موزه پارس شیراز ( باغ موزه نظر) یادگار کریم خان زند

موزه پارس شیراز

این موزه یک بنای واقع شده در باغ نظر است که به دوره صفویه بر می گردد. به همین خاطر به این محل باغ موزه نظر هم می گویند

موزه پارس شیراز ( باغ موزه نظر) یادگار کریم خان زند

موزه پارس یک ساختمان نسبتاً کوچک اما با شکوه است که در اوائل دوره زندیه و در زمان قدرت گرفتن کریم خان زند در شهر شیراز ، پایتخت وی ساخته شده است.

این بنا بخشی از یک پروژه حکومتی است که در آن چندین ساختمان برای اداره دربار زندیه و استفاده عمومی مردم شیراز ساخته شده است. ساختمانهای دیگر در این پروژه شامل ارگ کریمخانی (ارگ کریمخان) ، مسجد وکیل ، بازار وکیل ، حمام وکیل است .

نمای داخلی موزه پارس شیراز

نمای داخلی موزه پارس شیراز

مکان و ظاهر موزه پارس

این موزه یک بنای واقع شده در باغ نظر است که به دوره صفویه بر می گردد. به همین خاطر به این محل باغ موزه نظر هم می گویند. همین طور که می دانید چندین مورد از بناهای بسیار زیبا و تاریخی ایران در محوطعه باغ های ایرانی ساخته شده اند. در حالی که از بناهای تاریخی شیراز در بافت قدیم شهر بازدید می کنید ، می توانید این محل را که حدودا روبروی ارگ کریمخان واقع شده است در باغ نظر مشاهده کنید.

این باغ در گذشته بزرگتر بود ، اما هم اکنون هم به اندازه کافی بزرگ است که بنای این موزه را در خود جای دهد. این ساختمان به نام عمارت کلاه فرهنگی هم نامگذاری شده است  و نامی است که به ساختمان های مشابهی که پس از تأثیر هنر اروپایی در ایران ساخته شده اند ، نسبت داده شده است.

سقف کاشی کاری موزه پارس شیراز

سقف کاشی کاری موزه پارس شیراز

خود ساختمان به صورت هشت ضلعی در نمای بیرونی دیده می شود. نمای بیرونی موزه پارس با کاشی های زیبایی تزئین شده که با الگوهای گل و مرغ و نقش  درختان که در آن تعداد زیادی پرنده و گل با هماهنگی ظریف به تصویر کشیده شده اند طراحی شده است.

طراحی چند وجهی این بنا باعث می شود که این ساختمان مانند بناهای خاکسپاری به نظر برسد. هر چند که واقعا این بنا یک آرامگاه نیز هست. پس از مرگ کریم خان او را در این مکان به خاک سپردند و آقا محمد خان قاجار در سال ۱۲۰۶ خورشیدی بدلیل کینه توزی دستور نبش قبر او را صادر کرد و استخوان های او را به کاخ گلستان منتقل کردند و در زمان پهلوی اول، استخوان ها نبش قبر شد و به این مکان عودت شد. محل دفن کریم خان زند و سنگ قبر را نیز در این بنا می توان دید. همچنین عمارت خورشید در دوره قاجاریه به دستور حسین علی میرزای فرمانفرما در این باغ احداث شد.

قرآن نفیس موزه پارس شیراز

قرآن نفیس موزه پارس شیراز

در اواخر حکومت رضا شاه پهلوی تصمیم گرفته شد كه از آن به عنوان موزه استفاده شود. بنابراین برخی از اشیا بسیار نفیس در ویترین موزه پارس به نمایش گذاشته شده است. دیوارهای داخلی به زیبایی از نقاشی های دیواری به سبک زندیه و ترکیب های رنگی خاص آن دوره ، قرمز تیره و طلایی تزئین شده است.

فضای داخلی موزه پارس

فضای داخلی موزه نیز با حوضی مرمرین در وسط و ده مجلس نقاشی زمان زندیه با مضامینی از جمله صحنه جنگ نادرشاه افشار و شاه هندی، یوسف و زلیخا، درس دادن سعدی به فرزندان اتابک، رقص و کریم خان زند در حال کشیدن قلیان تزئین شده است. سقف بنا نیز به شکل طاق است ه با کاشی کاشی های بسیار زیبایی که به شکل مقرنس کار شده است چشم هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند. بخش دیگری از نقاشی‌هایی که در موزه باغ نظر خواهید دید، داستان شیخ صنعان و دختر ترسا، داستان رعنا و زیبا (یوسف و زلیخا) و صحنه‌ای از یک مکتب خانه را به معرض نمایش گذاشته است.

نمای داخلی موزه پارس شیراز

نمای داخلی موزه پارس شیراز

قرآن‌های نفیس، اشیای فلزی، سکه‌ها، ظروف پیش از اسلام تا صفویه، تابلوهای نقاشی نفیس و اشیای دیگری از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر در موزه پارس نگهداری می‌شوند.

برخی از نقاشی های جالب آب رنگی صورتگر شیرازی ، هنرمند مشهور دوره زند در اینجا به نمایش گذاشته شده است. تابلوهای  خطاطی زیبا که در سطح بالایی از هنر ایرانی هستند، همچنین برخی از زره های جالب توجه و سلاح های سرد (خنجر و شمشیر) در معرض نمایش هستند.

اشیای تاریخی موزه پارس شیراز

اشیای تاریخی موزه پارس شیراز

در بازدید از این موزه حال و هوای دوران زندیه را تصور خواهید کرد و کریمخان این مزد بزرگ و موسس سلسله زندیه را در خیال خود خواهید دید که در این بنا مشغول صحبت با مقامات حکومتی و مدیریت روزانه امورات پایتختش می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *