ایچری باکو، شهر قدیمی باکو آذربایجان

ایچری باکو، شهر قدیمی باکو آذربایجان

اینر سیتی برای آن به این نام مشهور شده که دور تا دور آن را دیوار سنگی و برج های بلند در بر گرفته است

ایچری شهر باکو، شهر قدیمی باکو آذربایجان

ایچری شهر باکو از قدیمی ترین شهرهای کشور آذربایجان است که قدمت آن به دوره رنسانس بازمی گردد. این شهر که در شمال غربی خلیج باکو در ساحل دریاچه بزرگ خزر واقع شده است یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر باکو است که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از این شهر به آن سفر می کنند.

بافت قدیمی شهر باکو در بین قرن های 9 تا 11 میلادی شکل گرفته است. البته با توجه به وجود آثاری که قدمت آنها به بیش از هزران سال می رسد می توان علائم حضور تمدن های مختلف ایرانی از جمله شیروانیان، زرتشتیان و ساسانیان و حتی تا همین اواخر قاجار، عرب ها، عثمانیان و روس ها در این مکان مشاهده کرد.

ایچری شهر باکو

اینر سیتی یا ایچری شهر برای آن به این نام مشهور شده است که دور تا دور آن را دیوار سنگی و برج های بلند در بر گرفته است. این شهر با تلاش های فروان مرکز دولتی حفاظت تاریخی و معماری ایچری شهر که مدیریت آن را بانوی اول باکو مهربان علیوا به عهده دارد در حال بازسازی و مرمت آثار قدیمی است. این شهر که دارای آثار باستانی مهمی است در سال 2000 به ثبت آثار جهانی یونسکو درآمد اما سه سال بعد به علت زلزله های نوامبر 2000، و همچنین ضعف در نگهداری جز آثار در معرض خطر قرار داده شد. با مدیریت شایسته الهام علی اف و همچنین مرمت آثار در سال 2009 این شهر قدیمی از لیست میراث جهانی در معرض خطر خارج گردید.

شهر ایچری مجموعه ایی از آثار باستانی بسیار جذاب را در خود جای داده است، از جمله این آثار باستانی می توان به کاخ شیروان شاه، کاروانسرا، گورستان قدیمی، قلعه دختر و … اشاره کرد. زیبایی این شهر قدیمی که به ارگ باکو نیز شهرت دارد به گونه ایی است که پیاده روی در این شهر شما را با مناظر بسیار زیبایی روبه رو خواهد کرد. خانه های زیابیی که با گل های زینتی تزیین شده، پیاده روهای سنگ فرش شده و همچنین درختانی گاهی نماد شهر محسوب می شوند. از شهر باکوی جدید به راحتی می توانید به شهر قدیمی بروید این مسیر به گونه ایی است که حتی با پای پیاده امکان بازدید برای شما وجود دارد.

ایچری شهر باکو

یکی از نکات قابل توجه شهر قدیمی تقسیم بندی های آن است که بیشتر بر اساس جایگاه اجتماعی دسته بندی انجام شده و بیشتر نام ها با توجه نام مساجد انتخاب شده است. منطقه ی مسجد جامع محمدیار، منطقه ی مسجد جمعه، مسجد جامع شال از جمله آن نام ها و مناطق است. تک درخت توت پشت مسجد جمعه یکی از نمادهای شهر قدیمی بود. این درخت چند صد سال عمر داشته و به عنوان نماد شهر در بسیار از آهنگ های محبوب وجود دارد. این نماد به علت ساخت و سازهای محلی در دهه 70 قطع شده است.

این شهر نیز همانند سایر آثار باستانی جهانی از رازها و شگفتی هی خاص خود برخوردار است. این شهر در زمان جنگ روسیه توانست 500 خانوار خود رامحافظت کند و بعد از آن جنگ دیگر شهر پشت دیوارها محصور باقی نماند و در پشت دیوارها شروع به گسترش کرد. شهر جدید باکو در پشت این دیوارهای شهر شروع به گسترش کرد و هم اکنون شاهد باکوی جدید و زیبا به شکل کنونی آن هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *