نقش رجب شاهکار ساسانیان

نقش رجب

نقش برجسته های سنگی نقش رجب روایت سه صحنه و مجلس از تاجگذاری شاهان امپراطوری ساسانی را به تصویر کشیده است

نقش رجب شاهکاری از هنر سنگ تراشی دوره ساسانیان

در تور شیراز جاذبه هایی زیادی برای دیدن و لذت بردن از تاریخ شگفت انگیز ایران باستان وجود دارد. یکی از این جاذبه های دیدنی مجموعه باستانی نقش رجب است. نقش رجب یک مکان تاریخی است که در 60 کیلومتری شمال شیراز و 4 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد. این مجموعه شامل یک سری نقش برجسته های سنگی از دوره ساسانیان است. این هنر سنگ تراشی ساسانی نمایانگر تعداد زیادی از ویژگی ها و ویژگی های هنری زمان خود است. هنرمندان دوره ساسانیان تعدادی از نقش برجسته های نقش رجب را در پای کوهی بین نقش رستم و تخت جمشید حک کرده اند .

مهمترین آثار باقیمانده از دوران باستان ایران را که می توان به عنوان منابع موثق اطلاعاتی یاد کرد ، بناها و آثار دوره هخامنشی و ساسانی است. اگرچه بین سبک ها و فرم های آنها تفاوت هایی وجود دارد ، اما می توانیم یک الگوی خاص هنری ایرانی مشترک در این آثار باستانی مشاهده کنیم.

حکاکی و سنگ تراشی برجسته ترین مدل های بصری هخامنشی بود به حدی که تاکنون تعداد زیادی آثار حکاکی روی سنگ بر روی دیوارهای تخت جمشید باقی مانده است. هنرمندان هخامنشی قصد داشتند جلال و شوکت امپراطوران سلسله خود را به بهترین وجه ممکن نشان دهند. بنابراین ، آنها اغلب در آثار خود از تصاویر نمادین استفاده می کردند.

نماد اهورا مزدا

نماد اهورا مزدا  در آثار حکاکی ایران باستان

نمادها غالباً مربوط به مناسک و مذاهب بودند و معنای خاصی را بیان می کردند. تصاویر رایج مورد استفاده در آثار هنری ، چهره هایی از قبیل کوه ، خورشید ، نیلوفر آبی ، آتش و غیره بودند .اینها در آثار هنری دوره کاملاً متداول بودند. به این ترتیب ، آنها به بهترین وجه وضعیت معنوی و قدرت سلسله هخامنشی را توصیف کردند.

تفاوت هنر حکاکی بین هخامنشی و دوره ساسانی

یکی از موضوعات اصلی مربوط به هنرهای هخامنشی و ساسانی اقتباس فرهنگی است. ابر قدرتها قلمروهای دیگر را فتح می کنند تا آنها را به کشورهای خود بگنجانند. پادشاهان هخامنشی و ساسانی نیز در دوره کشورگشایی خود موفق به تسخیر سرزمینهای دیگر شدند. این مساله  به خوبی در چندین صحنه پیروزی ارتش ساسانی که توسط هنرمندان ساسانی روی سنگ حکاکی و به تصویر کشیده شده است.

آنچه بین هنر هخامنشی و هنر حکاکی روی سنگ ساسانی تفاوت را ایجاد می کند ، تصویری است که هنرمندان در دوران خود از آن استفاده می کردند. هنر هخامنشی یک هنر اغراق آمیز و دراماتیک است ، در حالی که هنر ساسانی نمایانگر چهره های واقعی و ملموس است. با بررسی بقایای شوش ، پرسپولیس ، نقش رستم و نقش رجب می توانیم به روشنی این موضوع را درک کنیم.

نمای کلی از نقش رجب

نمای کلی از نقش رجب

ظرافت های صورت ، لباس و اندام از هنر یونان سرچشمه گرفته بود. کاخ های بزرگ و باشکوه و اغراق در ابعاد بناها به احتمال زیاد از آشور و بابل وام گرفته شده است. این امر در هنر حکاکی روی سنگ و بناهای تاریخی دوره ساسانیان به وضوح قابل مشاهده است.

اگرچه هنر ساسانی نسبت به هخامنشی به اصول دینی و آیینی ارزش بیشتری می بخشد ، اما شباهت خود را با بقایای هنر هخامنشی حفظ می کند. یكی از مهمترین ویژگیهای هنر ساسانی ، القای ظریف حرکات اندام است. به عبارت دیگر ، وضعیت تصاویر در این دوره واقعی تر است و نمادها واقعی و زمینی تر از دوره هخامنشی هستند.

از طرف دیگر ، در هنر ساسانی داستان های روایتگر زندگی پادشاهان را می بینیم. بقایای باستانی فیروزآباد و طاق بستان در کرمانشاه صحنه های شکار ، جنگ و پیروزی پادشاهان ساسانی را نشان می دهد. این ویژگی همچنین در نقش برجسته های حکاکی شده نقش رجب وجود دارد.

نقش رجب از نمای بالا

نقش رجب از نمای بالا

نمادهای آسمانی و مذهبی که همیشه در هنرهای ساسانی مورد استفاده قرار می گرفت ، قدرت ماورایی شاهان ساسانی را نشان می دهد. همچنین می توانیم تأکید بر نمادهای مذهبی در معماری و ساختمانهای این دوره را مشاهده کنیم. بنابراین ، طاق ضربی یکی از ویژگی های اصلی کاخ ها و بناهای تاریخی به جای مانده مانده از هنرهای دوره ساسانی است.

حال می خواهیم به برخی از ویژگی های برجسته  اثر باستانی نقش رجب اشاره کنیم:

نقش برجسته های سنگی نقش رجب روایت سه صحنه و مجلس از تاجگزاری شاهان  امپراطوری ساسانی را به تصویر کشیده است. اگرچه این اثر تاریخی چندان بزرگ نیست ، اما زیبایی و زیبایی آن ارزش بازدید دارد.

صحنه اول ، شاپور اول سوار بر اسب

در اولین صحنه واقع در گوشه شمالی این سایت ، شاپور اول دومین شاه ساسانی که جانشین اردشیر بابکان است ، سوار بر اسب است. خطوط و اشکال  با همان مدل سایر تابلوهای ساسانی حک شده است. پادشاه بر کرسی قدرت می نشیند و  تأیید مقام عالی خود و گروهی است که آنها را هدایت می کند. تاج شاه نشانه قدرت الهی است که توسط نماینده اهورا مزدا فرستاده شده است.

صحنه سوم نقش رجب، تاجگذاری شاپور اول 

صحنه سوم نقش رجب، تاجگذاری شاپور اول

از آنجا که بخشی از سنگ صدمه دیده است ، ما نمی توانیم هویت پادشاهی که روی اسب نشسته است را محکم توضیح دهیم. برخی مورخان بر این باورند که این صحنه روایتی از تاجگذاری هرمز اول است. برخی دیگر ادعا می کنند که شاپور اول سوار بر اسب است.

صحنه دوم ، تاجگذاری اردشیر بابکان ، بنیانگذار سلسله ساسانیان

در نقش زیبای دوم می توان تاجگزاری اردشیر بابکان را مشاهده کرد. این رویداد در فضایی به عرض 4د ر 4 متر حک شده است. هشت مرد ، زن و کودک در این صحنه حضور دارند. بدیهی است که اردشیر بابکان و اهورامزدا چهره های اصلی این صحنه هستند.

همانطور که از تصویر نشان می دهد ، اردشیر دست خود را برای دریافت تاج دراز کرد. چهره ای که در پشت اردشیر ایستاده است هرمز پسر شاپور است که در کنار پدرش در حال احترام به اهورامزدا است.

صحنه دوم ، تاجگذاری اردشیر بابکان ، بنیانگذار سلسله ساسانیان

صحنه دوم ، تاجگذاری اردشیر بابکان ، بنیانگذار سلسله ساسانیان

چهره های دیگر اعضای خانواده سلطنتی هستند که در تاجگذاری اردشیر شرکت می کنند. بافت مذهبی این حکاکی  کاملا مشخص و همچنین شباهت چهره ها ، نقش رجب را به یکی از قدیمی ترین روایت های حکاکی شده ساسانی تبدیل می کند.

صحنه سوم ، تاجگذاری شاپور اول

در حکاکی سوم نقش رجب ، رویدادی متفاوت رخ داده است. این تاجگذاری شاپور اول ، فرزند اردشیر است. شاپور اول و موبد زرتشتی سوار بر اسب هستند که در مرکز مجلس قرار گرفته است. شاپور تاج را از کاهن اعظم دریافت می کند. تاجگذاری سوم نیز مانند تاجگذاری اول و دوم نیز دارای بافت مذهبی است و تاجگذاری شاپور اول را به نمایش می گذارد.

صحنه سوم ، تاجگذاری شاپور اول 

صحنه سوم ، تاجگذاری شاپور اول

چهره های حکاکی شده نقش رجب با همان ظرافت و خلاقیتی که در دیگر چهره های ساسانی یافت می شود و نمایانگر هنر حکاکی سنگی ساسانی است کار شده است. از آنجا که اردشیر تاجگذاری خود را در مناطق دیگر ایران نشان داده است ، با کمی توجه می توان شباهت های بین نقش رستم ، نقش رجب و تنگاب فیروزآباد را تشخیص داد.

حالت های روایی ، آیینی و واقع گرایانه از ویژگی های اصلی هنر ساسانی است ، و ارائه دهنده اطلاعات جامع در مورد هنر ایران برای افراد علاقه مند به این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *