عمارت آتاتورک در ترابزون ترکیه

عمارت آتاتورک در ترابزون ترکیه

عمارت کلاه فرنگی از جاذبه های بسیار پرطرفدار گردشگران است که سالیانه بسیاری برای بازدید از این مکان به شهر ترابزون سفر می کنند.

عمارت آتاتورک در ترابزون

کشور ترکیه یکی از قدرتمند ترین کشور ها در صنعت گردشگری است و سالانه درآمد هنگفتی از این صنعت دارد. درست است که حملات تروریستی در سال های اخیر قدرت از رونق این صنعت در کشور ترکیه کاسته است اما می توان این اثر را تقریباً نادیده گرفت. گردشگران معمولاً برای خرید کردن از بازارها تفریحات ساحلی و همچنین بازدید از آثار تاریخی ترکیه به این کشور سفر می کنند. درست است که شهرهای بزرگی مثل آنکارا استانبول آنتالیا ازمیر در صدر شهرهای توریستی این کشور به حساب می‌آیند اما شهرهای کوچک ترین مثل ترابزون وان قونیه نیز سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

هر کدام از این شهرها دارای جاذبه‌های توریستی خاصه خود هستند عمارت کلاه فرنگی آتاتورک از جمله آثار تاریخی است که گردشگران در سفر به ترابزون از آن بازدید می کنند.موقعیت قرارگیری شهر ترابزون به گونه‌ای است که در نزدیکی دریای سیاه و شمال ترکیه قرار گرفته است هر چند که ترابزون به تازگی برای جذب گردشگران متمرکز شده است اما جاذبه های آن به قدری جذاب است که گردشگران مسیر طولانی زمینی را نیز برای بازدید از این شهر طی می کند.

عمارت کلاه فرنگی ترابزون

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید می توانید با استفاده از یک پرواز داخلی از شهر های آنکارا و استانبول به ترابزون سفر کنید و این جاذبه زیبا را نیز از دست ندهید.

مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک اولین رئیس جمهور کشور ترکیه که پس از تشکیل جمهوری ترکیه اقدام به سفر های مختلفی در شهرهای این کشور کرد در طی این سفر های داخلی هنگامی که از شهر ترابزون بازدید می کرد اقامت در روزهای در عمارت کلاه فرنگی به همراه همسر و همراهانش داشت.با احتساب زیرزمین این ساختمان چهار طبقه دارد که در حال حاضر تبدیل به موزه شده است. این عمارت که ابتدا متعلق به یک پسر ثروتمند یونانی به نام کنستانتین کابایانیدیس بود و از آن به عنوان یک اقامتگاه تابستانی استفاده می‌کرد پس از اقامت آتاتورک در این عمارت شهردار ترابزون به عنوان هدیه این ملک را از صاحب اصلی خود خریداری کرده و به آتاتورک هدیه کرد.

ویلای آتاتورک در ترابزون

عمارت آتاتورک ترابزون ترکیه

آتاتورک در ۳۰ شب ترابزن در سال های ۱۹۳۰ ۱۹۲۴ و ۱۹۳۷ در مجموع به مدت سه شب در این عمارت اقامت داشت. در حال حاضر این عمارت به عنوان موزه استفاده می شود و متن سخنرانی آتاتورک در ۱۵ سپتامبر ۱۹۲۴ را به صورت مکتوب در طبقه همکف در خود حفظ می کند. عکس آتاتورک و رضاشاه شاه در این موزه نگهداری می شود.

عمارت آتاتورک

موقعیت عمارت کلاه فرنگی

عمارت یا کوشک آتاتورک در منطقه سویوک سو در ارتفاعات ترابزون در منطقه جنگلی پوشیده از درختان کاج واقع شده است. برای دسترسی به این منطقه باید از میدان اصلی شهر سوار خودرو شوید.عکسبرداری از داخل این عمارت ممنوع میباشد و ورودی که باید برای بازدید پرداخت کنید ۷ لیر می باشد.

با توجه به مستندات تاریخی آتاتورک در این اقامتگاه اوقات سختی را گذرانده است باید گفت که او او در خانه دیگرش در کایسری هم احساس خوشایندی نداشته است. با توجه به اینکه این عمارت یکی از زیباترین بناهای ساخته شده در این شهر است اگر به ترابزون سفر داشتید توصیه می کنیم از این بنا دیدن نمایید.

حیاط و محوطه این عمارت به قدری زیباست که چشم همه را نوازش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *