ارگ کریم خانی یادگار دوره زندیه

ارگ کریم خانی

ارگ کریمخان محل حضور پادشاه زندیه و حکمرانی وی بوده است

ارگ کریمخانی یادگار کریم خان زند

ضمن آماده شدن برای سفر به شیراز ، به راحتی متوجه خواهید شد که در هر قسمت از کشور زیبای ایران مناظر و بناهای تاریخی زیادی برای بازدید وجود دارد. شیراز همچنین شهری باستانی است که بناهای قدیمی هنوز در شرایط خوبی بر جای خود ایستاده اند. در مطلب قبل درباره نقش رستم شیراز صحبت کردیم که متعلق دوران باستانی ایران است.  آنچه در مطلب می خوانید ، درباره یکی از برجسته ترین بناهای باقی مانده از سلسله زندیه  در قرن یازده خورشیدی است ، این بنای تاریخی ارگ کریمخانی  نام دارد.

ارگ کریمخانی

نمایی از بالای ارگ کریمخانی

ارگ کریمخان محل حضور پادشاه زندیه و حکمرانی وی بوده است . این بنا را می توان به راحتی در گوشه میدان شهدای شیراز و در نزدیکی بازار شیراز یافت. نمای بنا شبیه یک قلعه محکم است که کاملاً از آجرهایی محکم ساخته شده و  جهت کارکردهای نظامی و همچنین مسکونی ساخته شده است. ساخت ارگ کریمخان به نیمه دوم قرن یازدهم خورشدی برمی گردد که کریم خان زند در شیراز ، پایتخت خود حکومت می کرد.

این بنا ساختمانهای آجری خشتی سده های یازدهم و دوازدهم میلادی را هنگامی که سلجوقیان در ایران حاکم بودند به یاد می آورد. این بنا به شکل مستطیل است و در 4 سمت خود با دیواری بلند احاطه شده است. هر گوشه بنا برجی برای دیده بانی ساخته شده است .

ارگ کریم خانی 

نمای حیاط و باغ ارگ

بالاتر از دروازه ورودی ، کاشی کاری قابل توجهی از تصویر نبرد رستم علیه دیو سپید را مشاهده خواهید کرد. رستم شخصیت اصلی شاهنامه ، کتاب شعر حماسی فردوسی است. پس از ورود به هشتی ، یک راهرو شما را به یک باغ نارنج حیرت انگیز و حیاط بزرگ بنا می رساند.

ارگ کریمخانی 

کاشی کاری نبرد رستم علیه دیو سپید بالای ورودی ارگ

باغ داخل حیاط بزرگ ارگ کریمخانی تقریباً 80٪ مساحت بنا را شامل می شود. کف حیاط ، از زمان ساخت پوشیده از سنگ مرمر است. یک مسیر از مرکز حیاط  به بعضی از اتاق های ساختمان منتهی می شود.

اتاقهای اصلی ارگ کریمخان

همانطور که از هشتی وارد حیاط می شوید ، در طرف مقابل حیاط ، در زیر بادگیر بزرگ ، یک ایوان وجود دارد که می توان فوراً آن را دید. در داخل اتاق های زیبا و تزئین شده با مجسمه های زیبا می توانید عمارت اصلی دربار کریم خان را ببینید که در آنجا با مقامات کشور های خارجی ملاقات کرده و بر سرزمین های تحت سلطه خود حکمرانی می کند.

ارگ کریمخانی

نمایی از ایوان و اتاق های ارگ

تزئینات دیوارها و سقف ها نمونه های شگفت انگیز از معماری و هنر دوره زندیه است. ترکیبی از برگهای طلایی با رنگهای قرمز نسبتاً تیره استفاده شده است تا به دیوارهای داخلی ساختمانهای سلطنتی جلوه و زیبایی ببخشد. لازم به ذکر است که اتاق های ارگ همه به هم دیگر راه دارند .

حمام ارگ کریمخانی

در گوشه جنوب شرقی حیاط ، درگاهی وجود دارد که به حمام ارگ کریمخان منتهی می شود. این حمام زیبا دارای بخش های مختلفی برای استحمام و استراحت می باشد. تزئینات ساده و در عین حال دوست داشتنی گچ کاری بر روی دیوارهای این حمام ، دلالت بر احترام به گل ها و طبیعت دارد ، آنچه همیشه  هنرمندان شیرازی از آن الهام گرفته اند.

حمام ارگ کریمخانی

حمام ارگ کریمخانی

کف و سکوها از  مرمر ساخته شده است ، خزینه  آب گرم و کانال هایی برای انتقال آب و مواردی از این دست همه قابل مشاهده است و مانند تما حمام های سلطنتی، خانواده سلطنتی و دولت مردان در آنجا هم دیگر را ملاقات می کردند و خادمان و دلاکان مشغول شستشو بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *