جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور آذربایجان و شهر باکو

جاذبه های دیدنی شهر باکو

باکو یکی از شهرهای مهم و دیدنی کشور آذربایجان است که در شمال غربی ایران قرار گرفته است. با توجه به نزدیکی این کشور به ایران و همچنین داشتن مرز زمینی و جاذبه های فراوان گردشگری از مقاصد پرطرفدار مسافران ایرانی است.

جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور آذربایجان و شهر باکو

باکو یکی از شهرهای مهم و دیدنی کشور آذربایجان است که در شمال غربی ایران قرار گرفته است. با توجه به نزدیکی این کشور به ایران و همچنین داشتن مرز زمینی و جاذبه های فراوان گردشگری از مقاصد پرطرفدار مسافران ایرانی است.

در ساحل دریای خزر پایتخت کشور آذربایجان یعنی شهر باکو قرار گرفته است معماری شهری باکو به شکلی قدیمی و سنتی طراحی شده است اما در سال های اخیر با ساخت آسمان خراش ها و برج های زیبا معماری آن به سمت مدرن شدن گرایش پیدا کرده است. باکو با داشتن انواع جاذبه‌های متنوع سلیقه بیشتر مسافران را پاسخگو است.

شهر باکو در قدیم شهری گران قیمت بود اما در حال حاضر تمامی قیمت ها چه شکلی متعادل و ارزان در آمده است برای اطلاع از انواع جاذبه‌ها با تو کده همراه باشید.

شهر قدیمی باکو ایچری شهر

شهر قدیمی باکو را با نام ایچری شهر می شناختند که به ثبت جهانی یونسکو درآمده است. قطعاً وقتی از باکو دیدن می کنید اولین جاذبه باید شهر قدیمی باکو باشد. در قدیم این شهر پایتخت شیروان شاه بوده که مربوط به زمان قرون وسطی می‌شود. شهر قدیمی باکو در میانه شهر قرار گرفته است و جاذبه های دیگری مثل برج خیمه بافنده های فرش سنتی و همچنین رستوران ها و کافی شاپ ها در اطراف آن قرار گرفته اند. در قدیم این شهر یکی از شهرهای مهم برای بازرگانان که به باکو سفر می‌کردند بود.

برج خیمه باکو

این برج یکی از جاذبه های اسرارآمیز باکو است که قدمت آن ده هزار سال قبل بر می گردد این برج که به آثار ثبت شده در یونسکو درآمده است تا قبل از قرن هجدهم به شکل یک معبد از آن استفاده می شده است بعد از قرن هجدهم از آن به عنوان برج دیده بانی استفاده شد. ارتفاع این برج ۲۹ متر است که با پله های مارپیچ شکل آن به بالاترین قسمت دسترسی پیدا خواهید کرد و از آن ارتفاع مناظره شهر قدیمی باکو به راحتی قابل مشاهده است.

برج خیمه باکو

قصر شیروان شاه باکو

این قصر یکی از اصلی ترین جاذبه های شهر باکو است که از قصر مسجد آرامگاه و یک مقبره بزرگ تشکیل شده است این جاذبه نیز جزو آثار ثبت شده در آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است این قسمت مربوط به سلسله ای از حکمرانان کشور آذربایجان است که به مدت ۸ سال بر آن حکمرانی داشته‌اند تصویر این قصر در پشت اسکناس‌های ۱۰ مناتی آذربایجان چاپ شده است. اگر به آذربایجان سفر می‌کنید قطعاً از این جاذبه زیبا دیدن کنید.

موزه تاریخ باکو

قطعاً در سفر کردن اطلاعات بسیاری به دست خواهیم آورد که یادگیری آنان با خواندن و مطالعه کردن سخت تر خواهد بود و بازدید کردن از نمایشگاه ها و موزه ها در کشور های مختلف فرصت یادگیری درباره جهان پیرامون و اطلاع از فرهنگ و تاریخ سایر کشورها را به ما میدهد موزه آذربایجان به شکل امارتی بزرگ است که به سبک دوره رنسانس طراحی شده است و بیشتر از ۳۰۰ هزار اثر هنری را را نگهداری می کند موزه بزرگ تقریباً تمامی تاریخ باستانی و مدرن آذربایجان را در خود جای داده است در قسمت غرب شناسی موزه می توانید بزرگترین موزه در کل آذربایجان را مشاهده کنید و همین قسمت است که موزه باکو را به یکی از اصلی ترین جاذبه های این شهر تبدیل کند.

خیابان نظامی باکو

خیابان نظامی باکو که به نام شاعر مشهور ایرانی نظامی گنجوی نام گرفته است خیابانی طولانی به طول سه و نیم کیلو متر است که یکی از اصلی ترین خیابان ها برای خرید در باکو به حساب می آید در حین قدم زدن در این خیابان قطعاً نمای ساختمان ها نظر شما را به خود جلب خواهد کرد سبک معماری نمای ساختمان ها از باروک نئوگوتیک به سبک استالینسکی است.

خانه دولت باکو

ساختمان پارلمان باکو یا خانه دولت به سبک باروک طراحی شده است که این طراحی این ساختمان را به یکی از جاذبه‌های معروف باکو تبدیل کرده است. ساختمان دولت در سال ۱۹۵۲ در خیابان نفتچی لر توسط دولت شوروی سابق طراحی و ساخته شد. داخل فضای ساختمان پارلمان را تماماً به دفاتر وزرا وزارتخانه‌های مختلف اختصاص داده اند. امری که باعث جذب گردشگران برای بازدید از این ساختمان می کند زیبایی آن است مخصوصاً در زمان شب که چراغانی زیبای آن به چشم می خورد.

خانه دولت آذربایجان باکو

میدان فواره باکو

یکی از مکان های بسیار زیبا که در سفر به باکو به بازدید از آن شما را دعوت می کنیم میدان فواره است. در قدیم تر نامه خیابان پاراپت بود اما هم اکنون به علت وجود دهها فواره در مناطق مختلف این خیابان به میدان فواره شهرت یافته است در این خیابان کافه رستوران و فضاهای بسیار زیبا با معماری های جذاب طراحی شده است تا بتوانید در آن استراحت کنید وجه تمایز کافه های خیابان تراز های بیرونی آنهاست پس در سفر به باکو بازدید از این منطقه را فراموش نکنید.

میدان فواره باکو

برج شعله باکو

برج شعله آتش به سه برج بلند گفته می‌شود که ارتفاع آنها به ۱۸۲ متر هم می‌رسد علت نامگذاری این برج ها به برج آتش یا شعله به علت آن است که در شب هنگام وقتی چراغ های آن روشن می شود از دور مثل شعله های آتش به نظر میرسند این برج ها بر فراز خلیج باکو قرار گرفته اند.

میدان پرچم ملی باکو

این میدان در انتهای غربی بلوار باکو قرار گرفته است و پرچمی به بزرگی ۷۰ در ۳۵ در میله ای به ارتفاع ۱۶۲ از سال ۲۰۰۷ قرار گرفته است. زمانی این پرچم به عنوان بزرگترین پرچم در کتاب رکورد گینس ثبت شده بود که البته این رکورد در حال حاضر برای کشور تاجیکستان به ثبت درآمده است این پرچم نماد افتخار ملی آذربایجان است.

میدان پرچم ملی باکو

بلوار باکو

این بلوار که به طول سه و نیم کیلومتر در ساحل دریای خزر کشیده شده است میدان پرچم را به میدان آزادی وصل میکند این تفرجگاه دارای یک کافه باغ کاکتوس میوه نیز و چشم باکو است این پارک یا بلوار برای قدم زدن در امتداد ساحل بسیار آرامش بخش است.

مینی ونیز باکو

مینی ونیز باکو در واقع نمونه کوچک شده از بنیز این است که در مجموعه بلوار باکو طراحی شده است که در آن دو جزیره بزرگ و کوچک به وسیله پل هایی به هم وصل شده اند برای آنکه بتوانید نمونه کوچک شده ونیز را ببینید و با قایق های کوچک در کانال های این شهر سفر کنید می توانید با پرداخت تنها چند منات از این میوه نیز دیدن نمایید.

مینی ونیز باکو

مسجد تز پیر باکو

این مسجد یکی از جاذبه های اصلی باکو به حساب می آید مسجد تصاویر تنها سه سال بعد از آنکه ساخته شد به علت انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ توسط بولشویک ها تصرف شد و از آن به عنوان سینما و بعدها به عنوان کاروانسرا از آن استفاده کردند اما از سال ۱۹۴۳ مجدداً به عنوان مسجد بازگشایی شد در سفر به باکو حتماً از این مقصد زیبا بازدید کنید.

مسجد تز پیر

قطار کابلی باکو

قطار کابلی یا فانیکولار یکی از جاذبه های مهیج باکو است که خیابان نفتچی لار را به خیابان مارتی می رساند.می توانید موقع سوار شدن و استفاده از این قطار تمام مناظر شهر قدیمی باکو را به دقت مشاهده کنید و در انتها به آسمان خراش ها برسید.

قطار کابلی

قصر اسماعیلیه باکو

این قصر پر زرق و برق که یکی از جاذبه های اصلی شهر باکو به حساب می آید داستان غم انگیزی در پس خود دارد ماجرای ساخت این قصر به سبک گوتیک از این قرار است که در قرن بیستم آقا موسی نقی اوف به علت آن که پسر خود اسماعیل را در اثر سل از دست داد به یک معمار معروف لهستانی به نام ژوزف پلوسکو دستور داد تا به یاد پسرش اسماعیل قصری زیبا را طراحی کند پس از آنکه این قصه در سال ۱۹۱۳ افتتاح شد نقی اف آن را به یک انجمن خیریه اسلامی اهدا نمود از این قصر در ابتدا به عنوان سالن همایش استفاده می شد اما در حال حاضر به عنوان شورای آکادمی علوم تبدیل شده است.

قصر اسماعیلیه باکو

موزه فرش آذربایجان

اولین موزه فرش در سال ۱۹۶۷ در آذربایجان با معماری بسیار زیبایی به شکل یک فرش تا شده با نقش و نگار های بسیار زیبا با طراحی و ساخته شد. یکی از اصلی ترین جاذبه ها که در بازدید از باکو باید از آن دیدن کنید موزه فرش است که در آن می توانید تمام آنچه باید درباره فرش بافتان و شیوه های سنتی و همچنین اهمیت آن در آذربایجان بدانید را به شما می آموزد.

موزه فرش آذربایجان

کاخ خوشبختی باکو

این ساختمان که باز هم یکی از شاهکارهای ژوزف پلوسکو است با نام کاخ خوشبختی یا کاخ ثبت ازدواج شناخته می شود این کاخ به دستور مرتضی مختارف طراحی و ساخته شد همسر مختار اوف که این ساختمان را در فرانسه دیده و پسندیده بود علت ساخت این ساختمان شد. دختری که با ساخت این قصر عظیم همسر خود را شگفت زده کرده بود به مدت ۸ سال نیز به خوبی و خوشی در این قصر زندگی کردند تا اینکه در سال ۱۹۲۰ باکو در اسارت بلشویک ها در آمد و قبل از اینکه خودش را بکشد به یک افسر بلشویک گلوله زد و به زندان افتاد.

کشتی کروز دریای خزر

برای آنکه از کشتی سواری در دریای خزر لذت ببرید می توانید ترمینال کروز های دریای خزر را در بلوار باکو بیابید این کشتی ها مسافران را به مدت یک ساعت درون خلیج می گردانند و میتوانید شهر زیبای باکو و همچنین برج های سه تایی شعله را به خوبی تماشا کنید.

کشتی کروز دریای خزر

مرکز اپرا و تئاتر باله آکادمی ملی آذربایجان در باکو

ساختمان اپرا یکی از شاهکارهای معماری در باکو است باکو به علت داشتن نفت شهر ثروتمندی بوده و به همین علت بهترین معماران را به خود جذب می کرده است این ساختمان نیز توسط نیکولای بایو طراحی و در سال ۱۹۱۱ به اتمام رسید می توانید در سفر به باکو با تماشای یک اجرا سبک معماری بسیار جذاب این ساختمان را نیز مشاهده کنید.

موزه ادبیات نظامی باکو

در انتهای خیابان نظامی ساختمان ای سفید رنگ با مجسمه شاعر و نویسنده معروف قرار گرفته است موزه ادبیات نیز یکی از مکان های مهمی است که توریست ها در سفر به باکو از آن دیدن می کنند.

موزه ادبیات نظامی باکو

ساحل بیلگاه

این ساحل در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی بیلگا قرار گرفته است درست است که باکو شهری ساحلی است و خط ساحلی بسیار طولانی دارد اما این ساحل با توجه به عالی بودن از آلودگی های نفتی ساحلی تمیز و زیباست برای ورود و بازدید همگان آزاد هستند اما برای استفاده از تخته های آفتاب باید مبلغ ناچیزی پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *