مسجد سلطان احمد استانبول ( مسجد آبی )

مسجد سلطان احمد استانبول

این مسجد یکی از نمادهای شهر استانبول در محله فاتح است. این مسجد به نام مسجد آبی نیز معروف است و دلیل نام گذاری آن استفاده از 20000 کاشی تزیین شده به رنگ آب است که سقف بنا را زیبایی خاصی بخشیده است

برای بازدید از کشور ترکیه از قبل برنامه ریزی کرده و در مورد امکان تاریخی و فرهنگی آن اطلاعات جمع آوری کنید. استانبول که یکی از بزرگترین و شگفتی آورترین شهرهای ترکیه است دارای مجموعه ایی عظیم از بازدیدها است. مسجد سلطان احمد نیز از آن بناها به حساب می آید.

این مسجد به دستور سلطان احمد اول چهارمین سلطان عثمانی در سن 19 سالگی که قدرت و شهرت آن بسیار بوده است ساخته شده است. وی در زمان به قدرت رسیدن تنها 15 سال داشته و تنها پس از یک سال از اتمام ساخت بنای مسجد در سن 27 سالگی از دنیا رفته و بدن او در قسمت شمالی همین بنا به همراه همسر و فرزندان دفن شده است.

این مسجد یکی از نمادهای شهر استانبول در محله فاتح است. این مسجد به نام مسجد آبی نیز معروف است و دلیل نام گذاری آن استفاده از 20000 کاشی تزیین شده به رنگ آب است که سقف بنا را زیبایی خاصی بخشیده است.

مسجد سلطان احمد استانبول

در نگاه اول این مسجد به شکل مستطیل دیده می شود یک گنبد بزرگ در مرکز که با چهار گنبد کوچکتر در اطراف احاطه شده است و حالت پلکانی به خود گرفته است این گنبد های آبشاری شکل که به همراه شش مناره باریک و ۸ گنبد کوچکتر احاطه شده است شکل کامل بنا را ایجاد می کنند. این بنا که برخلاف دیگر بناهای اسلامی که تنها چهار مناره دارند با شش مناره کامل شده است می گویند معماری این بنا یعنی محمد آقای معمار این بنا را با الهام‌گیری از مسجد سلیمانیه ساخته است. این مسجد دارای یک مدرسه، بیمارستان، یک مدرسه ابتدایی، بازار و عمارت بوده است که بیشترین قسمت ها در قرن نوزدهم از دست رفته و تخریب گردیده است.

آمارها نشان می دهد که سالانه بیش از ۵ میلیون گردشگر از این مسجد بازدید می‌کنند.

درست است که در کشور ترکیه از نظر حجاب اجباری وجود ندارد اما در هنگام بازدید از این مسجد باید حجاب خود را رعایت کنید در هنگام ورود به خانمها روسری رایگان داده میشود و همچنین باید بدون کفش وارد این مکان مذهبی شد.

این بنا که در محله فاتح قرار گرفته است به راحتی از طریق مترو و اتوبوس می‌توانید به این محله دسترسی داشته باشید نزدیکترین مترو به این مسجد بزرگ ایستگاه سلطان احمد است پس اگر از مترو استفاده میکنید تنها ۱۲ دقیقه پیاده روی برای بازدید از این مجموعه بسیار شگفت انگیز خواهید داشت. اما اگر از اتوبوس استفاده می‌کنید زمان پیاده روی خود را از ایستگاه سلطان احمد به هشت دقیقه کاهش می دهید.

مسجد سلطان احمد استانبول

نکاتی که باید از قبل برنامه ریزی کنید

این محله بسیار شلوغ بوده پس اگر می خواهید در زمان مناسب از مسجد سلطان احمد بازدید داشته باشید بعد از نماز صبح را انتخاب نمایید

در زمان اقامه نماز در های مسجد به مدت ۹۰ دقیقه بسته خواهد شد

با لباس های ساحلی نمی توانید از مسجد بازدید نمایید همچنین برای امنیت بیشتر کفش های خود را داخل کیسه قرار داده و به همراه خود داخل مسجد ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *