آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی

آرامگاه حافظ شیرازی

حافظ شیرازی در شیراز متولد شد، در شیراز زندگی کرد و در شیراز درگذشت

آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی

 اگر به شیراز سفر کردید بعد از رفتن به پاسارگاد و آرامگاه کوروش بزرگ و ادای احترام به بنیانگذار ایران، یکی از واجبات این است که از مقبره حافظ شیرازی دیدن کنید. لسان الغیب حافظ شیرازی  شاعر بزرگ ایرانی است که در قرن هفتم هجری می زیسته است . وی در شیراز متولد شد، در شیراز زندگی کرد و در شیراز درگذشت.در زمان زندگی وی ایران تحت حکومت ایلخانان اداره می شد. شیراز به طور استثنائی از ویرانی و قتل عام مهاجمان خارجی مغول رهایی یافته بود. با این حال ، زندگی برای روشنفکرانی که می خواستند عقاید خود را ابراز کنند و از نظام حاکم انتقاد کنند ، سخت و دشوار بود. این باعث شد تا حافظ در آثار خود از زبان استعاره استفاده کند ، ویژگی ای که زیبایی اشعار وی را صد چندان کرده است.

پدر حافظ یک تاجر متوسط بود که در کودکی وی درگذشت و او و مادرش را در فقر رها کرد. بنابراین ، او باید سخت می کرد و مدتی را در یک نانوایی مشغول به کار شد. با این حال ، او در یادگیری ادبیات فارسی همت گمارد و به زودی مهارت خود را در سرودن اشعار فارسی اثبات کرد. بسیاری به اشعار وی جذب می شدند و از آن زمان او استاد غزل های فارسی به شمار می رود و هیچ کس نتوانسته است چنین آثار ادبی را خلق کند.

علی رغم همه محدودیت های وحشتناک وقتی کسی نمی توانست از قوانین وضع شده توسط مغولان عدول کند ، حافظ از زیرکی خاص خود استفاده کرد و عقاید خود را به زبان شعر به مردم عرضه کرد بدون اینکه قربانی این عمل جسورانه خود شود. این طرز زیرکی امروزه در فارسی “رندی” نامیده می شود. وی در آثار خود به چندین مفهوم از زندگی انسان اشاره کرده است ، اما یک مفهوم همیشه در آثار او به طور مداوم حضور داشته است و آن مفهوم چیزی جز عشق نیست.

آرامگاه حافظ شیرازی

نمایی از سنگ مزار آرامگاه حافظ شیرازی

شهرت حافظ از مرزهای ایران فراتر رفت و در هند پیروان بسیاری یافت. گوته ، شاعر آلمانی بعدها از او الهام گرفت و شخصیت مورد علاقه وی بود و شعر های خود را با الهام از اشعار حافظ سرود. وقتی حافظ درگذشت ، او را در قبرستان شیراز دفن کردند. آن منطقه گورستان شهر بوده است. به همین دلیل حتی امروز مقبره های زیادی در آن منطقه وجود دارد و مقبره های خانوادگی در مجاورت مقبره حافظ دیده می شود.

معماری مقبره حافظ

در زمان کریمخان زند همانند کاری که برای سعدی شیرازی دیگر شاعر بلند آوازه شیرازی انجام گرفت، مقبره ای برای احترام حافظ در محل دفن وی با هشت ستون بلند و یک سقف گنبدی ساخته شد. سقف مقبره حافظ با اشعار وی و به صورت معرق تزئین شده است که در رنگ های زیبا می درخشد. این سازه در یک باغ با مقبره های خانوادگی از یک طرف و دیواری تزئین شده توسط طاق ها از طرف دیگر واقع شده است. محیطی زیبا و پر از گل و درختان سرسبز به این جاذبه دیدنی زیبایی دو چندان می بخشد.

در زمان رضا شاه ، بنیانگذار سلسله پهلوی ، آخرین پادشاهان حاکم ایران ، با شروع سلطنت وی در سال 1304 دوباره طراحی مجدد مقبره صورت گرفت. آندره گدار ، معمار فرانسوی وظیفه گسترش و طراحی باغ را برای زیبایی هرچه بیشتر به عهده گرفت. از آنجا که روزانه تعداد زیادی بازدید کننده از داخل و خارج از ایران به این آرامگاه می روند بنابراین باغهای مجاور اخیراً از طریق درهای جدیدی به هم متصل شده اند تا فضای بیشتری برای مردم فراهم شود.

بنیاد علاقه مندان به حافظ دفتری در آرامگاه شاعر دارد که در یک ساختمان زیبا در غرب مقبره اصلی واقع شده است. این بنیاد ، نمایشگاه هایی برای بزرگداشت حافظ برگزار می کند و اطلاعاتی در اختیار مردم قرار می دهد تا این شاعر مشهور ایرانی و هنر سخنوری او در سرودن اشعار پر مغزش را بیشتر بشناسند و درک کنند.

بازدید ایرانیان از مقبره حافظ

برای ایرانیان بازدید از آراگاه حافظ شیرازی مانند رفتن به مقبره یک خویشاوند است. احساسات مردم نسبت به حافظ بسیار شدید و غیر قابل تصور است. برخی گلاب را برای شستشوی سنگ قبر آورده و مقداری گل را روی قبر می گذارند. سپس ، برای شادی روح آن مرد بزرگ فاتحه ای می خوانند . سپس از دیوان حافظ فال می گیرند و اشعارش را می خوانند و از حافظ می خواهند كه از طریق اشعار خود با آنها صحبت كند و از وضعیت زندگی آنها بگوید یا از طریق كلمات موجود در اشعار خود به آنها توصیه های عاقلانه ای ارائه دهد.

مفاهیم و مباحث ذکر شده در دیوان حافظ ، آنقدر وابسته به زندگی و بسیار جذاب است که مردم به راحتی با آن ارتباط می شود ، گویا شاعر در این زمان زندگی می کند و سخنان خردمندانه خود را به صورت دوستانه به ما پیشنهاد می دهد. ایرانسان در تمامی رسوم و آیین های ملی خود مثل عید نوروز و شب یلدا همیشه دیوان حافظ را در کنار خود دارند و با اشعار و سخنان راز آلود حافظ سعی می کنند معنای زندگی را بهتر درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *