مسجد جامع تفلیس

مسجد جامع تفلیس

حضور در این مسجد فقط مختص مسلمانان نیست و همه مردم می توانند از این مسجد زیبا دیدن کنند

کشور گرجستان در شمال ایران واقع شده است . هر چند این کشور با ایران همسایه مستقیم نیست و مرز مشترک ندارد اما به دلیل نزدیکی به ایران و همچنین به علت رابطه خوب در سالیان دراز مقصد مهمی برای سفرهای خارجی مردم ایران می باشد. همه ساله تعداد زیادی از ایرانیان چه به صورت هوایی و چه زمینی به این کشور سفر می کنند و از آثار تاریخی و تفریحی این مقصد کشور توریستی استفاده می کنند.

کشور گرجستان در طول تاریخ گذشته جالبی داشته است و کشورهای برزگ منطقه همیشه به آن چشم طمع داشته اند. در دوره ای هم این کشور جزوی از خاک ایران بوده است و همین در دوره ای حکومت عثمانی خاک آن را در اختیار داشت. به همین علت با اینکه در دوره معاصر شوروی کومونیستی گرجستان را در اختیار داشته و مذهب اسلام کمرنگ شده است ولی با سفر به این کشور می توان برخی از بناهایی که یادگار دوران حکومت ایران و عثمانی بر این کشور است را ببینید.

مسجد جامع تفلیس و یا به تعبیری صحیح تر مسجد جمعه تفلیس یکی از همین یادگار هاست که شما در در هنگا سفر به این شهر به دیدن و بازدید از آن توصیه می کنیم.

مسجد جامع تفلیس

بنای این مسجد و تاریخ آن بسیار قابل توجه است. از یک سو در زمان حکومت ایران شیعه بر این سرزمین این مسجد نماد یک بنای اسلامی شیعی بوده و از سوی دیگر در زمان عثمانیان نماد اسلام سنی به شمار می رفته است. به همین دلیل منابع مختلف ساخت آن را به یکدیگر مربوط می دانند . برخی منابع ساخت این مسجد را به دستور نادر شاه افشار نوشته اند و برخی دیگر سلطان عثمانی را موسس بنای مسجد می دانند.

منابعی دیگر ذکر می کنند که این مسجد در طول حکومت صفویه ساخته شد و بعد از آن و در زمان سلطه عثمانی مجددا به سبک معماری اسلامی سنی مرمت شده است . آنچه ولی مهم است این است که این بنا چندین بار و در دوره های محتلف ویران و دوباره بنا شده است و با همه این سختی ها همچنان سرپا و استوار است.

مسجد جامع تفلیس

معماری بیرونی مسجد یادآور سبک ایرانی و شیعی است و داخل آن به سبک اهل تسنن زینت یافته است. یکی از ویژگی های مورد توجه آن  مسجد داشتن دو محراب در داخل صحن ن است. یک محراب مخصوص شیعیان و دیگری برای اهل سنت ساخته شده است و به دلیل اختلافات این دو گروه از مسلمان دو محراب در نظر گرفته شد . بین این محراب پرده ای نیز کشیده شده بود که کاملا نمازگزاران شیعه و سنی را از هم جدا می کرد.

امروزه این پرده نیز برچیده شده است و فقط یک ستون در بین این دو محراب قرار دارد .مسلمانان شیعه و سنی در یک محل نماز خوانده و می توان اتحاد شیعه و سنی را در این مسجد دید. همین طور در کنار این مسجد کلیسای مسیحیان و کنیسه یهودیان نیز قرار دارد و می توان آزادی ادیان الاهی را به وضوح مشاهده کرد.

حضور در این مسجد فقط مختص مسلمانان نیست و همه مردم می توانند از این مسجد زیبا دیدن کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *