میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

این مکان یک میراث جهانی ثبت شده است و در فهرست یونسکو قرار دارد. این بنا به دستور شاه عباس اول ساخته شد تا در دوران صفویه میدان اصلی پایتخت باشد

میدان نقش جهان اصفهان یادگار دوره صفوی

 وقتی وارد اصفهان می شوید و کاوش در شهر را شروع می کنید ، برجسته ترین آثار دیدنی شهر را در میدان نقش جهان و اطراف آن خواهید دید. در حال حاضر نام رسمی آن میدان امام خمینی است هر چند به همان نام قدیمی خود شهره است. این مکان یک میراث جهانی ثبت شده است و در فهرست یونسکو قرار دارد. این بنا در اوایل قرن 17 میلادی توسط شاه عباس اول ساخته شد تا در دوران صفویه میدان اصلی شهر باشد. میدان نقش جهان با 160 متر عرض و 508 متر طول و همچنین جاذبه های فوق العاده دیدنی پیرامونش و مغازه های صنایع دستی در اطراف آن ، در چشمان بازدید کننده هایش اشک شوق می آفریند. در تور اصفهان حتما از مشاهده جاذبه های بی نظیر میدان نقش جهان و اطراف شگفت زده خواهید شد.

نمایی از میدان امام خمینی

نمایی از میدان نقش جهان

میدان کلمه ای فارسی است که به فضای بزرگ و گسترده ای که اتفاقات اصلی شهر در آن رخ داده می دهد اطلاق می شود. محلی که مردم از اخبار و آگاه شده و باهم تبادل اطلاعات می کنند. این محل قلب شهر بوده است که مهمترین اتفاقات در آن رخ داده است. اعلانات سلطنتی برای عموم خوانده می شد ، اقتصاد به نمایش گذاشته می شد ، مسائل مذهبی تجلی می یافت و از این قبیل. این میدان به دستورشاه عباس اول سه کیلومتر دورتر از بازار و مسجد جامع شهر در آن زمان ساخته شود.
در ابتدا هیچ باغی در وسط میدان وجود نداشت. درعوض ، فضای مسطح بزرگی برای بازی چوگان استفاده می شد. دروازه ها را می توانید در شمال و جنوب میدان مشاهده کنید.

چه جاذبه هایی در میدان نقش جهان وجود دارد؟

از نظر بناهای تاریخی ، وسط هر ضلع میدان دروازه وجود دارد. هر یک از آنها ورودی یک بنای تاریخی است. دو مکان مذهبی و همچنین دو مکان تاریخی را مشاهده خواهید کرد. وقتی از جاذبه های توریستی اصفهان بازدید می کنید ، متوجه می شوید که این میدان یک مکان واقعا دیدنی است!

مسجد امام خمینی که سابقاً با عنوان مسجد شاه معروف بود ، در جنوب میدان با کاشی های آبی رنگ و گنبدی عظیم واقع شده است.

مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی این میدان قرار دارد که به دلیل گنبد بی نظیر و همچنین رنگ چشم نواز آن که به تنهایی و بدون هیچ مناره ای در نزدیکی آن ایستاده است ، به راحتی قابل توجه است.

کاخ عالی قاپو ،  بنای حکومتی دوره صفویه ، در ضلع غربی میدان واقع شده است.

سردر بازار قیصریه نیز در ضلع شمالی این میدان به وضوح دیده می شود.

علاوه بر این بناهای تاریخی ، صدها مغازه و کارگاه تولیدی وجود دارد که در آن می توانید سوغات ، صنایع دستی و غذاهای ویژه اصفهان را پیدا کنید. این محیط هنوز همان چیزی است که توسط شاه عباس طراحی شده است: به نمایش گذاشتن اقتصاد فعال و سخت کوشی ایرانی ها.

مسجد امام خمینی

نمای کلی مسجد امام خمینی

نمای کلی مسجد امام خمینی

این نمونه شگفت انگیز از معماران ایرانی دوره صفوی بخشی از پروژه جکومتی شاه عباس است که می خواستند یک مسجد جامع بزرگتر از مسجد جامع قبلی شهر، باشد. رنگهای لاجوردی و فیروزه ای ، دو رنگ گران قیمت برای مردم عادی بود ، اما برای دربار ثروتمند صفوی آن زمان مخارج مهم نبود. وفور آثار کاشی کاری و طرح های زینتی به رنگ فیروزه ای و لاجوردی ، هنگام ورود به این مسجد نفس شما را بند خواهد آورد.

کاشی کاری مسجد امام اصفهان

کاشی کاری مسجد امام اصفهان

چهار شبستان با یک حوض بزرگ در وسط ، حیاط مسجد را تشکیل می دهد. دو مناره اضافی در ورودی شبستان اصلی به بازدید کنندگان نشان می دهد که محفظه اصلی گنبدی با محراب اصلی مسجد کجاست. دو حیاط متقارن مدرسه مذهبی هستند که در اینجا ساخته شده اند تا تأکید بر اهمیت آموزش توسط حکومت باشد.

مسجد شیخ لطف الله

نمای کلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

نمای کلی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

اگرچه این بنا به اندازه مسجد شاه بسیار بزرگ نیست ، اما زیبایی قسمت داخلی گنبد و نقوش آن و همچنین کتیبه ها شگفت آور است. این واقعیت که هیچ مناره یا حیاط وجود ندارد ، نشانگر اصلی ترین هدف از ساخت این مسجد است که به یک مورد دیگر نزدیک است. منظور این بود که توسط اعضای خانواده ، به ویژه اعضای همسر شاه استفاده شود. آنها می توانستند از طریق یک راهرو زیرزمینی که از میدان عبور می کند ، از کاخ مقابل عالی قاپو بدون اینکه توسط مردم دیده شوند به سمت این مسجد وارد شوند.

کاخ عالی قاپو

نمای کلی کاخ عالی قاپو اصفهان

نمای کلی کاخ عالی قاپو اصفهان

این کاخ محل اقامت و ارگ حکومتی شاه عباس اول بود. وی سفیران ، پادشاهان ، والیان و سایر مقامات را در این کاخ پذیرایی می کرد. آنها از بالای ایوان این کاخ به روبروی میدان می نگریستند و به اقتصاد رونق بخش پایتخت ایران نگاه کردند و می دیدند:

کاروان ها و چادرهای آنها از مناطق مختلف جهان ،
رژه نظامی ارتش پارسی ،
بازرگانان محلی و دفاتر آنها ،
کارگاه های تولیدی پر رونق و خریداران

خانواده شاه در طبقه فوقانی بنا زندگی می کردند که یک اتاق خصوصی و ساکت از اتاق با دکوراسیون بی نظیر برای آنها آماده  شده بود. چند بالکن در قسمت پشت ساختمانها مکانهایی است که می توانست باغهای سلطنتی اصفهان را که توسط دربار صفوی طراحی شده و به خوبی از آن مراقبت می شد تماشا کند.

بازار قیصریه

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه

یک نکته مهم این واقعیت است که قیصریه نوعی بازار در بین بازارهای مختلف ایران است . بنابراین ، بازار میدان امام فقط به آنچه در داخل این گذرگاه دیده می شود محدود نمی شود. در حقیقت ، تمام مغازه های اطراف میدان جزئی از بازار هستند. شما این روزها چیز دیگری در بازار قیصریه مشاهده نخواهید کرد ، اما در اصل طوری طراحی شده است که محلی است که اشیاء کوچک اما با ارزش برای فروش گذاشته می شوند.

پشت آنچه که در میدان امام دیده می شود ، گذرگاه هایی وجود دارند که مغازه ها و کارگاه های بیشتری دارند. همه آنها فعالانه مشغول تجارت و ارائه کالاهای مختلف و انواع خاص صنایع دستی هستند. انتهای بازار قیصریه به بازار قدیمی ، در سه کیلومتری از میدان با تعداد زیادی مغازه ، سراهای کوچک ، تیمچه و غیره متصل است.

بسیاری از افراد دوست دارند در غروب آفتاب و عصر با نورپردازی ، میدان نقش جهان را ببینند. همچنین در اطراف میدان چند قهوه خانه و رستوران وجود دارد که می توانید از غذاهای سنتی اصفهان مثل بریانی لذت ببرید. به خاطر داشته باشید که در وسط روز ، اکثر مغازه ها بسته می شوند و بعد از ظهرها حدود ساعت 4 بعدازظهر مجدداً بازگشایی می شوند.

بازدید از میدان نقش جهان اصفهان طی یک روز می تواند خاطره ای بسیار زیبا باشد که سالها به خاطر می آورید. شکی نیست اگر به دنبال چنین گشت و گذار در این میدان باشید ، اوقات بسیار دلپذیری را در آنجا خواهید گذراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *