دریاچه اوزون گل | روستای اوزون گل ترابزون ترکیه

دریاچه اوزون گل ترابزون ترکیه

ترکیه با داشتن جاذبه های فراوان یکی از مقاصد گردشگری مهم در جهان است. شاید اکثر کسانی که به ترکیه سفر می‌کنند تنها به قصد خرید به این کشور سفر می کنند اما باید بدانید شهرهای مختلف ترکیه هرکدام با داشتن جاذبه های مختلف سلیقه های مختلف گردشگران را مرتفع می سازند.

دریاچه اوزون گل

شهرهای شمال ترکیه که در مجاورت دریای سیاه قرار گرفته اند از جاذبه های فراوانی برخوردار هستند از میان این شهرهای ساحلی می‌توان به ترابزون اشاره کرد. ترابزون که در میانه راه ابریشم بین ایران و استانبول قرار گرفته است از قدیم الایام جزو شهر های مهم و بنادر اصلی یاد می شده است. شهر ترابزون که به مرکزیت استان ترابزون است یکی از شهرهای مهم برای گردشگران ترکیه محسوب می شود. بعد از بازدید از عمارت آتاتورک، صومعه سوملا، موزه ایاصوفیه ترابزون مراکز خرید قلعه ترابزون پارک بوزتپه و سایر جاذبه های این شهر شهر بهتر است از جاذبه های خارجی آن نیز غافل نشوید تنها در ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر ترابزون روستای بسیار معروف ای قرار گرفته است که یکی از عوامل مهم جذب گردشگر به ترابزون است. روستای اوزون گل که به سوئیس ترکیه معروف است در جنوب شرقی شهر ترابزون قرار گرفته است.

دریاچه اوزون گل

مهمترین عامل شهرت روستای اوزون گل دریاچه ای در مرکز آن است که به علت رانش زمین و به شکلی طبیعی به وجود آمده است. روستا در بین کوه های زیارت و هالیزدن قرار گرفته است و ارتفاع این روستا در ۱۱۲۵ متری از سطح دریا است. روستا در در انبوهی از سرسبزی کوه های پوشیده از درختان جنگلی و رودخانه ها قرار گرفته است دریاچه اوزون گل به علت رانش زمین و بالا آمدن سطح زمین در مسیر رود های کوهستانی به وجود آمده است این دریاچه به بزرگی ۵۰۰۰۰ متر مربع و عمقی برابر ۱۵ متر دارد.

دریاچه اوزون گل

منظره زیبای اطراف دریاچه برای پیاده روی محیطی منحصر به فرد را ایجاد کرده است. اگر یک ساعت و نیم مسیر شهر ترابزون تا روستای اوزون گل را طی کنید علاوه بر تماشای مناظر زیبای این مسیر در قصد با منطقه‌ای مواجه می‌شوید که زیبایی آن خیره کننده است. روستایی در میان دو کوه،کوه های پوشیده از درختان سبز رنگ،دریایی از ابر و دریاچه های بزرگ در دل این روستا قطعاً خاطره ای دل انگیز را برای شما ایجاد خواهد کرد.

تفریحات دریاچه اوزون گل

قطعاً در هر منطقه‌ای که دارای رودخانه و دریاچه باشد تفریحات آبی وجود خواهد داشت. یکی از این تفریحات آبی قطعه قایق سواری در دریاچه زیبای اصول خواهد بود.

یکی از معروف ترین غذاهای این منطقه قزل آلا است. علت آن نیز شهرت خواص قزل آلا های دریاچه این شهر است اگر به ماهیگیری علاقه مند هستید و امکانات آن را دارید قطعاً در این سفر وسایل مورد نیاز خود را همراه ببریدبا توجه به قرارگیری این روستا در دامنه کوه زیبا علاقه مندان به پیاده روی و کوهنوردی را بر آن می دارد که به دل کوه زده و از پیاده روی و کوهنوردی لذت ببرندبا توجه به خط ساحلی بسیار طولانی این دریاچه اگر قصد داریم تمامی طول مسیر را طی کنید می توانید دوچرخه کرایه نمایید.

همه افراد با هر میزان توانایی در عکاسی قطعاً با دیدن منظره ای زیبا دست به دوربین خواهند شد شاید امکانات عکاسی خاصی را همراه خود نداشته باشید و یا اینکه دوربین تلفن همراه شما خیلی کیفیت بالایی نداشته باشد اما قطعاً برای ثبت خاطره در این روستا عکاسی خواهید کرد.

چتربازی بر فراز دریاچه اوزون گل یکی دیگر از تفریحات این روستا است که شاید دیدن این امکانات در این روستای کوچک دور از انتظار شما باشد. هزینه ی این تفریح قطعاً کمی بیشتر از سایر تفریحات است چیزی در حدود ۳۵۰ تا ۴۵۰ لیر ترکیه باید برای استفاده از این امکانات پرداخت نمایید.

از المان های خواصی که در روستا وجود دارد می‌توان به مسجد اوزون گل و همچنین پل از اون گل اشاره کرد. مسجد سفید رنگ در حاشیه دریاچه با دو مناره بلند به سبک عثمانی قطعاً در ابتدای سفر چشم شما را به خود جذب خواهد کرددر ادامه روستا گردی قطعاً پلی را در روی رودخانه خواهید دید که از چوب ساخته شده است و گردشگران برای ثبت خاطره روی آن مشغول عکاسی خواهند بود.

روستای اوزون گل

اقامتگاههای روستای اوزون گل

هر منطقه‌ای که گردشگران سفر را به آن آغاز می کنند دچار تغییر و تحولات خاصی خواهد شد این روستا نیز مستثنا نبوده و با ورود گردشگران تغییرات بسیاری پیدا کرده است از این تغییرات می توان به ساخت هتل ها و اقامتگاه ها و مهمانخانه های فراوانی اشاره کرد اقامتگاه ها با داشتن امکانات مختلف در قیمت های مختلفی کرایه داده میشوند بعضی از آنها اقامت با صبحانه و ناهار دارند و بعضی فقط اقامت تک اما می‌توان گفت که نگران اقامت خود در این روستا نباشید قطعاً جای مناسبی برای خود پیدا خواهید کرد البته می توانید قبل از سفر هتل و اقامتگاه خود را رزرو نمایید.

امکانات رفاهی روستا

در سال ۲۰۰۸ به دستور دولت ترکیه برای جلوگیری از خیس شدن جاده های ساحلی حصاری را در اطراف دریاچه تعبیه کردند که البته این کار با مخالفت بعضی از محیط دوستان مواجه شد. همچنین در اطراف دریاچه رستورانها و کافه های بسیاری افتتاح گردیده است که می توانید در محیطی بسیار بکر و زیبا استراحت کرده و از غذاهای لذیذ این منطقه مثل ماهی قزل آلا استفاده نمایید.

این روستا درست است که قدری کوچک است اما امکاناتی مثل فروشگاه ها مختلف پارکینگ شهربازی آلاچیق و نیمکت است.

درست در مقابل مسجد این روستا تعدادی دوربین های دوچشمی قرار داده شده است که می‌توانید مناظر اطراف را با استفاده از آنها مشاهده نمایید.

با توجه به آن که در بالا اشاره شد ارتفاع این روستا از سطح آب ۱۱۲۵ متر است است پس می توان گفت که این منطقه آب و هوای ییلاقی دارد و در بیشتر فصول سال دارای بارندگی و هوایی رو به خنکی خواهد داشت. این منطقه در کل فصول سال دارای بارندگی است اما ما در فصل تابستان قدر این بارش ها کمتر شده و دما به ۲۵ درجه سانتیگراد می رسد پس بهتر است که در تمامی فصول سال لباس گرم همراه خود داشته باشید اما اگر می خواهید بهترین زمان را انتخاب کنید بهتر است دو ماه اول فصل تابستان را برای سفر به این روستا و شهر ترابزن انتخاب نمایید تا بتوانید از مناظر زیبای این شهر استفاده کنید. در فصل زمستان بارش ها قابل توجه بوده و اوزون گل سرد و برفی خواهد بود. شاید شما دوست دارین سرما باشید اما این نکته را فراموش نکنید که مسیرهای دسترسی در زمانهای بارانی و بارشی سخت تر خواهد بود.

روستای اوزون گل

مسیرهای دسترسی به روستای اوزون گل

در منطقه چای کارا از استان ترابزون دریاچه اوزون گل درفاصله ۹۸ کیلومتری از مرکز این استان یعنی شهر ترابزون قرار دارد. برای دسترسی به این دریاچه باید زمانی بین یک و نیم ساعت تا دو ساعت را در نظر داشته باشید. هزینه ها به انتخاب شما متفاوت خواهد بود،اگر از تور های گردشگری استفاده نمایید بین ۵۰ تا ۳۰۰ لیر متغیر خواهد بود و علت این متغیر بودن امکانات مختلفی است که تورها به گردشگران می دهند. می توانید برای رفتن به این روستا سوار اتوبوس های شهر چای کارا شوید که هزینه ای در حدود ۳۰ تا ۴۰ لیر خواهد داشت. بعد از رسیدن به منطقه چایکارا با استفاده از تاکسی ها خود را به روستای اوزون گل برسانید.

نقشه روستای ازون گل

توصیه نهایی

قطعاً دیدن جاذبه های طبیعی و همچنین استفاده از آب و هوای بسیار مطبوع خواست هر انسانی است،اگر به شهر ترابزون سفر می کنید و از جاذبه های سنتی و مدرن آن دیدن می نمایید توصیه می شود روستای اوزون گل را از دست ندهید اما آنچه می توانند این سفر را خاص و منحصر به فرد نماید ماندن یک شب کمپی در جنگلهای این روستا است. با توجه به فضای یکر و جنگلی مناسبی که در این روستا وجود دارد مناطق امن کمپی در آن تعبیه شده است که می توانید از آژانس ای که از آن تو را خریداری می کنید بخواهید یک شب در این روستا برای شما اقامت جنگلی رزرو نمایند البته این یک توصیه شخصی است و شما با توجه به شرایط خاص خود می توانید آن را در اولویت های خود قرار دهید.

ترابزون در زمستان

روستای اوزون گل در زمستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *