صومعه سوملا ترابزون ترکیه

صومعه سوملا ترابزون ترکیه

صومعه سوملا یا مریم مقدس در ۵۰ کیلومتری جنوب ترابزن قرار گرفته است که یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر ترابزن است. این صومعه تاریخی یکی از از برجسته ترین صومعه های کشور ترکیه محسوب می شود.

صومعه سوملا در ترابزون ترکیه

صومعه سوملا یکی از از برجسته ترین صومعه های تاریخی کشور ترکیه محسوب می شود، این که قدمت این صومعه چقدر است و تاریخ ساخت آن به چه زمانی بر می گردد یا اینکه دستور ساخت این صومعه به چه علت در این مکان و توسط چه کسی صورت گرفته است خیلی مشخص نیست اما قدمت آن را به حدود یک هزار سال پیش تخمین می زنند و یکی از افسانه هایی که در رابطه با ساخت این جمعه می گویند این است که دو راه به یونانی تصاویر مریم مقدس را روی دیواره غار مشاهده کردند و تصمیم گرفتند تا در این مکان صومعه‌ی را بسازند و وقف مریم‌مقدس نمایند.
البته بعضی از محلی آن علت ساخت این صومعه بر فراز کوه را ایمن ماندن از حمله دشمنان فرضی می دانند این صومعه در حال حاضر یکی از جاذبه های اصلی گردشگران نیست که به ترابزون ترکیه سفر می کند.

صومعه سوملا ترابزون

در شهر ترابزون ترکیه در بالای صخره هایی پر از شیب کوه زیگانا و انبوهی از جنگل های بسیار زیبا صومعه سوملا قرار گرفته است و در زمان بازدید از این صومعه قطعاً شما در فضای قرار گرفته اید که تجربه آن برای شما بی نظیر خواهد بود. ارتفاعی که این صومعه با سطح زمین دارد ۱۲۰۰ متر است است خود بنا ۳۰۰ متر از پارکینگ بالاتر قرار گرفته است و به شکلی طراحی شده است که اکثر صومعه های کنار آب و غارها به این شکل ساخته می شود.

پله های صومعه سوملا

در فراز دره آلتیندره صومعه به نام سوملا قرار گرفته است که ساخت آن را به سال ۳۸۶ میلادی و دستور تئودوسیوس یکم و امپراتور روم نسبت می دهند.

ورودیه صومعه سوملا ترابزون

در طول سالیان سال در قسمت‌های مختلف این صومعه دچار تخریب و تعمیر شد و در آخر در قرن ۱۳ میلادی به شکل کنونی در آمد و از سال ۱۹۲۳ به طور کلی تخلیه و متروک شد.

علت متروکه شدن صومعه

صومعه سوملا در سال 1923 به دنبال تبادل اجباری جمعیت بین یونان و ترکیه متروکه شد. راهبان در حال خروج اجازه نداشتند تا هر چیزی را با خود ببرند ، بنابراین آنها نماد معروف سوملا را در زیر کف کلیسای سنت باربارا دفن کردند. این نماد معروف بعداً هنگامی که یک راهب به طور مخفیانه به سوملا بازگشت و این نماد را بازیابی کرد ، به یونان منتقل کرد. در حال حاضر صومعه سوملا چیزی جز یک جاذبه توریستی نیست و هر روزه انبوهی از گردشگران از آن بازدید می کنند

داخل صومعه سوملا ترابزون

داخل این صومعه بسیار کوچک است پس برای آنکه در زمان خلوتی از آن بازدید کنید بهتر است اوایل صبح یا اواخر بعد از ظهر را برای بازدید انتخاب نمایید چون در زمانی که گردشگران در داخل این صومعه جمع می شوند بسیار شلوغ می شود متاسفانه با وجود مرمت های بسیاری که برای این صومعه انجام شده است گردشگران با یادداشت اسامی خود بر روی دیوارهای داخلی و خارجی باعث تخریب و از بین رفتن اصالت آن می شوند.

برای بازدید از صومعه چه کنیم؟

هیچ وسیله نقلیه عمومی برای بازدید از صومعه سوملا وجود ندارد پس بهترین راه استفاده از وسیله شخصی یا گرفتن تور از آژانس های مسافرتی است. قیمت تور در حدود ۵۰ لیر است اما باید از تور لیدر خود بپرسیدکه ۱۵ لیر ورودیه صومعه شامل هزینه تور می شود یا باید اضافه پرداختی داشته باشید. از زمانی که ماشین در پارکینگ متوقف می‌شود حدود ۳۰ دقیقه باید پیاده روی داشته باشید تا به صومعه برسید. صومعه ۳۰۰ متر بالاتر از محل پارک خودرو ها قرار گرفته است.

نقشه صومعه سوملا ترابزون

ساختمان صومعه

ساختمان اصلی دارای قسمت هایی مثل کلیسای صخره ای اتاق شاگردان آشپزخانه اتاق مهمان کتابخانه و فواره ای که از آن برای جمع آوری آب کوهستان استفاده می شده است. یکی از نکاتی که باعث جذاب شدن این کلیسا می‌شود ورودیه آن است که مانند قسمت های داخلی با نقاشی هایی که نماد داستان هایی از انجیل و حضرت عیسی و مریم مقدس است پوشیده شده است.

سوملا ترابزون

آدرس: Altındere Mahallesi, Altındere Vadisi Milli Parkı سوميلا, Altındere Vadisi, 61750 Maçka/Trabzon, Turkey

ساعت بازدید: 9صبح تا 19 عصر

ورودیه: 15 لیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *