بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده در آسیا و خاور میانه است و به گفته برخی بزرگترین نوع آن در جهان است

بازار بزرگ تبریز را در سفر به تبریز فراموش نکنید

بعد از بازدید از مسجد کبود تبریز نوبت به بازار بزرگ تبریز است. بازار تاریخی تبریز ، به عنوان میراثی پر ارزش در سال 2010 ، ثبت میراث جهانی شده است و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری این شهر است. سفر به تبریز و گشت گذار در شهر بدون در نظر گرفتن بازار تبریز معنی ندارد. بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده در آسیا و خاور میانه است و به گفته برخی بزرگترین نوع آن در جهان است. واقعیت این است که این مکان بسیار جذاب است و بازدید از آن بسیار توصیه می شود.

تاریخچه مجموعه تاریخی بازار تبریز

در حقیقت ، تاریخ این بازار به زمان سلجوقیان ، قرن دوازدهم میلادی برمی گردد. از آنجا که تبریز در مسیر اصلی تجارت شرق – غرب و مسیر ابریشم قرار داشته است ، بازار آن به عنوان قلب اقتصادی یک شهر بزرگ در ایران ، جایگاه بسیار مهمی کسب کرده بود. در طول تاریخ ، مسافران و مورخان در یادداشت های خود وفور کالاهایی مانند میوه ، پارچه با کیفیت بالا ، سنگهای قیمتی و غیره را دلایلی ذکر کرده اند که به طور مداوم به محبوبیت بازار تبریز کمک کرده است .

بازار فرش فروشان تبریز

راسته فرش فروشان بازار تبریز

هنگامی که بغداد در قرن سیزدهم میلادی توسط مغول ها تصرف شد ، تبریز اهمیت بیشتری پیدا کرد. تبریز در قرن 14 میلادی، آنقدر پیشرفت کرد که مارکو پولو و ابن بطوطه آن را به عنوان یکی از ثروتمندترین مراکز تجاری دنیا توصیف کردند. در قرن شانزدهم میلادی ، تحت حاكمان صفوی ، تبریز مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بازار آن نمایانگر اقتصاد كشور بود. تولید اقلام ساخته شده از مس و چرم افزایش یافته است. ساخت اسلحه و صابون رشد کرد.

در قرن هفدهم میلادی ، هنگامی که شاه عباس اول پایتخت را از تبریز به اصفهان منتقل کرد ، بازار تبریز بخشی از اهمیت خود را از دست داد اما آن را تا حدودی هم در شهر و هم در شمال غربی ایران حفظ کرد. با وجود چندین مرکز خرید و سایر مناطق تجاری در تبریز ، بسیاری از مردم هنوز هم بخاطر نیازهای خرید خود ترجیح می دهند به این مکان بروند.

یک زمین لرزه ویرانگر در اواخر قرن 18 میلادی خسارات زیادی به شهر و همچنین اقتصاد آن و بازار وارد کرد. حدود 100 سال پیش سیلی ویرانگر زیان زیادی به این مجموعه وارد کرد.

بازار طلافروشان تبریز

راسته طلافروشان بازار تبریز

همانطور که قبلاً در مورد بازارهای ایران ذکر کردیم ، نباید به بازارها فقط به عنوان مراکز خرید سنتی از دوران قدیم نگاه کرد. آنها خیلی بیشتر از اینها هستند به عنوان مثال ، آنها نقش تعیین کننده ای در سیاست های کشور داشته اند. آنها نقش عمده ای را در همبستگی با جنبش های مذهبی ، انقلابی و اقتصادی در ایران ایفا کرده اند. به همین دلیل مجلس قانون اساسی ، جایی که تقریباً یک قرن پیش انقلابیون مشروطه در آن تحصن کرده بودند ، در حاشیه بازار تبریز قرار دارد.

در ابتدای دوره پهلوی اقتصاد شهر رونق گرفت و بازار آن تا حد زیادی تعمیر و بازسازی شد. بازار تبریز نقش عمده ای در حمایت از انقلاب اسلامی در سال 57 خورشیدی داشت.

بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

طراحی و تزئینات چشم نواز سقف بازار تبریز

بازار تبریز یک مجموعه بزرگ است که از چندین کاروانسرا ، تیمچه ، سرا ، حجره و دالان تشکیل شده است. شکل گیری تدریجی و ترکیب این بخش ها آنها را به صورت مجموعه ای  با یکدیگر بهم پیوسته است تا در ضمن ارائه بهترین خدمات در عین حال معامله گران محلی بتوانند محصولات را به راحتی تهیه و فروش و توزیع کنند. در بین تمام این بخش ها ، می توانید بازار امیر (برای طلا و جواهرات) ، مظفرانیه (بازار فرش) ، بازار کفش و غیره را پیدا کنید.

اگر به تبریز سفر کردید و از بازار تبریز دیدن می کنید ، حتماً یادتان باشد که قهوه خانه های سنتی بازار را فراموش نکنید. دکوراسیون و تزئینات سنتی، سبک پذیرایی چای و قلیانهای سنتی رنگارنگ روی میزها بسیار دیدنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *