مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان می تواند به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی شناخته شود و از آن به عنوان الگویی بی نظیر در طراحی سایر مساجد استفاده شده است

مسجد جامع اصفهان ، نمایشگاهی از سیر تحول معماری اسلامی در ایران

در مقاله قبلی درباره میدان نقش جهان اصفهان صحبت کردیم. در این مطلب شما را با جاذبه دیدنی دیگری از دیار نصف جهان آشنا خواهیم کرد. مسجد جامع اصفهان که به نام مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز شناخته می شود یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی ایرانی است. این مسجد در سال 2012 توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

این مسجد قرن هاست که تاریخ معماری اسلامی در ایران را به نمایش گذاشته است. این بنای تاریخی به عنوان یک بنای مرجع، می تواند با درک مفاهیمی بهتر از معماری اسلامی در ایران ، باستان شناسان و علاقه مندان به تاریخ را در مطالعاتشان یاری دهد.

ایوان صاحب در مسجد جامع اصفهان

ایوان صاحب در مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان می تواند به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی شناخته می شود و از آن به عنوان الگویی بی نظیر در طراحی سایر مساجد استفاده شده است. شبستان و تزئینات زیبای گچبری ، آثار کاشی کاری ایرانی و همچنین خوشنویسی که از هر گوشه ای از مسجد دیده می شود ، منحصر به فرد بودن آن را نشان می دهد.

تاریخچه مسجد جامع اصفهان

ساختمان کلی مسجد از طریق بخش های مختلفی که در دوره های مختلف تاریخی به آن اضافه شده اند ، در شرایط فعلی خود تکامل یافته است. بنابراین ، این بنا را نمی توان به یک دوره تاریخی خاص نسبت داد. کاوش های باستان شناسی و شواهد تاریخی نشان می دهد که ساختار اصلی مسجد مربوط به دوره قبل از اسلام است.

گفته می شود این بنا ابتدا به عنوان آتشکده ساخته شده است و از آن برای اجرای آیین های مذهبی استفاده شده است. کشف یک سنگ حکاکی شده با نقوش ساسانی این فرض را اثبات می کند.

کار خیره‌ کننده محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان 

کار خیره‌ کننده محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان

پس از فتح ایران و حکومت مسلمانان در ایران ، این بنا مرمت و به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. در دوره عباسیان ، معماران این مسجد را با آجر و خشت ساختند. با این حال ، بناهای زیادی در طی سالیان متمادی ساخته شده و به ساختار اصلی مسجد اضافه شده است.

بنابراین ، تکامل معماری ایرانی در این ساختمان قابل مشاهده است. این بنا سبکهای معماری را از دوره های عباسی تا صفویه نشان می دهد و می تواند در درک معماری اسلامی در ایران نقش بسزایی داشته باشد.

معماری مسجد جامع اصفهان

از آنجایی که معماران ایرانی از سبک معماری خاص خود در ساخت ها و طراحی های خود پیروی کرده اند ، معماری ایرانی تأثیر آشکاری در شکل گیری معماری اسلامی داشته است. کاشی کاری های ظریف و زیبا در ورودی مسجد ، سبک ایرانی اسلامی خود را حفظ کرده و منظره حیرت انگیزی را برای مسجد به وجود آورده است. علاوه بر این ، گنبدها و ستون های بسیار چشمگیر در این مجموعه وجود دارد.
مسجد جامع اصفهان مساحتی بیش از 1040 متر مربع دارد. معماران در طراحی قسمت های مختلف مسجد از الگوهای دایره ای استفاده کرده اند. با این حال ، ستون ها به صورت مقطع مربع و کتیبه های حکاکی شده طراحی شده است.

این مسجد همچنین چندین حیاط سنگ فرش بزرگ دارد. تزیینات گچبری در بالای پنجره ها کاملاً نمایانگر ویژگی های ظریف معماری صفوی است و به ارائه محیطی زیباتر کمک می کند.
تزئینات گچبری در سالن ورودی مسجد به طور مستقیم نمایانگر پیشینه تاریخی مسجد است و به ظرافت هر چه تمام تر طراحی شده اند.

آثار گچبری مسجد جامع اصفهان

بخشی از کتیبه کاری گچ بری درویش ایوان مسجد جامع اصفهان

در حیاط مسجد عتیق دو گنبد اصلی وجود دارد. اولین گنبد که در قسمت جنوبی ایوان مسجد قرار دارد ، به دوره سلجوقی بر می گردد. این گنبد آجری به وضوح ویژگی های معماری سلجوقی را نشان می دهد. گنبد دوم ، که در ضلع شمالی حیاط قرار دارد ، شاهکاری است که در همان دوره به این مسجد اضافه شده است.

ایوان های مسجد عتیق اصفهان

معماران اصفهانی در دوره های مختلف تاریخی ، یکی دیگر از بخش های خیره کننده مسجد را به آن اضافه کرده اند. این ایوان ها عبارتند از:

ایوان صاحب در ضلع جنوبی مسجد

ایوان درویش در ضلع شمالی مسجد

ایوان استاد در ضلع غربی مسجد

ایوان شاگرد در ضلع شرقی مسجد

کاشی کاری های مسجد عتیق اصفهان

آثار کاشی کاری صاحب عیوان در مسجد عتیق اصفهان

ایوان صاحب  در دوره سلجوقی در مسجد عتیق ساخته شده است. با این حال ، تزئینات گچبری آن متعلق به دوره صفویه است. آثار کاشی کاری دقیق و زیبا در ایوان استاد متعلق به دوره سلجوقی است. این آثار کاشی کاری که مزین به خطاطی های خوشنویسی نسخ و ثلث است ، چشم اندازهای خوبی را ارائه داده اند و بیانگر مهارت بالای هنرمندان است.

منبرهای چوبی حکاکی شده از ویژگی های قابل توجه مسجد است و از دیدگاه های مختلف قابل بررسی است. کتیبه های ظریف آجری که به خط کوفی در طاق گنبد مظفری شبستان نوشته شده ، خیره کننده است. آنها به نوبه خود جنبه جالب دیگری از زیبایی های معماری را در این مسجد ارائه می دهند.

با گذشت سالها ، معماران بخش های خاصی را به قسمت اصلی مسجد الحاق کرده اند که هر یک نمایانگر ویژگی های معماری دقیق و ظریف است. برخی از این ویژگی ها از دوره های مختلف تاریخی از جمله سلجوقیان ، عباسیان ، صفویان ، دیلمیان است بنابراین گردشگرانی که از این اثر تاریخی بازدید می کنند می توانند در بهترین شرایط معماری اسلامی ایران را در این مسجد مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *