منطقه آزاد چابهار کجاست و چه مزایایی دارد؟

منطقه آزاد چابهار کجاست و چه مزایایی دارد؟

منطقه آزاد چابهار در جنوب شرقی ترین نقطه از کشور و در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. این منطقه با ویژگی های مثبت راهبردی در ساحل دریای عمان و ابتدای اقیانوس هند قرار گرفته است.موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده تا کشورهای همسایه ( از شمال کشور افغانستان، و کشوهای آسیای میانه و از شرق پاکستان و از جنوب با اقیانوس هند) وابستگی حمل و نقل از این منطقه را داشته باشند

منطقه آزاد چابهار کجاست و چه مزایایی دارد؟

منطقه آزاد چابهار یکی از هفت منطقه آزاد کشور و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در بندری اقیانوسی واقع شده است. موقعیت این منطقه به گونه ایی استراتژیک است که تنها محل گذر کشورهای آسیای میانه با آب های آزاد است. منطقه آزاد در قسمت شرقی خلیج چابهار قرار دارد.
سرمایه گذاری های زیادی در این منطقه در حال انجام است که در آن میان می توان به ساخت راه آهن، احداث فرودگاه بین المللی و ساخت اسکله نام برد.

عکس منطقه آزاد چابهار

مزایای منطقه آزاد چابهار

این منطقه چون از خشکی به خاک ایران متصل است هزینه های بارگیری را کمتر از مناطق آزادی مثل کیش و قشم کرده است. راه آبی با اقیانوس هند، سرمایه گذاری های فراوان روی مراکز آموزشی، برخورداری این منطقه از تسهیلات توسعه ایی و در کنار همه دارا بودن جاذبه های گردشگری همه و همه باعث شده که این منطقه مرکز توجه بسیاری از سرمایه گذاران باشد.

موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده تا کشورهای همسایه ( از شمال کشور افغانستان، و کشوهای آسیای میانه و از شرق پاکستان و از جنوب با اقیانوس هند) وابستگی حمل و نقل از این منطقه را داشته باشند. به همین علت برای ساده شدن ترانزیت بار اقداماتی مانند احداث فرودگاه بین المللی و ایجاد راه آهن برای اتصال ریلی جنوب به کشورهای همسایه شمالی مانند ترکمنستان و افغانستان در دست ایجاد است. این منطقه دارای اسکله های بزرگی از جمله شهید کلانتری و شهید بهشتی است که ظرفیت 70 هزار تن را دارد و اسکله هایی برای افزایش ظرفیت در دست احداث است.

چه میزان کالا می توان از چابهار خارج کرد؟

اگر کالا و بار شما به گونه ایی نباشد که جنبه تجاری داشته باشد می توانید تا سقف 80 دلار بدون پرداخت حق گمرک و 80 دلار نیز با پرداخت حق گمرک از کشور خارج نمایید. این کالاها نباید از نظر شرعی و قانونی غیر مجاز باشند. این قانون در مورد سفر هوایی و یا دریایی می باشد و همچنین فرقی بین مسافر خارجی و ایرانی وجود ندارد.

دکه بازار چابهار

مراکز خرید منطقه آزاد چابهار

از مهم‌ترين مراکز خريد چابهار می‌توان به بازار تيس، بازار پرديس، بازار صالحيار، مجتمع تجاري صدف، بازار فردوس، بازار ابريشم، بازار سنتی يا دکه بازار، بازار زرگرها و مجتمع تجاری سينا اشاره کرد. اگر با تور چابهار سفر کرده ایید می توانید از راهنمای خود بخواهید تا در مورد بازارهای منطقه به شما اطلاعات کاملی ارائه کنند.
درست است که بخشی از سفر را خرید از آن مناطق تشکیل می دهد و این امر که در مناطق آزاد خرید ارزان تر است وجود دارد اما به این نکته مهم توجه کنید که در چابهار خرید لباس خیلی به صرفه نیست. بیشترین کالایی که مسافران از چابهار خرید می کنند چای، ظروف، پتو، پارچه، شکلات و نسکافه است. بهتر است برای خرید لباس به مناطق آزاد مثل کیش و قشم سر بزنید.

بازار صدف: در این بازار به دنبال لوازم خانگی، صندل، و تلفن باشید که خرید مناسبی داشته باشید.

مرکز خرید صالحیار: اگر به دنبال خرید لوازم آرایشی و بهداشتی هستید حتما به این بازار سر بزنید، البته لوازم خانگی و کالاهای با قیمت مناسب بسیار زیاد است.

بازار تیس: اجناس چینی در این بازار فراوان است که در طبقه دوم آن به فروش می رسد و طبقه اول به فروش لوازم آرایشی و بهداشتی اختصاص داده شده است.

بازار پردیس: بازار فروش کالاهای دست دوم است.

بازار سنتی یا دکه بازار: این بازار را می توان جز جاذبه های گردشگری چابهار نیز معرفی کرد. بازاری محلی است که در آن ميوه و سبزيجات، خوراکی‌های محلی، صنايع‌دستی مثل پارچه‌های سکه‌دوزی و آينه‌دوزی شده و ديگر پارچه‌های محلی، زيورآلات سنتی، حصير، آثار معرق‌کاری شده، صدف، روسری‌های محلی، روبند، کاموا و همچنين گياهان دارويی و ادويه يافت می‌شود. اگر دوست داشتید می توانید در این بازار نقش حنا روی دست خود بکشید.

منطقه آزاد چابهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *