با 5 باغ تاریخی و زیبای ایرانی بیشتر آشنا شوید

با 5 باغ تاریخی و زیبای ایرانی بیشتر آشنا شوید

با 5 باغ تاریخی و زیبای ایرانی بیشتر آشنا شوید

به عنوان نمادی از بهشت الهی روی زمین ، باغهای ایرانی در طول تاریخ بخشی جدایی ناپذیر از معماری و فرهنگ ایران بوده اند. آنها در درجه اول برای لذت بردن از طبیعت به جای اقامت دائم یا تولید محصولات زراعی در نظر گرفته شده بودند. این باغ ها همچنین به عنوان سمبل قدرت پادشاهان یا مقامات حکومتی در نظر گرفته می شد. به منظور آشنایی بیشتر در مورد باغهای ایرانی ، توصیه می کنیم از این پنج باغ زیبا بازدید کنید ، که همه آنها توسط سازمان یونسکو ثبت میراث جهانی شده اند.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

این باغ زیبا در ناحیه ای از جاده ابریشم ، در 6 کیلومتری جنوب ماهان در استان کرمان واقع شده است. وسعت 5/5 هکتاری دارد و قدمت آن به اواخر دوره قاجار باز می گردد. کلیه اطلاعات مربوط به این باغ توسط یونسکو به 35 زبان ترجمه شده است.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

معماری منحصر به فرد این باغ ویژگی بارز آن است. دروازه ورودی مانند یک برج نگهبانی است که از هر جهت دید مختلفی را برای شما فراهم می کند. با ورود به این دروازه می توانید در نگاه اول منظره ای از کل باغ داشته باشید. طراحی تراس مانند آن چنین فرصتی را به شما می دهد.

در مسیر انتهای بالای باغ ، از چشمه هایی که در مسیر پله ای شکل جریان دارد و مانند آبشارهای کوچکی می ماند عبور می کنید. جریان آن از کوههای اطراف سرچشمه می گیرد. این چشمه ها نمونه های شگفت انگیز از معماری ایرانی هستند زیرا تنها عاملی که جلوه آن را شکل می دهد شیب طبیعی زمین است نه چیز دیگر. این یک ویژگی مشترک در بین بیشتر باغهای تاریخی ایرانی است. در هر دو انتهای این چشمه ها دو  حوض اصلی زیبا وجود دارد.

باغ شاهزاده ماهان کرمان

باغ شاهزاده ماهان کرمان

ر انتهای بالایی باغ عمارت دو طبقه وجود دارد. از آن به عنوان یک محل اقامت دائم یا فصلی استفاده می شد. فاصله آن تا دروازه ورودی حدود 235 متر است. تصویر این دو سازه در حوض های جلوی آنها منعکس شده و بر جذابیت این باغ می افزاید.

با توجه به مناطق خشک اطراف آن ، مشاهده انواع گیاهان و چیدمان آنها شگفت آور است. در اینجا می توانید درختان همیشه سبز و پهن برگ ، گیاهان زینتی و درختان میوه را مشاهده کنید. به همین دلیل است که این باغ به عنوان یک قطعه بهشت روی زمین مشهور است.

باغ ارم شیراز

این باغ شگفت انگیز با زیبایی و شهرت جهانی  ، یکی از باغ های خیره کننده ایرانی در شیراز است . در مورد تاریخ دقیق ساخت آن اطلاعات دقیقی در دست نیست ، اما مطمئناً از دوره سلجوقی در آنجا بوده است. این مجموعه یک باغ گیاه شناسی قابل توجه است که شامل یک عمارت زیبا است.

این عمارت سه طبقه به عنوان جلوه ای برجسته از معماری ایران حرف های زیادی برای گفتن دارد. بنای اولیه توسط یکی از روسای قبیله قشقایی در اواخر دوره زند ساخته شد. اما پس از آن ، عمارت باشکوه فعلی ، که جایگزین بنای قبلی شد ، در دوره قاجار ساخته شده است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری قاجار به دلیل نقاشی های زیبا در دیوار و سقف ، کاشی کاری ، گچ کاری و درهای چوبی منبت کاری شده و نفیس است.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

در قسمت بالای عمارت ، طاق های هلالی شکل چشم شما را به خود جلب می کند. آنها از کاشی های رنگی ساخته شده اند و زیبایی خاصی به ساختمان بخشیده اند. بزرگترین سازه وسط ، نبردهای پادشاهان قاجار و داستانهای مربوط به ادبیات باستان ایران را به تصویر می کشد.

بالکن دو طبقه فوقانی با ستون هایی تزئین شده است که الهام گرفته از تخت جمشید در سقف آنهاست ، می توانید نقاشی های بسیار زیبایی را مشاهده کنید. شش کتیبه در نمای جلوی طبقه همکف را نیز می توان جلا بخش معماری منحصر به فرد این بنا در نظر گرفت که شعرهایی از شاعران مشهور مانند حافظ ، سعدی را بر خود دارد.

طبقه همکف یک تالار اصلی دارد که در آن جوی آبی روان است. این جوی آب در حوالی عمارت به سمت حوض بزرگی جریان دارد و سپس از طریق مجاری آب در باغ جریان می یابد. کاشی های رنگی کف و دیوارهای این تالار را زینت می بخشد.

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

سروهای بلند ، زیبا و ایستاده در کنار هر دو طرف مسیر اصلی عبور در محوطه باغ از دیگر جاذبه های مهم باغ است. آنها به دلیل سبک و سیاق بی نظیر خود در بین ایرانیان به عنوان سرو ناز مشهور هستند. بلندترین درختان در میان این سرو های خاص حدود 35 متر ارتفاع دارد.

علاوه بر این ، حیاط توسط طیف گسترده ای از گیاهان از جمله گیاهان همیشه سبز ، درختچه های زینتی و گل ها و درختان میوه پوشیده شده است. به همین دلیل است که می توان باغ ارم را یک باغ گیاه شناسی جالب دانست.

باغ دولت آباد یزد

این باغ زیبا در یزد با وسعت حدود 7 هکتار واقع شده و قدمت آن به دوره افشاریه باز می گردد. این باغ به دلیل داشتن بادگیر های خاص و زیبا که بلندترین نمونه در شهر یزد است شهرت قابل توجهی یافته است . این بادگیر منحصر به فرد از خشت ساخته شده و ارتفاع آن از بیش از 30 متر می باشد.

قنات تاریخی  دولت آباد ، برای آب دادن به این باغ استفاده می شود و دلیل نامگذاری آن است. قدمت آن به حدود 200 سال پیش می رسد. این قنات توسط سفره های آب که از ارتفاعات مهریز در جنوب یزد آب می گیرند ، تغذیه می شود و بعد از طی مسافتی بیش از 50 کیلومتر ، این آب به باغ می رسد.

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد

این باغ شامل یک بخش بیرونی ، چشمه اصلی و یک بخش داخلی است. قسمت بیرونی مکانی برای تشریفات حکومتی ، برگزاری مراسم و امور اداری شهر بود. قسمت داخلی یک محل اقامت خانوادگی بود.

شما از طریق دروازه ورودی که بخشی از قسمت بیرونی است وارد باغ می شوید. نمای خارجی همچنین شامل دو برج نگهبانی ، یک تالار آینه ، عمارت تهرانی ، خانه دولت ، دو آب انبار عمومی و یک دادگاه است.

چشمه اصلی با 12 متر عرض و حدود 200 متر طول ، باغ را به دو قسمت تقسیم کرده و بخش بیرونی آن را به بخش داخلی متصل می کند. سرو های بلند در دو طرف این چشمه منظره ای  را ایجاد می کنند که توجه شما را به عمارت اصلی جلب می کند.

با عبور از چشمه ، به بخش داخلی می رسید. این قسمت شامل یک عمارت به شکل هشت ضلعی ، یک برج نگهبانی ، حرمسرا ، آشپزخانه ، اتاق های خدمتکاران ، یک آب انبار خصوصی و اصطبل است. این بخش با تاکستان و درختان انار احاطه شده است.

ساختار شگفت انگیز بادگیر در عمارت هشت ضلعی ساخته شده است و به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. این بادگیر یک شاهکار معماری ایرانی است. وزش باد از روی چشمه اصلی می پیچد و دالان ها ، تالارها ها و اتاق ها را خنک می کند.

باغ چهلستون اصفهان

 کاخ باشکوه چهلستون و باغ آن با مساحتی در حدود 6.7 هکتار در اصفهان واقع شده است . این بنا در دوره صفویه در زمان سلطنت شاه عباس اول ساخته شد و در زمان سلطنت شاه عباس دوم به پایان رسید. این کاخ شما را وادار می کند معماری ایرانی را تحسین کنید.

ساختار اولیه کاخ شامل یک عمارت با یک تالار مرکزی و اتاق هایی در اطراف آن بود. این سازه بعداً توسط تالار دیدنی آینه تکمیل شده و دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی به آن افزوده شد ، چشم انداز 20 ستون در جلوی تالار سرپوشیده و دو حوض بزرگ در دو طرف کاخ بسیار چشم گیر است. این بنای تاریخی به دلیل داشتن چندین بخش آینه کاری زیبا ، کاشی کاری و به ویژه نقاشی هایی که بر روی دیوارها و سقف ها انجام شده ، با شکوه به نظر می رسد.

باغ چهلستون اصفهان

باغ چهلستون اصفهان

در مقایسه با سایر باغهای ایرانی که در اینجا ذکر شده است ، دادن چنین نامی به کاخ با ساختار آن رابطه جالبی دارد. در ادبیات فارسی ، چلستون به معنی چهل ستون است. وجه تسمیه چلستون به روایتی این است که 20 ستون  ایوان ورودی با بازتاب تصویر آنها در حوض بزرگ جلوی بنا چهل ستون دیده می شود. برخی دیگر می گویند دلیل این است که عدد 40 نمادی از کمال است و به دلیل ستون های آن کمال کاخ را نشان می دهد.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردم ، تزئینات زیبای کاخ ، پرتره های بزرگی از پادشاهان صفوی و سایر نقاشی های باشکوه تالار سلطنتی از جاذبه های برتر کاخ است. دیوارها و سقف های تالار مرکزی نیز با نقاشی های چشمگیر تزئین شده است که برخی از وقایع مهم تاریخی را به نمایش می گذارد. علاوه بر آنها ، می توانید برخی از آثار کمتر تاریخی اما از لحاظ زیبایی شناختی با ارزش را در مینیاتورهای سنتی مشاهده کنید که شادی زندگی و عشق را جشن می گیرد.

در خارج از کاخ ، سقف آینه کاری شده، شیرهای سنگی که نمایانگر صنعت حکاکی سنگی دوره صفویه در دو طرف گذرگاه ورودی است و مجسمه های آناهیتا ، الهه آب ، موارد دیگری هستند که می توانند توجه شما را به خود جلب کنند.

باغ فین کاشان

باغ فین یک باغ سلطنتی در کاشان که مربوط به دوره صفویه است. مساحتی در حدود 3.2 هکتار دارد. به طور کلی ، طرح اصلی شامل یک ورودی است که به دنبال آن یک پیاده رو منتهی به یک حوض جلوی یک عمارت2  طبقه ، که محل اقامت موقت پادشاهان صفوی بود تشکیل شده است.

در طراحی این باغ ، آب اساسی ترین عنصر بوده و به شکل حوضچه ها ، نهرها و چشمه ها موجود است. آب و درختان زیادی با سایه پهن ، عمدتاً سروهای که بین 100 تا 500 سال قدمت دارند ، که با مناطق خشک خارج از باغ تضاد زیادی دارند.

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

سرچمشه نهرهای باغ از آب چشمه ای 7000 ساله است  که در نزدیکی باغ است. چشمه سلیمان را افراد محلی ، همان محل می شناسند. این آب که از قسمت جنوبی باغ وارد می شود به قسمت شمالی سرازیر می شود و تفاوت در شیب زمین دلیل ایجاد جوی های روان باغ است.

به دنبال چشمه ها ، به یک بنای دو طبقه که با سنگ های حکاکی شده زینت داده شده و شامل چهار طاق در بالای حوض کاشی کاری مرکزی می رسید. یک بنای دیگر در دوره قاجار در انتهای باغ ساخته شده است. حجره ها و سقف های طاقی آن با نقش های مختلف تزئین شده است که بیشتر شاهان قاجار و داستان های باستانی را به تصویر می کشند.

در قسمت شرقی باغ ، دو بنا به نام حمام فین وجود دارد. یکی از آنها به دوره صفویه باز می گردد. دیگری که در آن امیرکبیر ، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار ، ترور شد ، مربوط به دوره قاجار است.

باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

همانطور که متوجه شدید ، تمام این باغ های ایرانی خصوصیات مشترکی دارند. در معماری ایرانی ، باغ ها همه با دیوارهایی احاطه شده اند که دارای دروازه های ورودی به عنوان برج دیدبانی هستند. به محض عبور از ورودی ، می توانید نهری از آب و حوض بزرگی را ببینید که از نقطه ای از خارج باغ می آید. در این مکان همیشه یک عمارت یا کاخ وجود دارد که چشم شما را جلب می کند. و درختان بلند و سایه بان را خواهید دید که شرایط بهتری برای رشد درختان میوه یا گل ها فراهم می کند.

موارد فوق تنها 5 نمونه از باغهای تاریخی و زیبای ایرانی بود که ما به شما توصیه می کنیم حتما بازدید از آنها را در برنامه سفر ایران گردی خود داشته باشید تا بیشتر با جلوه های هنر و فرهنگ ایرانی آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *