روملی حصار استانبول کجاست؟

روملی حصار استانبول

قلعه روملی حصار این قلعه در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول و در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده‌است.

روملی حصار استانبول

قلعه روملی حصار این قلعه در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول و در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده‌است، و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه أست، بنای بسیار بزرگ وزیبا به شکل مستطیل، این قلعهٔ بسیار زیبا در سال (۸۵۶ هـ – ۱۴۵۲ م) توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌است.
ارتفاع دیوار قلعه در حدود ۸۲ متر أست، قلعه از موقعیت بسیار عالی و سوق الجیشی برخوردار است. این قلعه برای راه یابی در فتح قسطنطنیه ساخته شده أست. «قلعه مهیب روملی» دارای مخزن سلاح، اطاق استقبال، مسجد، زندان، بوابات متعدد و مرافق مختلف است.

ترک های عثمانی که در سال ۱۴۵۲ میلادی به قدرت رسیده بودند برای ساخت امپراطوری خود به سمت قسطنطنیه حرکت کردند. سلطان محمد فاتح در پی ساخت سنگر مقاومت در برابر فرمانروایی های ترک بود تا به آن فرمانروایی ها خاتمه دهد ترک‌ها برای مدت بیشتر از یک ماه شهر را با ارتش نظامی محاصره کردند بعد از آن سلطان محمد حمله ای را آغاز کرد و ترک ها از سه طرف شهر حمله کردند. این جنگ ساعتها با قدرت بسیاری ادامه پیدا کرد سرانجام ترک ها آنقدر نردبان آوردند تا از دیوارهای شهر بالا رفتند و به قدری سرباز وارد شهر شد که اوضاع به نفع ترکها تغییر کرد در این جنگ هزاران نفر از کنستانتین یازدهم کشته شدند بعد از تصرف عثمانی ها استانبول را شهر اسلام نامیدند.

در مورد  مسجد سلطان احمد استانبول ( مسجد آبی ) بیشتر بدانید

هدف از ساخت این قلعه کنترل تنگه بسفر بود تا از هر نوع حمله دریایی به شهر قسطنطنیه جلوگیری شود.

این قلعه ابتدا با هدف دیده بانی و نگهبانی ساخته شد اما بعدها به منظور پرداخت عوارض به سمت تنگه بسفور و مدتی نیز به عنوان مرکزی برای برگزاری تئاتر و همچنین مدتی به عنوان پادگان نظامی از این قلعه استفاده می‌شد.
امروزه از آن قلعه مخوف که چهره ای از جنگ و خونریزی داشت محلی برای بازدید توریست ها از سراسر دنیا شده و اگر شما به این شهر سفر بکنید حتما از جاهای دیدنی و اطراف این قلعه که رستوران های بسیار جذابی دارد بازدید خواهد کرد.
در زمان ساخت این قلعه طراحی به گونه ای صورت گرفته است که نام محمد روی زمین نقش ببندد مردم این نوع طراحی را برای این که نام سلطان محمد نقش ببندد می دانستند در صورتی که او با هدف ثبت نام حضرت محمد این طراحی را انتخاب نموده بود.
بعد از زلزله شدیدی که در استانبول اتفاق افتاد در سال هزار و پانصد و نه به دستور رئیس جمهور جلال بایار این قلعه تعمیر و بازسازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *