روستای ابیانه ، موزه زنده تاریخ و فرهنگ ایران

روستای ابیانه

آنچه روستای ابیانه را به یک آهنربای قدرتمند تبدیل می کند ، جذابیت سنتی ، طبیعت زیبا و معماری منحصر به فرد این روستا است که توجه گردشگران  را به خود جلب می کند

روستای ابیانه ، موزه زنده تاریخ و فرهنگ ایران

در مطلب قبلی یکی از جاذبه های شهر اصفهان به نام مسجد جامع اصفهان را معرفی کردیم . در این مطلب کمی از شهر اصفهان دور تر می رویم و یک روستای تاریخی و زیبا را بازدید کرده و دوباره به اصفهان بر می گردیم تا جاذبه های بیشتری از این شهر را ببینیم.

روستای ابیانه یکی از جاذبه های گردشگری استان اصفهان است که در 40 کیلومتری نطنز واقع شده است. به دلیل میراث فرهنگی بی نظیر ، تاریخ باستانی و معماری خاص، این روستا همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جلب می کند. ابیانه قدمت 1500 سال دارد و یکی از اولین جوامع انسانی در کویر مرکزی است.

روستای تاریخی ابیانه توانسته است توجه علاقه مندان به هنر و تاریخ را به سمت این منطقه جلب کند. اگر تابحال به این منطقه سفر کرده اید ، حتما بازدید از ابیانه را در اولویت سفرهای خود قرار دهید.

روستای ابیانه

نمایی از روستای ابیانه

معماری روستای ابیانه

این روستا در دامنه شمال غربی کوه کرکس بین کاشان و اصفهان در نزدیکی رودخانه بادرود واقع شده است. درباره معماری خاص ابیانه نظرات مختلفی وجود دارد. بنای مسکونی خانه های روستا چند طبقه است که مانند چندین بخش جداگانه به نظر می رسد. از آنجا که در دامنه کوه فضای کافی وجود ندارد ، معماران این نوع معماری را انتخاب کرده اند. البته نمونه های مشابهی از این نوع معماری در پاوه و روستای ماسوله نیز وجود دارد.

معماری خانه ها در ابیانه
خانه های این روستای چند طبقه در کنار کوه است که با ره پله ها و دالان هایی به هم راه دارند. این معماری خیره‌ کننده که تصویری از دخمه پرپیچ و خم را برای بازدید کنندگان فراهم می کند ، همه ساله گردشگران بی شمار ایرانی و خارجی را به خود جلب می کند.

روستای ابیانه

نمایی از یک کوچه روستای ابیانه

این روستا یکی از اولین جوامع انسانی ایران بود. بنابراین ، به طور طبیعی ، چندین فرهنگ و تمدن در طول تاریخ بر آن تأثیر گذاشته اند. با این حال علاقه مندان به هنر و تاریخ می توانند به راحتی سبک تلفیقی معماری روستا را مشاهده کنند.

ابیانه همچنین از معماری ساسانی الگوهای مختلفی گرفته است که در فیروزآباد در استان فارس قابل مشاهده است. امروزه معماری روستای تاریخی ابیانه که تحت تأثیر هنر ساسانیان ، سلجوقیان ، صفویان و غیره قرار گرفته است به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز استان اصفهان شناخته می شود و در گردشگری منطقه نقش اساسی دارد.

در معماری این روستا ، مردم محلی از خشت و کاهگل استفاده کرده اند. معماران ابیانه توانسته اند در فرآیند ساخت و ساز از خشت های ضد آتش استفاده کنند. سقف ها ، قاب های درها ، پنجره ها و بالکن خانه ها بیشتر از جنس چوب است. درها و پنجره های طاقی شکل خانه های این روستا را زیبا کرده و محیطی دیدنی و جذاب را فراهم کرده است. این طرح به همراه دالان های باریک و کوچه ها مناظر حیرت انگیزی به ابیانه بخشیده است.

خانه روستایی ابیانه

نمای یک خانه قدیمی روستای ابیانه

معماری یکپارچه روستا توجه گردشگران و بازدید کنندگان را به خود جلب می کند. خانه ها به گونه ای قرار گرفته اند که گویی در راه پله قرار گرفته اند. سقف برخی از خانه ها به عنوان حیاط خانه دیگری که در شیب بالاتر است قرار دارد. این ویژگی به صرفه جویی در زمین و استفاده بهینه از فضا کمک می کند. از طرف دیگر نمای بیرونی دیوارهای ساختمانها با کاهگل پوشانده شده است.

فرهنگ و سنت

فرهنگ و سنت منحصر به فرد ساکنان ابیانه دلیل دیگر شهرت آن است. مردم بومی کاملاً از ارزش ها و سنن اجداد خود محافظت کرده اند. و هنوز هم می توانید لباس های سنتی و لباس محلی را در این روستا مشاهده کنید.

لباس های رنگارنگ زنان در روستای تاریخی ابیانه

لباس های رنگارنگ زنان در روستای تاریخی ابیانه

مردم بومی با گویش محلی خود که نوعی از زبان پهلوی باستان است صحبت می کنند. ابیانه یکی از آن روستاهایی است که مراسم مذهبی و آیینی خاص خود را حفظ کرده است ، به خصوص مراسم عزاداری محرم که بهترین نمونه این میراث فرهنگی با ارزش است.

مراسم محرم در ابیانه

مراسم عزاداری محرم در ابیانه

طبیعت ابیانه

به غیر از تاریخ خارق العاده خود ، روستای ابیانه دارای طبیعتی زیبا با زمین های زراعی و کشاورزان زحمتکش و با تعهد قابل توجه است. تعداد زیادی از باغات ابیانه به پیشرفت روستا در کشاورزی ، باغداری و دامپروری کمک کرده است. بنابراین ، همه آنها شرایط مناسبی را برای ایجاد درآمد نسبتاً مناسبی برای ساکنان آن فراهم کرده اند.

علاوه بر این ، قالی بافی و صنایع دستی بسیار زیا نیز منبع درآمد زنان و دختران این روستا است. این امر زمینه را برای برخی از کارآفرینان این منطقه فراهم کرده است.

کوچه باغ ابیانه

نمای یک کوچه باغ ابیانه

در ابیانه بسیاری از زیارتگاه های تاریخی ، مقبره ها و بناهای تاریخی وجود دارد که بخشی از مجموعه غنی میراث فرهنگی ملموس ابیانه را تشکیل می دهند. بومیان و گردشگران از مقبره بی بی زبیده ، یک مکان مهم مذهبی در روستای ابیانه بازدید می کنند. آرامگاه بی بی زبیده از نوادگان امام موسی کاظم نیز در جنوب شرقی در منطقه ای به نام هینزا واقع شده است.

مقبره های دیگری نیز متعلق به یحیی و عیسی در قسمت شرقی روستا هستند که فرزندان امام موسی کاظم بودند. بین سبک معماری این دو مکان زیارتی و سبک کل روستا تفاوت وجود دارد. ویژگی اصلی این امام زاده ، حیاط وسیع ، حوض و یک گنبد مخروطی است. معماران این سازه زیبا را با کاشی های فیروزه ای طراحی کرده اند.

امام زاده ابیانه

حیاط زیارتگاه ابیانه

مساجد ابیانه

این مکان های مذهبی ، به ویژه مسجد جامع ، در جنبه های مذهبی و میراث فرهنگی ابیانه نقش بسزایی داشته اند. کف شبستان از چوب ساخته شده است که نمایی متفاوت به آن بخشیده است. محراب چوبی مهمترین عنصر مذهبی ابیانه است که از دوره سلجوقی باقی مانده است که تصاویر گل و گیاه و آیات قرآنی از سوره یاسین تزئین شده است. این مسجد در سالهای اخیر مرمت شده و یکی از برجسته ترین بناهای مذهبی این روستا است.

در قدیم مسجد جامع ابیانه

در قدیمی مسجد جامع ابیانه

در زیبای این مسجد نیز از دیگر جاذبه های دیدنی آن است که با اشکال و نقوش اسلیمی و با روکشی از طلا زینت داده شده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. درهای چوبی حکاکی شده با نقش و نگارهای زیبا در چند خانه روستا دیده می شود و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد.

آنچه روستای ابیانه را به یک آهنربای قدرتمند تبدیل می کند ، جذابیت سنتی ، طبیعت زیبا و معماری منحصر به فرد این روستا است که توجه گردشگران داخلی و بین المللی را به خود جلب می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *