از سفرنامه وان استفاده برده باشید.