مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

از جذاب ترین بخش های این مسجد  شبستان جنوبی است. این شبستان دارای 48 ستون سنگی محکم با طرح و نقوش اسلیمی دوره زندیه است

 مسجد وکیل شیراز یادگاری زیبا و شگفت انگیز از دوره زندیه

اگر به شیراز سفر کرده اید و در حال بازدید از بافت قدیمی شهر هستید بعد از بازدید از ارگ کریم خانی بناهای دیدنی اطراف آن را فراموش نکنید. یکی از این اماکن توریستی ، مسجد وکیل شیراز است که بازدید از آن برای بازدید کنندگان ایرانی و غیر ایرانی ضروری است. کریم خان ، بنیانگذار سلسله زندیه ، این بنا را به عنوان بخشی از پروژه بزرگ عمرانی خود در قلب پایتخت خود بنا کرد. این مسجد به بازار وکیل وصل شده است و تقریباً به حمام وکیل متصل است که دارای یک راه در بین آن است. قبل از ورود به مسجد ، می توانید یکی از راهروهایی که شما را به سمت گذرگاه اصلی بازار می رساند را در سمت چپ ببینید. بنابراین دسترسی آسان از جهت های مختلف برای همه فراهم شده است تا راه خود را به سمت مسجد بیابند.

شبستان مسجد وکیل

ایوان شمالی مسجد وکیل شیراز

مشخصات مسجد وکیل

کل ساختار بنا به طرز عجیب و شگفتی با بخش های وسیع و معماری شگفت انگیزی طراحی شده است. یک صحن وسیع با حوض نسبتاً بزرگ و ساخته شده از تخته سنگ های بزرگ در وسط آن قرار دارد. در اطراف صحن ، دو ایوان در ضلع شمالی و جنوبی به صورت متقارن وجود دارد که طرح معماری آن بسیار قابل توجه است و از دقت و هنر بالای سازندگان حکایت دارد.

از جذاب ترین بخش های این مسجد  شبستان جنوبی مسجد است. این شبستان دارای 48 ستون سنگی محکم با طرح و نقوش اسلیمی دوره زندیه است. ستون های شبستان جنوبی مسجد به صورت مارپیچ طراحی شده است. طاق بالایی قسمتی از این شبستان با کاشی های لاجوردی که در اطراف آن آیات قرآن با خط نسخ و ثلث به رنگ سفید، زینت داده شده است که چشم هر فردی را به خود جلب می کند.

شبستان جنوبی مسجد

ستون های شبستان جنوبی مسجد

این شبستان در کنار تمام معماری زیبایی که در ساخت ستون ها و طاق ها، به کار برده شده ، دارای یک منبر 14 پله ای است. جنس پله های این منبر از سنگ مرمر است که گفته می شود به منظور زیباکردن هرچه بیشتر این منبر به دستور وکیل الرعایا کریم خان زند، سنگ های مرمر آن از مراغه به شیراز آوره شده است.

حیاط مسجد وکیل شیراز

حیاط وسیع مسجد توسط تخته سنگ پوشانده شده است ، که اخیراً دستخوش بازسازی شده و سنگ های جدید نصب شده است. این سنگ فرش از همه گوشه ها به حوض مرکزی گسترش یافته است. از آنجا که هیچ باغی در صحن مسجد وجود ندارد ، این فضای مسطح بر عظمت صحن افزوده و زیبایی نمای کاشی کاری ها از همه طرف می درخشد و چشم ها را از زیبایی خود خیره می کند.

مسجد وکیل

کاشی کاری های زیر طاق مسجد وکیل

تزئینات روی کاشیهای هفت رنگ درگاه ورودی چشم نواز  هستند. نقوش استعاری زندگی به طور واضح قسمت های عمده ای از این بخش ها را در بر گرفته و موجی از آرامش به اطراف پخش می کند.

تمام تزئینات سقف شبستان جنوبی با آجرهای ساده ساخته شده است به جز یك خط كه از ایوان جنوبی مستقیماً به سمت محراب مسجد آمده است. این قسمت یک مسیر راهرو مانند شگفت آور و پر زرق و برق است که با کاشی های هفت رنگ شیرازی تزئین شده است.

منبر مسجد وکیل

منبر سنگی مسجد وکیل

بخش شمالی مسجد وکیل دارای طاق بلندی است که به طاق مروارید معروف است. این طاق 12 متر عرض و 20 متر ارتفاع دارد و بر بالای آن، دو گلدسته ساخته شده است . ایوان با سنگ های حکاکی شده شده و تزئین شده پوشش یافته و بالاتر از آن، با کاشی های هفت رنگی با نقوش گل و بوته، اسلیمی و ترنج زینت داده شده است .

مسجد وکیل

نقوش زیبای کاشی کاری شده مسجد وکیل

در اضلاع ایوان، درگاه هایی به سمت رواق و دالان ورودی وجود دارد . در اطراف این طاق با خط درشت ثلث بسیار زیبا یکی از سوره های قرآن به صورت نیم دایره ای نوشته شده است. این مسجد طبق بافت معماری سنتی ایرانی در یک بافت اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی را در پیوند دین و دنیا، بوجود آورده است.

این بنای تاریخی و ارزشمند در سال 1311 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت نظارت این سازمان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *