پاسارگاد شهر شروع رویای کوروش بزرگ

پاسارگاد شهر شروع رویای کوروش بزرگ

کوروش که اولین شخصیت تاریخی با عنوان بزرگ است ، برای اولین بار یک سیستم حکومت متمرکز را در فلات ایران پیدا کرد

پاسارگاد شهر شروع رویای کوروش بزرگ

مقبره کوروش بزرگ در پاسارگاد

اثر تاریخی پاسارگاد ، میراث فرهنگی ایران زمین است که در سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانده است. هنگامی که از پاسارگاد و بناهای تاریخی آن بازدید می کنید ، به خاطر داشته باشید که اینجا قلب ایران است و بدون آن هرگز نمی توان چیزی به نام امپراتوری پارس و فرهنگ و  هویت ایرانی را یافت ، این اثر تاریخی و فردی که در آن محل یادبودش ساخته شده است سیر تاریخ را هم برای ایرانیان و هم برای مردم جهان تغییر داده است.

کاخ کوروش پاسارگاد

بقایای کاخ کوروش در پاسارگاد

به مسافرانی که به شیراز سفر می کنند ، بسیار توصیه می شود که در کنار پاسارگاد بایستند و مدتی را صرف تفکر در مورد چگونگی شکل گیری یک ملت توسط مردی کنند که جاه طلبی های او انسانیت و ارزش های انسانی را به یک سطح کاملاً جدید منتقل کرد. در مورد کوروش بزرگ با شما سخن می گوییم. وی از خاندان هخامنشیان بود ، خاندانی كه مدت ها  بر ایران حكومت کردند و ایران را به سطح یک امپراطوری و ابر قدرت جهانی رساندند.

پیشینه تاریخی شکل گیری پاسارگاد

در آن زمان که آستیاگ آخرین پادشاه ماد شروع به ستمگری و سرکوب مردم خود در جنوب غربی ایران کرد و مادها چنان در زندگی روزمره خود غرق شده بودند، مردم چاره ای جز صبر کردن برای آمدن یک ناجی که می توانست آنها را از این ظلم و ستم رهایی بخشد ، پیدا نکردند. کوروش دوم ، که در آن زمان پادشاه انشان بود ، در دشت مرغاب با مادها جنگید و او را شکست داد. کاری که وی بعد انجام داد حتی از اهمیت بیشتری برخوردار بود. او مادها و پارس ها را متحد كرد. بعدها ، او بسیاری از ملل و گروه های قومی دیگر را تحت همان پرچم امپراطوری پارس که توسط او تأسیس شده بود برای همزیستی مسالمت آمیز گرد هم آورد.

طرح بازسازی شده باغ کوروش در پاسارگاد

طرح بازسازی شده باغ کوروش در پاسارگاد

کوروش که اولین شخصیت تاریخی با عنوان بزرگ است ، برای اولین بار یک سیستم حکومت متمرکز را در فلات ایران پیدا کرد. یکی از برجسته ترین سیاست هایی که وی اعمال کرد تحمل اعتقادات مختلف ، سنت ها ، عقاید و دین ها گوناگون بود. گروه های مختلفی از مردم در استان های مختلف زندگی می کردند بدون آنکه احساس فشار و تبعیض مذهبی یا فرهنگی کنند.
پس از پیروزی در این نبرد ، وی تصمیم گرفت تا در محلی که آستیاگ را شکشت داد و پارسکده یا پاسارگاد نامیده شد  شهری ایجاد کنند. وی شهری را بنا کرد که در آن هنر و معماری هخامنشی ظهور کرد و باغ های ایرانی برای اولین بار ساخته شدند. دشت مرغاب در زمان ساختن شهر در آنجا بسیار سبزتر بود. بسیاری از باغ ها ، گل ها و پرندگان زیبایی خاصی به شهر بخشیدند. کوروش در آنجا زندگی کرد ، در آنجا حکومت کرد و پس از کشته شدن در نبرد ، در آنجا دفن شد.

بقایای مقبره کمبوجیه در پاسارگاد

بقایای مقبره کمبوجیه در پاسارگاد

او امپراتوری نبود که از تختخواب باشکوه خود حکمرانی کند بدون آنکه بداند چه چالش هایی ثبات کشورش را تهدید می کند. وی شخصاً درگیر مبارزه با هون های سفید پوست بود که بزرگترین تهدید برای ملل متمدن به حساب می آمدند. آنها از مرزهای شرقی به ایرانیان حمله کردند. تا زمانی که ایرانیان تحت سلطنت هخامنشیان در این منطقه تسلط داشتند ، هونها هرگز نتوانستند از این کشور عبور کنند و همیشه در شرق مسدود بودند. بعداً اینها همه راهی اروپا شدند. سرانجام ، وی در یکی از این نبردها درگذشت.

بقایای پاسارگاد

آنچه امروز از یک شهر زیبا و قلب یک امپراتوری باقی مانده است که حاکم بر بخش بزرگی از جهان بود ، چند بنا است که ما را به یاد شکوه و اهمیت این شهر باستانی می اندازد. اگرچه پادشاهان بعدی هخامنشی دارای شهرهای پایتخت دیگری بودند ، اما پیش از تصدی مقام ، آنها برای احترام به بنیانگذار کشور خود به پاسارگاد می آمدند و مراسم تاجگذاری را در مقبره کوروش بزرگ برگزار می کردند.

کاروانسرای مظفری در پاسارگاد

کاروانسرای مظفری در پاسارگاد

اسکندر که به ایران حمله کرد وارد پاسارگاد شد و کاری را که با تخت جمشید کرده بود اینجا هم انجام داد و آن را به آتش کشید و در گذر زمان طلاها و گنجینه ها از مقبره به سرقت رفت و کاخ ها غارت شد.

بعد ها که پاسارگاد مخروبه شد ، آرامگاه را نمی شد به آسانی یافت ، زیرا درختان بلند آن را احاطه کرده بودند. بعداً وقتی کاشفان محل مقبره را کشف کردند و به داخل  رفتند یک کتیبه کشف شد که روی آن نوشته شده بود:

«رهگذر ، من کوروش هستم شاه هخامنشی که امپراتوری را به ایرانیان دادم و پادشاه ایران شدم»

آنچه امروز در پاسارگاد می بینید این است:

مقبره کوروش بزرگ ، کاخ خصوصی کوروش ، تالار سخنرانی کوروش ، کاخ شرقی ، تخت مادر سلیمان ، مقبره کمبوجیه یا زندان سلیمان ، کاروانسرای مظفری

بقایای یکی از کاخ های کوروش در پاسارگاد

بقایای یکی از کاخ های کوروش در پاسارگاد

اعتقاد بر این است که ایرانیان نام این مقبره را به مقبره مادر سلیمان تغییر داده اند تا هنگام حمله به ایران در قرن هفتم ، آن را از حمله مهاجمان عرب دور نگه دارند. حتی روستای مجاور با همین نام “مادر سلیمان” شناخته می شود.

درباره هنر و معماری هخامنشیان

 هنر و معماری که در پاسارگاد یافت شده است از معماری دوره عیلامی ، مصر ، بابل و آشور الهام گرفته شده است. سبکی که برای کنار هم قرار دادن آنها به کار رفته است ، سبک ویژه ای است که توسط ایرانیان طراحی شده است. چهره های حکاکی شده روی سنگ ها نیم رخ هستند. سنگها اصلی ترین مصالح ساختمانی هستند که برای کف سازی ، ساخت دروازه و ستون مورد استفاده قرار می گیرند. دیوارها با آجرهای خشتی ساخته شده و سقفها از چوب ساخته شده اند.

مقبره کوروش خود با الهام از مقبره اجداد کوروش واقع در دشت میانکوهی پشت پَر شهرستان دشتستان که به نام گور دختر است ، ساخته شده است.

نمایی از مقبره کوروش در پاسارگاد

نمایی از مقبره کوروش در پاسارگاد

کاخ مسکونی کوروش در زمان تخریب ، در حال ساخت بود و تمام نشد. دارای یک نقشه مستطیل شکل با 30 ستون و شکل های حک شده در دروازه ها بود.

کاخ مسکونی کوروش بزرگ

سالن اجتماعات بزرگترین و جادارترین ساختمان است که برای جلسات و مناسبت های رسمی مورد استفاده قرار می گرفت. هشت ستون با پایه های سیاه و شفت های سفید وجود دارد که دارای شکاف نیست ، اما بسیار بلند است که گمان می رود با  طرح شیرهای شاخدار سنگی تزئین شده باشد.

سالن مخاطبان کوروش بزرگ

کاخ شرقی اولین ساختمان در ضلع شرقی شهر باستانی پاسارگاد است که مقامات برای دیدار با شاه وارد آن می شدند. کمی از این ساختار باقی مانده است. قبلاً در بالای این تخته سنگی كتیبه ای وجود داشت كه كوروش خود را معرفی كرده بود ، اما این اثر برداشته شده است.

بخشی از کتیبه  نقش برجسته مرد بالدار در پاسارگاد.

بخشی از کتیبه  نقش برجسته مرد بالدار در پاسارگاد

آنچه به عنوان مقبره کمبوجیه معروف است فقط یک دیوار از این سازه ایستاده است که به عنوان “زندان سلیمان” نیز شناخته می شود.

تخت سلیمان سازه ای غول پیکر است که در بالای تپه مشرف به شهر باستانی پاسارگاد قرار دارد. یک سکو است که با بلوک های سنگی عظیم پوشیده شده و در بالای یکدیگر قرار گرفته و به گیره های فلزی وصل شده است. این بنا توسط کوروش بزرگ ساخته شده است. بعداً ، داریوش بزرگ بخش ساختاری آجری را به این سازه بزرگ افزود که پس از بالا رفتن از آن می توان دید.

تخت سلیمان یا کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظفری  بعد ها با استفاده از تخته سنگ های یکی از کاخهای کوروش ساخته شده است و در نتیجه به بخش بزرگی از این کاخ ها آسیب وارد می شود. کفپوش و دیوارهای ناهموار این کاروانسراها شاهد قدرتمندی هستند که مصالحی برای این بنا ساخته نشده است.

حضور علاقمندان به کوروش بزرگ در پاسارگاد

اهمیت امروز پاسارگاد

چیزی که باعث می شود پاسارگاد برای همیشه برای ایران یک جاذبه منحصر به فرد محسوب شود این واقعیت غیرقابل انکار است که بدون کوروش بزرگ نمی توانست کشوری به نام ایران وجود داشت باشد. او با این نام بزرگ معمار یک کشور قدرتمند بوده است. او برنامه خود را برای ساختن یک ملت با آرمان های خاص خود داشت که کاملا تحقق نیافت و ایران با فراز و نشیب های زیادی روبرو شد که سرنوشت آن را تغییر داد. عشق او به یک دولت قدرتمند انسان گرا هنوز هم مورد توجه بسیاری قرار دارد و همچنان آرمان کوروش بزرگ در بسیاری کشورها مورد بررسی قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *