شهر تاریخی میبد و میراث فرهنگی آن

شهر میبد

میبد با داشتن بناها و صنایع دستی ارزشمند خود یکی از جاذبه های گردشگری ایران است. صنایع دستی و رسومات سنتی این شهر نه تنها در سراسر ایران بلکه در سراسر جهان مشهور است

شهر تاریخی میبد و میراث فرهنگی آن

اگر تور یزد را تجربه کرده اید می دانید که به جز بافت قدیمی شهر یزد که پر از جاذبه های دیدنی است، در اطراف یزد هم دیدنی کم نیست و باید آنها را بازدید کرد. یکی از آنها شهر زیبای میبد است. میبد یکی از شهرهای تاریخی استان یزد است و قدمت آن به دوران ساسانیان باز می گردد. این شهر به دلیل اینکه برخی از دیدنی ترین بناهای تاریخی ایران را در خود جای داده است ، توانسته است جایگاه خاصی را در بین جاذبه های دیدنی جهان به دست آورد. میبد یک شهر پرجمعیت در استان یزد و از نظر اقتصادی و صنعت شهری فعال است.

شرایط آب و هوایی شهر کویری میبد از گرم و خشک است. این شهر در شمال غربی شهر یزد واقع شده است. قسمت شرقی به برخی دشتهای مسطح می رسد و قسمت غربی مشرف به کوه ها و ارتفاعات اطراف است.

اراضی کشاورزی برخی مناطق اطراف میبد را تشکیل می دهد که در آن محصولات کشاورزی و باغداری متنوعی انجام می شود.

قنات میبد نیاز به حفظ مداوم دارد

قنات نیاز به حفظ مداوم دارد

از آنجا که تعداد زیادی قنات و منابع آب زیرزمینی در این شهر وجود دارد ، میبد در استان یزد از ارزش بالایی برخوردار است. قنات ها منابع ارزشمندی برای آبیاری زمین های کشاورزی هستند.

تاریخچه شهر میبد

مهمترین یافته های تاریخی و باستان شناسی شهر تاریخی میبد نشان می دهد که اولین ردپا ها از حضور انسان ها در منطقه در اطراف آن بوده است. در حقیقت ، نخستین سکونتگاه های مردم در فیروزآباد ، بیده ، مهرجرد و برجین در نزدیکی رودخانه های قدیمی منطقه آغاز شده است.

قنات نیاز به حفظ مداوم دارد

مردم محلی با استخراج سنتی آب از قنات های زیرزمینی به خوبی آشنا بودند و از این منابع آب برای معیشت و رفاه خود استفاده می کردند. اگر بخواهیم دوره خاصی را برای ظهور میبد بیان کنیم ، به زمان دوره ساسانیان بر می گردد. البته آجر هایی از دوران مادها در نارین قلعه باقیمانده حاکی از حکومت قدرتمند برخی از حاکمان محلی در میبد است.

بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در میبد

میبد با داشتن بناها و صنایع دستی ارزشمند خود یکی از جاذبه های گردشگری ایران است. صنایع دستی و رسومات سنتی این شهر نه تنها در سراسر ایران بلکه در سراسر جهان مشهور است. امروزه بیشتر مردم با بناهای میبد آشنا هستند. سازمان میراث فرهنگی ایران سعی دارد بیش از هر زمان دیگری صنایع دستی ارزشمند این شهر را به جهانیان معرفی کند.

نارین قلعه در میبد

به عنوان یکی از شهرهای باستانی استان یزد ، شهر تاریخی میبد دارای بناهای تاریخی است که قدمت آن به چند هزار سال قبل باز می گردد. یکی از قدیمی ترین جاذبه های میبد ، نارین قلعه است.

نارین قلعه در میبد

نارین قلعه در میبد

این قلعه باستانی از خشت های بسیار محکم ساخته شده و متعلق به دوره قبل از اسلام است. این بنای تاریخی اکنون در وسط شهر و تپه ای نسبتاً مرتفع قرار دارد. اگر بر فراز نارین قلعه بایستید ، می توانید به راحتی کل شهر اطراف خود را ببینید.

برج کبوتر یا کبوترخانه در شهر تاریخی میبد

درون یک برج کبوترخانه در میبد

یکی دیگر از جاذبه های معروف میبد برج کبوتر خانه است که به معنای واقعی کلمه به معنی برج کبوتر است. این ساختمان زیبا ، نمونه ای از معماری بومی ایران ، مدت هاست که مکان تولید کودهای کشاورزی بوده است.

 برج کبوترخانه در میبد

برج کبوترخانه در میبد

معماری برج کبوتر خانه بی نظیر و چشمگیر است. در قسمت داخلی برج سوراخ های زیادی وجود دارد که هزاران کبوتر را در خود جای داده است. هر کدام یک کبوتر لانه هستند.

درون یک برج کبوترخانه در میبد

درون یک برج کبوترخانه در میبد

برخی از جاذبه های دیگر شهر تاریخی میبد عبارتند از:

• “قلعه مهرجرد” تاریخی که به سلسله زند و افشاریه بر می گردد ،

• مسجد جامع فیروزآباد با کتیبه های ارزشمند خود ،

• مسجد جامع میبد با معماری زیبا

• کاروانسرای صفوی یا موزه زیلو و سفالگری میبد

میراث فرهنگی نامشهود میبد

با توجه به بخشی از میراث فرهنگی نامشهود این شهر ، دو مراسم مهم در میبد برگزار می شود :

مراسم شاه حسن ، شاه حسین در میبد ، با آئین های ویژه مذهبی در ده روز اول ماه محرم برگزار می شود. این مراسم باستانی و اصیل است.

یکی دیگر از مراسم های آیینی که در این شهر برگزار می شود “نخل گردانی” است. این مراسم به شکلی بسیار باشکوه در دهمین روز از ماه محرم (روز عاشورا) به منظور گرامیداشت شهادت امام حسین (ع) در همه مناطق یزد از جمله شهر تاریخی میبد برگزار می شود.

آیین نخل گردانی میبد

آیین نخل گردانی میبد

آیین نخل گردانی عمیقا ریشه در اعتقادات مردم محلی استان یزد دارد. این آیین ماندگار یکی از ارزشمندترین میراث نامشهود ملی است که می توانید در چندین نقطه از ایران پیدا کنید.

صنایع دستی در میبد

شهرت شهر میبد تنها به دلیل وجود آثار باستانی آن نیست. صنایع دستی ، مراسم و جشن هایی که در این شهر برگزار می شود نیز به مناسبت های مختلف جزو میراث فرهنگی نامشهود ایرانیان هستند.

صنایع دستی از چوب ، سفالگری ، زیلو بافی و کاربافی و پارچه بافی تشکیل شده است.

کاربافی در میبد

کاربافی در میبد

صنایع وابسته به پارچه میبد در حال گسترش است. اگر افراد بسیار ماهر این هنر را انجام دهند و بتوانند شاگرانی جدید برای ادامه این هنر تربیت کنند.

اقتصاد و صنعت در میبد

از نظر اقتصاد و صنعت ، میبد به جایگاه والایی در ایران دست یافته است. مهمترین کارخانه های کاشی و سرامیک ایران در میبد قرار دارد. کاشی کاری ، سفال ، سرامیک و مصالح ساختمانی ، صنایع فلزی و ریخته گری آهن از فعال ترین صنایع در شهرستان میبد است.

منبع دیگر درآمدهای اقتصادی میبد صنعت گردشگری است. این شهر با داشتن آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری زیبا ، بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب می کند و وضعیت اقتصادی مردم آن را بهبود می بخشد. در حال حاضر ، بسیاری از محصولات صنعتی و صنایع دستی این شهر را به کشورهای مختلف جهان صادر می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *