آرامگاه استاد سخن سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی شیرازی

با اینکه از مرگ وی قرن هاست که می گذرد اما همچنان در قبل های سعدی دوستان جهان زنده است

 آرامگاه استاد سخن سعدی شیرازی

آرامگاه سعدی که به عنوان سعدیه نیز شناخته می شود ، یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز است. همانند آرامگاه حافظ شیرازی دیگر شاعر بلند آوازه ایرانی، تعداد زیادی از ایرانیان و توریست های خارجی به این آرامگاه می روند و احترام و علاقه خود را به سعدی نشان می دهند . بسیارند افرادی که به آثار نثر و اشعار وی علاقه مندند. این شاعر ایرانی دانشمند شناخته شده ای در سطح جهان است که سخنان وی قلب های بسیاری را در سرتاسر جهان به لرزه درآورد و ذهن های زیادی را در این باره بیدار کرد تا در زندگی خود گام های جدیدی بردارد تا به سطوح بالاتر بشریت برسد. محیط آرامگاه سعدی از معماری بسیار جذابی برخوردار است ، هرچند با ورود به این محل بیشتر از معماری بنا شخصیت و گرمای خود سعدی شیرازی است که شما را مجذوب خواهد کرد.

چند کلمه در مورد سعدی

سعدی در قرن ششم هجری زندگی می کرد ، اما با اینکه از مرگ وی قرن هاست که می گذرد اما همچنان در قبل های سعدی دوستان جهان زنده است. عمق غنی نوشته ها و ایده های او با ارزش های اجتماعی و اخلاقی فراتر از زمان بوده است. سخنان وی توسط فارسی زبانان داخل و خارج از ایران نقل شده است. حتی منابع غربی از او نقل قول کرده اند و همچنان به این کار ادامه می دهند. وی به عنوان یکی از استادان بزرگ ادبیات کلاسیک فارسی بسیار شناخته شده است. برخی حتی او را تنها پس از فردوسی دومین شاعر بزرگ ایرانی می دانند . مقام وی در زمینه اعتلای زبان فارسی بی نظیر است و هیچ کس حتی نمی تواند کاری را که انجام داد انجام دهد.

آرامگاه سعدی

نمای داخلی آرامگاه سعدی

شهرت سعدی در ادبیات فارسی به دلیل فصاحت وی در استفاده از زبان است. پس از گذشت 8 قرن ، آثار او هنوز به آسانی قابل فهم است و ایده های او هنوز هم برای گویندگان زبان تحسین برانگیز است. شیوه او در فارسی کردن کلمات وام گرفته شده از عربی به فارسی ، استفاده از آن کلمات را در استفاده روزمره آسان تر کرده و مردم آنها را درک می کنند ، هرچند که عربی زبانی متفاوت با فارسی است.

سعدی مرد دانش پژوهی بود . گذراندن دوران كودكی بدون پدر و گذر از جوانی در فقر و سختی هرگز او را از ادامه ی یادگیری باز نمی داشت. بنابراین ، وی زادگاه خود شیراز را به مقصد بغداد ترک کرد که به دانشگاه نظامیه برود که مرکز دانش آن روزگار جهان بود و بسیاری در آنجا تحصیل می کردند. در میان مباحث مختلفی که در آنجا تحصیل می کرد ، ثابت شده که سعدی در ادبیات عرب ، علوم اسلامی ، تاریخ ،سیاست ، قانون و الهیات عالی بوده است.

سعدی بسیار در سفر بود. حمله مغول ها و اوضاع ناپایدار در ایران باعث شد تا او زندگی در خارج از کشور را در کشورهای مختلفی مانند ترکیه ، سوریه ، مصر ، عراق ، سند (پاکستان امروز) ، هند ، آسیای میانه ، حجاز (عربستان امروز) را تجربه کند و سرانجام پس از 30 سال و تجربه اندوزی بسیار به عنوان پیری دانشمند به زادگاهش بازگشت و مورد استقبال و احترام بسیار قرار گرفت. وی به دلیل دانش خود به عنوان “شیخ” لقب گرفت و پیروان بسیاری پیدا کرد که به دنبال ارزشها و سخنان او بودند.

آثار ادبی مهم سعدی

طی دو سال پس از بازگشت به شیراز ، سعدی دو کتاب مشهور خود را نوشت: بوستان که به شعر است و شعر های گوگاگون در باب اخلاق و حکن دارد و گلستان که به نثر نوشته شده است و عمدتا حاوی داستان ها و حکایات پند آموز و اخلاقی است. وی همچنین برخی از آثارش را به زبان عربی نیز خلق کرده است.

در سطور زیرمی خواهیم چند بیت از  یکی از معروف ترین شعرهای سعدی را برایتان به همراه ترجمه انگلیسی آن نقل کنیم. این ابیات بسیارمورد توجه جهانیان قرار گرفته و بسیاری همایش های جهانی از آن یاد شده است. این اشعار نشان می دهد ایرانیان از دیرباز به دنبال صلح و دوستی بودند.

بنی آدم اعضای یکدیگرند        که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار    دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی        نشاید که نامت نهند آدمی

ترجمه انگلیسی شعر بنی آدم سعدی شیرازی :

Human beings are members of a whole
In creation of one essence and soul
If one member is afflicted with pain
Other members uneasy will remain
If you have no sympathy for human pain
The name of human you cannot retain

ساختار و معماری مقبره سعدی

سعدی در روستایی در خارج از شیراز به خاک سپرده شد که هم اکنون بخشی از شهر است اگرچه در حومه شهر و یک محله نسبتاً فقیرنشین است. در زمان کریم خان زند ، موسس سلسله زدنیه در شیراز ، مقبره فعلی سعدی برای احترام بیشتر او ساخته شده است. این بنا یک ساختمان چند وجهی است و یک گنبد در بالای آن قرار دارد. از نمای بیرونی ساختار نما به شکل مربع است. در داخل ، ساختار 8 وجهی است و مقبره سعدی در وسط این محوطه قرار دارد. بر روی سنگ قبر نیز اشعاری از وی با خط زیبای نستعلیق حکاکی شده است. در زمان رضا شاه ، موسس سلسله پهلوی ، برخی از قسمت های مقبره ترمیم شد.

آرامگاه سعدی در داخل باغی واقع شده است که در آن گلهای زیبا و درختان  سرو بلند قامت کاشته شده است تا زیبایی هر چه بیشتر این محیط را ایجاد کند. حوض زیبایی با کانالهای آب روان نیز به زیبایی باغ افزوده است مردم بسیاری به این محل می آیند که هم یاد سعدی را گرامی دارند و هم از محیط زیبای این باغ ایرانی لذت ببزند و خاطر بیشتر شدن بازدید کنندگان در سالهای اخیر محیط باغ بزرگتر شده تا پذیرای خیل علاقمندان به سعدی شیرازی این شاعر سخنور ایرانی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *